topNotif

علت تنهایی و منزوی شدن افراد چیست ؟

2699 بازدید
23 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

آیا می دانید علت تنهایی و منزوی شدن افراد چیست ؟

تنهایی چیست ؟

تنهایی تجربه ای است که بیشتر ما با آن آشنا هستیم و برای بسیاری از افراد تجربه ای دردناک است. پژوهشگران دو نوع تنهایی را مشخص کرده اند : تنهایی اجتماعی و تنهایی عاطفی، تنهایی اجتماعی نتیجه احساس عدم عضویت در یک گروه و نداشتن فعالیت های مشترک با دیگران ایجاد می شود. تنهایی اجتماعی زمانی ایجاد می شود که شما از روابط دوستی خود ناراضی هستید و نیازمند کسب اطمینان مجدد در مورد ارزشمندی خود از طرف دیگران هستید. اما وقتی شما از روابط و دلبستگی های شخصی خود با دیگران ناراضی هستید و کسی را ندارید که برای مهرورزی به او تکیه کنید دچار تنهایی عاطفی می شوید.

احساس های بارز تنهایی

هنگام تنهایی افراد بسیاری از احساساتی همچون تمرکزی توام با تعارض و کشمکش بر خویشتن با احساس اعتماد به نفس کم، اضطراب، گناه و بیگانگی مشخص می شود. تمرکزی توام با بی تفاوتی بر خویشتن با احساس افسردگی، بی حوصلگی و تشویش مشخص می شود و فرد سعی می کند خود را به طور ارادی از معرکه دور سازد. تمرکزی توام با تعارض و کشمکش بر دیگران با احساس خشم، طرد شدگی و سو تفاهم مشخص می شود در این حالت دیگران را در بروز این رفتار مقصر می داند. تمرکزی توام با بی تفاوتی بر دیگران با احساسات انزوا و بیگانگی اجتماعی مشخص می شود و فرد سعی می کند به طور ارادی نسبت به دیگران و حالت به وجود آمده بی اعتنایی کند.

علت تنهایی و منزوی شدن افراد چیست ؟

علت تنهایی و منزوی شدن افراد چیست ؟

افراد تنها چه تنهایی شان اجتماعی باشد یا عاطفی در هر حال از عزت نفس پایین رنج می برند و اغلب ناخشنود و افسرده هستند. زمانی که بین روابط اجتماعی دلخواه و روابط اجتماعی موجود فرد ناهمخوانی باشد فرد احساس تنهایی می کند. تنهایی تجربه ای ذهنی است چرا که متاثر از ارزیابی هایی است که وقتی انتظارات ما از روابط اجتماعی مان برآورده نمی شود به عمل می آوریم. با توجه به تفسیرهایی که افراد از تجربه تنهایی خود می کنند می توان به ذهنی بودن تنهایی پی می برد. در این رفتار تلقین به خود نقش اصلی را بازی می کند.

ارزیابی اولیه تنهایی و اثرات آن

ارزیابی اولیه که شما از رویدادهای زندگی می کنید می تواند بر هیجانات ایجاد شده در شما تاثیر بگذارد. اجازه دهید نظری به رویداد تنهایی بیندازیم و ببنیم به چند روش می توانیم این تجربه را ارزیابی کنیم. چه نوع ارزیابی اولیه از تنهایی ممکن است به احساس افسردگی منجر شود؟ احتمالا این گونه خودگویی ها مانند من کاملا تنها هستم. هیچ کس به من اهمیت نمی دهد. زندگیم بی ارزش است چون هیچ دوست صمیمی ای ندارم.

چه نوع ارزیابی هایی ممکن است به احساس اضطراب منجر شود؟ احتمالا این نوع خود گویی ها مانند من کاملا تنها هستم. من نمی توانم آن را تحمل کنم. و …

 

همچنین بخوانید:  چگونه خودم را ببخشم ؟

 

نگاه ما به تنهایی

تنهایی التیام بخش است و موجب خلاقیت است. هر فرد حق دارد و می تواند چگونگی استفاده از اوقات تنهایی خود را برای دنبال کردن سرگرمی ها، انجام کارهای مورد علاقه خود و سایر فعالیت ها بیاموزد و از آن در جهت رشد شخصی خود استفاده کند.

برخی فیلسوفان اظهار می دارند که افراد خلاق یاد گرفته اند که اوقات تنهایی خود را دوست بدارند زیرا از آن به عنوان زمانی که می توانند با خود خلوت کنند و به فعالیت های خود کامبخش بپردازند استفاده می کنند. بسیاری از افراد برجسته در زمان خلوت خود به کمال و بصیرت هایشان رسیده اند. بنابراین تنهایی می تواند تجربه التیام بخشی باشد.

جای تاسف است که بسیاری از افراد از تنهایی می ترسند و آن را نوعی داغ ننگین و تجربه منفی تلقی می کنند. واقعیت این است که بهترین دوست هرکس خود آن فرد است. بنابراین بهتر است به تنهایی به عنوان زمان خلوت با خود بنگرید و آن را فرصتی برای دوست داشتن خود بدانید.

راه کارهایی برای گریز از تنهایی

پژوهشگران عواملی همچون توجه کردن به گفته های فرد مقابل، ترغیب و تشویق فرد مقابل به ابراز عقاید خود، مکث کردن در پایان صحبت خود و ایجاد تعادل بین ابراز علاقه به صحبت های فرد مقابل و حرف زدن در مورد خود، داشتن ظاهری آراسته، برقراری تماس چشمی مناسب و خود افشاگردی به اندازه کافی (خود افشاگری یعنی دادن اطلاعات کافی در مورد خود به دیگران برای برقراری ارتباط در سطح فردی خوب) اما مراقب باشید با خود افشاگری های زیاد از حد، دوستان جدید خود را خسته نکنید. برای برخورداری از مهارت های خوب اجتماعی شما باید خود را با انواع رفتارهایی که برای دیگران مطلوب و نامطلوبند سازگار کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لبان را با خواص درمان روماتیسم، درمان سرفه، درمان ریزش مو، مقوی قلب، شادی آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0