علت بروز انحراف ستون فقرات

1866 بازدید
30 فروردین 97
سمانه
,

علت بروز انحراف ستون فقرات

در حالت طبیعی و از نمای پشت بدن، ستون مهره ها باید مستقیم باشد. خمیدگی بدون درد ستون مهره ها به یک طرف را کجی ستون مهره ها یا اسکولیوز می نامند. این تغییر شکل ستون مهره ها می تواند به علت تغییرات ساختمانی در ستون مهره ها و یا بافت های اطراف آن ها باشد. تشخیص اسکولیوز بر اساس معاینه فیزیکی و رادیوگرافی ستون مهره ها مطرح است.

ایجاد اسکولیز یک روند تدریجی است. این عارضه اغلب پیشرونده است و یک پیش زمینه ژنتیکی دارد. این ناهنجاری در خانم ها شایع تر از آقایان است. تاکنون انواع مختلفی از اسکولیوز شناخته شده است. شایع ترین و مهمترین نوع آن اسکولیوز ایدیوپاتیک نام دارد که هیچ دلیل شناخته شده ای برای آن یافت نشده است.

اسکولیوز ایدیوپاتیک :

اسکولیوز ایدیوپاتیک معمولا در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می شود و تا هنگام وقف رشد استخوانی به صورت پیشرونده ادامه می یابد. بنابراین هر چه شروع این عارضه زودتر باشد، نتیجه آن بدتر خواهد بود. همچنین اگر این انحراف در ناحیه فوقانی ستون مهره ها باشد، خطر پیشرفت عارضه بیشتر خواهد بود. اسکولیوز در مراحل ابتدایی معمولا بدون درد است و به همین دلیل تشخیص آن برای فرد دشوار است. لذا اهمیت معاینه منظم برای اطفال و بزرگسالان به منظور تشخیص عارضه واضح است.

علت بروز انحراف ستون فقرات

علت بروز انحراف ستون فقرات

در بیشتر موارد علت خاصی برای عارضه اسکولیوز پیدا نمی شود. در این عارضه آنچه اغلب دیده می شود نامساوی بودن قدرت عضلانی دو طرف ستون مهره ها است که سبب می شود، ستون مهره ها به سمتی که قدرت بیشتری دارد منحرف گردد. اگر عضلات طرف چپ ستون مهره های فرد دارای قدرت بیشتری نسبت به عضلات طرف راست باشد، در این شرایط عضلات طرف چپ کوتاه و سفت شده، شانه چپ پایین تر از شانه راست قرار می گیرد و فرد به اسکولیوز به سمت چپ یا انحراف ستون فقرات به سمت چپ مبتلا می شود.

این تغییر شکل ستون مهره ها با فیزیک نامناسب بدن همراه است و قفسه سینه را تحت تاثیر قرار می دهد. این تغییرات می تواند موجب به خطر افتادن قلب و ریه شده و کاهش ظرفیت تنفسی و تنگی نفس را باعث شود.

علت بروز انحراف ستون فقرات :

کوتاه شدن و سفت شدن عضلات یک طرف تنه و کشش عضلات طرف مقابل، رشد ناکامل مهره ها مثل تشکیل نیمی از مهره ها، عدم یکسان بودن اندازه پاها و ایجاد انحراف لگن به یک سمت، عفونت های ستون مهره ها و تخریب آن ها.

علائم و نشانه ها :

ضعف و درد در یک سمت ستون مهره ها، نابرابری شانه ها، درد در اطراف شانه ها و گردن، کمردرد مزمن به دلیل فشار به نخاع، درد در ارگان های داخلی بدن از جمله قلب و ریه به دلیل فشرده شدن.

 

همچنین بخوانید:  ستون فقرات یک درد و ده ها علت

 

تمرینات اختصاصی برای درمان :

درمان این ناهنجاری تا حدود زیادی به میزان عارضه، سن فرد و علت آن بستگی دارد. اگر فرد در سنین رشد بوده، میزان این ناهنجاری بین بیست تا بیست و پنج درجه باشد و نامتوازن بودن قدرت عضلات بالا تنه یکی از علل عمده این عارضه باشد، با استفاده از بریس همراه با انجام یک سری تمرینات اصلی مناسب می توان تا حدود زیادی این عارضه را درمان نمود.

اما اگر تشخیص این عارضه در سنین بالا باشد و میزان آن بیش از بیست و پنج درجه باشد، با انجام تمرینات اصلاحی تنها می توان از پیشرفت عارضه جلوگیری کرد. البته تا حدود زیادی درد و ناراحتی از فرد دور می شود. معمولا تمریناتی که برای این افراد تجویز می گردد، باید باعث کشش عضلات پایین کشنده و تقویت عضلات بالا کشنده کتف در سمت انحرافی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ وشا را با خواص مقوی و انرژی زا، خلط آور و نرم کننده سینه، درمان برونشیت های مزمن، تنگی نفس، دفع انرژی های منفی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. دکتر براتی
    21 اردیبهشت 1402

    ممنون از راهنمایی خوبتون????

0