topNotif

علائم کمبود کلسیم در زنان باردار را بشناسید

8774 بازدید
23 تیر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

شناسایی علائم کمبود کلسیم در زنان باردار

معمولا زنان باردار نیاز به مقدار بیشتری ویتامین و مواد معدنی برای حفظ سلامت خود و رشد جنین دارند. یکی از این مواد معدنی کلسیم است. بدن برای بسیاری از عملکردها و فرآیندهای موجود در بدن مانند رشد استخوان های قوی و همچنین بهبود عملکرد قلب، عضلات و سیستم عصبی، به کلسیم نیاز دارد. برخی مطالعات نشان می دهد که کلسیم همراه با مقدار کافی ویتامین دی، نه تنها برای سلامت استخوان ها مفید است، بلکه می تواند بدن را در برابر سرطان، دیابت و فشار خون بالا محافظت کند. برخی از خانم های باردار به خصوص مادرانی که بارداری سوم یا چهارم دارند، ممکن است کمبود کلسیم را (به ویژه در سه ماهه آخر بارداری خود) تجربه کنند. حال در ادامه این مقاله با علائم کمبود کلسیم در زنان باردار آشنا شوید.

 

علائم کمبود کلسیم در زنان باردار را بشناسید

علائم کمبود کلسیم در زنان باردار را بشناسید

 

علل کمبود کلسیم در زنان باردار

دلایل زیادی برای کاهش کلسیم در بدن وجود دارد، اما مهمترین آن ها عبارتند از:

  • کمبود ویتامین دی
  • کمبود منیزیم
  • کمبود مصرف کلسیم
  • مصرف برخی از داروهای دیورتیک (ادرارآور)
  • بیماری های کلیوی
  • کم کاری پاراتیروئید (Hypoparathyroidism) و کم‌کاری کاذب غده پاراتیروئید (Pseudohypoparathyroidism)

علائم کمبود کلسیم در زنان باردار

علائم و نشانه های کمبود کلسیم در زنان باردار به لحاظ مدت زمان و شدت آن متفاوت است. شایع ترین نشانه های عبارتند از:

1- مشکلات استخوانی

کمبود کلسیم می تواند سبب کاهش تراکم استخوان در زنان باردار شود، در نتیجه احتمال شکستگی و ابتلا به پوکی استخوان در این زنان تا حد قابل توجهی افزایش می یابد. علاوه بر این، مشکلات دندانی از جمله پوسیدگی دندان، ضعف ریشه های دندان، التهاب و خونریزی لثه نیز می تواند از علائم کمبود کلسیم در زنان باردار باشد.

2- مشکلات قلبی و عروقی

ممکن است کمبود کلسیم بر روی قلب و عروق خونی هم تاثیر بگذارد و این می تواند موجب ضعف در عملکرد قلب شود. در نتیجه منجر به مشکلاتی مانند نارسایی احتقانی قلب، فشار خون پایین، مشکلات تنفسی، تپش قلب و تجمع مایع در بدن خواهد شد.

3- مشکلات پوستی و ناخن

یکی دیگر از مشکلات فقدان کلسیم، مشکلات پوستی نظیر خشکی پوست، لکه های پسوریازیس بر روی پوست، اگزما، التهاب پوستی و درماتیت است. در مواردی که کمبود کلسیم مزمن رخ می دهد، خشکی و شکنندگی ناخن ها نیز دیده می شود.

 

همچنین بخوانید:  عوارض کمبود منیزیم در زنان باردار

 

4- مشکلات عصبی و عضلانی

از دیگر تاثیرات فقدان کلسیم در دوران بارداری می توان به مشکلات عصبی و عضلانی مانند سردرگمی، تشنج، درد عضلانی، گرفتگی و سفتی عضلات، سوزش در دست ها و پاها، ضعف عمومی، احساس بی حالی، کمبود حافظه و افسردگی، اشاره کرد.

تاثیرات کمبود کلسیم بر روی جنین

جنین تمام نیازهای غذایی خود را از طریق مادر دریافت می کند، بنابراین هر گونه کمبود مواد مغذی در مادر، اثرات منفی بر روی جنین خواهد داشت. کمبود کلسیم بر روی جنین ممکن است باعث عدم رشد استخوان ها و دندان ها، عدم تعادل در رشد سیستم عصبی، اسپاسم عضلانی و مشکلات تنفسی پس از تولد شود.

منابع غذایی کلسیم

اگر چه بسیاری از پزشکان مصرف مکمل های دارویی را به زنان باردار تجویز می کنند اما، استفاده از مواد غذایی غنی از کلسیم بهترین روش برای پیشگیری و درمان فقدان کلسیم (خفیف) می باشد. در این میان مهم ترین منابع کلسیم عبارتند از:

شیر و فرآورده های لبنی

شیر و فراورده های لبنی مانند پنیر و ماست، به عنوان بهترین منابع تامین کلسیم محسوب می شوند و توانایی جذب کلسیم موجود در دیگر منابع غذایی را نیز افزایش می دهند. پنیر ها یک منبع عالی از کلسیم هستند، به طوری که 28 گرم پنیر پارمسان 33 درصد از نیاز روزانه کلسیم بدن را تامین می کند. شیر هم به عنوان منبع اصلی شناخته می شود. به طور متوسط یک فنجان شیر ساده 30 درصد از نیاز روزانه کلسیم را برآورده می کند. بر اساس مطالعات انجام شده، محصولات لبنی علاوه بر تامین مواد مغذی، فرآیندهای متابولیکی بدن را بهبود بخشیده و از بیماری های قلبی نیز پیشگیری می کند.

دانه ها

دانه های کنجد، چیا، خشخاش و بذر کرفس بهترین منابع تامین کلسیم هستند. تنها یک قاشق بزرگ (معادل 9 گرم) دانه خشخاش، 13 درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین می کند. یک قاشق غذاخوری بزرگ از دانه های کنجد نیز 9 درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را برآورده خواهد کرد. دانه ها همچنین حاوی بسیاری از عناصر دیگر، مانند پروتئین ها و چربی های مفید نیز می باشند.

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون و ساردین دارای مقادیر زیادی کلسیم هستند. به طور کلی غذاهای دریایی به ویژه ماهی ها به دلیل غنی بودن از ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می کنند. به طور متوسط یک کنسرو ساردین، 35 درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین می کند.

انواع سبزیجات برگ دار

انواع سبزیجات برگ دار مانند کلم و اسفناج منبع خوبی از کلسیم هستند. یک فنجان کلم می تواند یک چهارم از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین کند.

سایر مواد غذایی

بادام، انجیر، عدس، لوبیا، توفو، بامیه، سویا، غذاهای غنی شده با کلسیم، غلات صبحانه و آب پرتقال نیز از دیگر منابع تامین کلسیم می باشند.

نکته: تشخیص کمبود کلسیم در زنان باردار بسیار دشوار است، لذا توصیه می شود که زنان باردار در طول حاملگی خود زیر نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرند و در صورت نیاز از مکمل های دارویی استفاده نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کنجد سیاه را با خواص پیشگیری از پوکی استخوان، تقویت کننده مو، ضد سرطان، چاق کننده، رفع مسمومیت کبد و کلیه ها و بهبود سیستم ایمنی بدن، درمان بی خوابی، ضد ورم مفاصل و رماتیسم، تقویت نیروی جنسی، کاهنده فشار خون بالا و…، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0