topNotif

علت درد شدید قاعدگی چیست و برای کاهش آن چه باید کرد؟

3263 بازدید
10 بهمن 98
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

علت درد شدید قاعدگی

وقتی هر ماه پوشش رحم (زهدان) می ریزد موجب انقباض عضله رحم می شود تا خون قاعدگی را از طریق گردن رحم (دهانه رحم) به بیرون براند. این انقباضات موجب درد می شوند که می تواند خفیف تا شدید باشد و با خونروش زیاد یا کم و معمولا با لخته خون همراه است. برخی زنان دچار درد پایین کمر، گرفتگی عضلات ساق پا، اسهال یا یبوست، تهوع و سردرد نیز می شوند. این درد یک درد سرد کرامپی است و به همین دلیل است که بسیاری از زنان در این هنگام می خواهند بطری آب داغی را به بدن خود بفشارند و دراز بکشند. معمولا این درد در چند روز اول قاعدگی به صورت متناوب وجود دارد.

در موارد شدید دیسمنوره، ممکن است خانم دچار استفراغ و اسهال شود، در حقیقت، این دردها معمولا بعد از گذشت اولین قاعدگی بعد از یک سال یا دو سال ظاهر می شوند و ممکن است هنگام تولد فرزند اول این مشکل از بین برود.

علت درد شدید قاعدگی چیست؟

اگر این درد شدید باشد، معاینه توسط متخصص زنان ضروری است زیرا علل مختلفی ممکن است موجب درد شود از جمله عفونت، فیبروئیدها، کیست ها، آندومتریوز، اجسام خارجی مانند IUD، تومورها، تنگی دهانه رحم، احتباس مایع، احتقان عمومی و علل روحی یا روانی. برخی افراد فکر می کنند اگر زنی زندگی ای رضایت بخش از نظر جنسی نداشته باشد، دردهای کرامپی در ناحیه لگن وی ظاهر خواهد شد. از میزان زیاد استروژن نیز به عنوان عاملی موثر یاد شده است.

 

علت درد شدید قاعدگی چیست

علت درد شدید قاعدگی چیست

 

درمان دل درد قاعدگی

توصیه های زیر برای کسانی که نیازمند مراقبت پزشکی هستند، نمی باشد؛ هر چند این افراد می توانند این توصیه ها را به عنوان درمان ضمیمه برای دردهای شدید در نظر داشته باشند.

گیاهان مناسب دیسمنوره (درد شدید قاعدگی)

ترنج، سیاه گیله (قره قات)، بابونه، پنج انگشت، بداغ جنگلی، بابونه گاوی، وارنگ بو، ازملک، بشقابی، سنبل الطیب، تمیس وحشی، زیره سیاه، زنجبیل، انجدان، مرزنگوش، جعفری و نعنا برای تسکین درد قاعدگی مناسب اند. معمولا اگر با متخصص گیاه درمانی مشورت شود تا فرمول خاصی برای بیمار به دست آید، نتایج درمان بهتر خواهد بود. در ابتدا لازم است که این گیاهان به مدت دو یا سه ماه هر روز مصرف شوند، و سپس چند روز قبل و در حین قاعدگی مورد استفاده قرار گیرند.

یبوست ممکن است موجب احتقان عمومی شود، لذا از مصرف مواد غذایی حاضری بپرهیزید و رژیم غذایی سرشار از غلات کامل و سبزی ها به علاوه مایعات کافی مصرف کنید.

سایر درمان ها جهت کاهش درد پریود در روز اول
  • حمام پایین تنه سرد (حمام لگن)، یک بار در روز چند دقیقه، حداقل یک هفته قبل از قاعدگی.
  • یوگا و روش های آرامش اغلب کمک کننده اند اما باید همیشه انجام شوند.
  • یک برنامه ورزشی منظم و متناسب نیز توصیه می شود.
  • ماساژ بین کمر و شکم در فواصل قاعدگی.
  • حمام پای داغ گیاهی نیز مفید است.
  • به دلیل نقش کبد در تنظیم هورمون ها، اغلب از یک فرمول داروهای کبدی قوی در این موارد استفاده نمایید.
  • طب سوزنی هم می تواند برای درد سودمند باشد. شما احتمالا دوست دارید طب فشاری را هم امتحان کنید. یکی از نقاط فشار برای درد قاعدگی توسط قرار دادن کف دست بر روی سطحی صاف و سپس چسباندن انگشت ها به هم یافت می شود. شست را تا حد امکان به انگشت اشاره نزدیک کنید، در این حالت متوجه برآمدگی کوچکی از عضلات خواهید شد. وسط این برآمدگی را با انگشتان شست دست دیگرتان به مدت چند دقیقه فشار بدهید. کتاب های طب فشاری زیادی هستنند که نقاط دیگری را برای بهبود درد ارائه کرده اند.

 

همچنین بخوانید:  درمان قاعدگی دردناک (دیسمنوره)

 

درمان های خانگی

از دیگر روش های خانگی که می تواند برای کاهش درد شدید قاعدگی استفاده شود، موارد زیر را ذکر می کنیم:

  • از خوردن غذاهایی که باعث گاز و نفخ شکم می شوند، و غذاهایی که باعث احتباس مایعات در بدن می شود، مانند غذاهای چرب، الکل، کافئین و غذاهای شور، خودداری کنید.
  • برخی از انواع گیاهان دارویی را که دارای خاصیت ضد التهابی و ضد کولیک هستند بخورید زیرا باعث کاهش انقباضات عضلانی و نفخ همراه با درد دوره می شود. برای نمونه می توان به چای بابونه، دانه رازیانه، دارچین، زنجبیل و شوید اشاره کرد.
  • به مقدار کافی آب، به ویژه مایعات گرم بخورید، زیرا به کاهش احتباس مایعات کمک می کند و با افزایش جریان خون به پوست و شل شدن عضلات به جلوگیری از نفخ شکم در دوران قاعدگی کمک می کند.
  • برخی از انواع غذاها را که به کاهش علائم دیسمنوره کمک می کنند بخورید.
    1. گیاه پاپایا سرشار از ویتامین است.
    2. برنج کامل (برنج قهوه ای) حاوی مقادیر ویتامین ب6 است، که ممکن است نفخ را کاهش دهد.
    3. گردو، بادام و تخم کدو، سرشار از منگنز هستند که باعث رفع اسپاسم می شوند.
    4. کلم بروکلی و روغن زیتون که حاوی ویتامین ای هستند.
    5. دانه های کتان خاصیت آنتی اکسیدانی دارند که حاوی امگا 3 هستند همچنین این دانه ها نفخ و التهاب را تسکین می دهند.
    6. آووکادو، آلو خشک، موز و کره بادام زمینی این غذاها به جذب کلسیم و فسفر کمک می کنند و علائم دیسمنوره را تسکین می دهند.
    7. خیار، کرفس و هندوانه غذاهایی هستند که حاوی مقادیر زیادی آب هستند و باعث افزایش رطوبت بدن می شوند.
    8. دانه کنجد، لبنیات، مغز بادام و سبزیجات برگ دار حاوی مقدار زیادی کلسیم است که به کاهش انقباضات ماهیچه ها در دوره قاعدگی کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

رازک را با خواص درمان درد قاعدگی، تقویت اعصاب و معده و رحم، مبارزه با سرطان و ایدز، کاهش میل جنسی و آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0