topNotif

علت ناباروری در مردان

1983 بازدید
02 فروردین 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

علت های اصلی ناباروری در مردان را بشناسید

در تعریف پزشکی عدم بارداری در عرض یک سال علی‌رغم انجام فعالیت جنسی طبیعی و بدون استفاده از روش‌های پیشگیری، ناباروری نامیده می شود. این مشکل در بیشتر موارد در زنان بروز می کند اما طبق آمار حدود 30٪ از ناباروری ها از مردان می باشد. عمدتا ناباروری های مردانه دلایل متعددی دارد که خوشبختانه برخی از آن ها قابل درمان می باشد. از طرفی با پیشرفت علم، احتمال باروری در افراد نابارور بسیار افزایش یافته است. تشخیص به موقع برخی بیماری ها می تواند روند باروری را تا حد قابل قبولی افزایش دهد، لذا در این مقاله به شرح علت ناباروری در مردان خواهم پرداخت.

 

علت ناباروری در مردان

علت ناباروری در مردان

 

علت ناباروری در مردان

واریکوسل

واریکوسل شایع ترین علت ناباروری در مردان است. اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه‌ها است که علت ایجاد آن اختلال در تخلیه وریدی یا نارسایی دریچه‌های وریدی بیضه است. در واقع علت دقیق این بیماری ناشناخته است، اما به نظر می رسد که با اختلال دما همراه باشد که به خودی خود بر کیفیت اسپرم تاثیر می گذارد.

قرار گرفتن در معرض عفونت

نمونه هایی از قبیل اپیدیدیت یا عفونت باکتریایی مجرای اپیدیدیم (التهاب بیضه ها) یا بروز بیماری های مقاربتی مانند سوزاک یا ایدز است.

اختلال نعوظ

اختلال نعوظ نیز می تواند علت ناباروری در مردان باشد. یکی از این اختلالات انزال رتروگراد است به جای خروج مایع منی از طریق آلت تناسلی در طی انزال به مثانه وارد می شود .این مشکل ممکن است به علت تعدادی از بیماری ها و مشکلات مختلف سلامتی مانند دیابت، آسیب نخاعی، استفاده از داروهای خاص، و یا تحت عمل جراحی مثانه، پروستات، و یا مجرای ادرار به وجود بیاید.

اختلال خود ایمنی

 سیستم ایمنی ممکن است به اشتباه به اسپرم حمله کرده و آنتی بادی ضد آن تولید کند در نتیجه باعث از بین رفتن قابلیت حرکت یا قدرت باروری آنها می گردد.

تومور

تومورها، چه خوش خیم و چه بدخیم، می توانند به طور مستقیم بر اندام تناسلی مردان اثر بگذارند. در بعضی موارد، باروری مردان تحت تاثیر درمان های مورد استفاده برای غلبه بر تومورها، از جمله جراحی، اشعه یا شیمی درمانی است.

 

همچنین بخوانید:  نسخه های گیاهی برای درمان نازایی و ناباروری در مردان و زنان

 

اختلالات هورمونی

ناباروری ممکن است ناشی از نقصی باشد که بر سیستم های هورمونی بدن انسان، از جمله هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، تیروئید یا غده آدرنال تاثیر می گذارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، در این چند دهه اخیر اختلالات هورمونی، از مهمترین علت ناباروری در مردان شناسایی شده است.

انسداد مسیر اسپرم

انسداد مسیر اسپرم در لوله اسپرم بر (لوله منی) دومین علت ناباروری در مردان است. در طی این بیماری به دلیل انسداد مسیر، اسپرم تولید شده قادر به خروج از بیضه نیست. این بیماری ممکن است در اثر جراحی، اختلالات مادرزادی، عفونت دستگاه تناسلی و یا مصرف داروهای ضد افسردگی و آرام بخش ایجاد شود.

مشکلات کروموزومی

برخی از اختلالات کروموزومی مانند سندرم کلاین فلتر (ازدیاد کروموزوم های جنسی در مرد)، فیبروز کیستیک، سندرم كالمن (عدم رشد بیضه ها) و یا سندرم كارتاژنر می توانند عامل ناباروری در مردان شود.

مشکلات مربوط به فعالیت جنسی

برخی از مشکلات مربوط به فعالیت جنسی از جمله اختلال نعوظ، انزال سریع، درد در هنگام مقاربت یا اختلال روانی که بر رابطه جنسی تاثیر می گذارد، می تواند باعث ناباروری در مردان شود.

بیماری سلیاک (آلرژی به گلوتن)

بیماری سلیاک بر اثر حساسیت به گلوتن که در غلاتی مانند گندم وجود دارد، ایجاد می شود و ممکن است بر توانایی مردان برای داشتن فرزند تاثیر بگذارد.

مصرف داروهای خاص و عمل جراحی

انواع خاصی از داروها مانند درمان جایگزینی تستوسترون، استفاده طولانی مدت از استروئید ها یا داروهای ضد قارچی مورد استفاده در درمان زخم .می تواند بر باروری مردان تاثیر بگذارد. همچنین، در مواردی سرطان های بیضه و رکتوم ، عملیات خاصی نظیر وازکتومی، فتق یا عمل جراحی در اسکورتول، بیضه ها، پروستات و یا جراحی های مهم شکمی می تواند تاثیر گذار باشد.

 

علت ناباروری در مردان

علت ناباروری در مردان

 

عوامل محیطی و سبک زندگی

در جوامع امروزی نگرانی هایی در مورد تاثیر شیوه زندگی صنعتی بر سلامت تولید مثل در دهه های اخیر دیده شده است. مطالعات متعدد نشان داده است که کیفیت اسپرم در مردان در کشورهای صنعتی، به ویژه در اروپا و ایالات متحده، تحت تاثیر قرار گرفته است. مهمترین عوامل محیطی که ممکن است باعث ناباروری مردان شود عبارتند از:

عوامل فیزیکی: قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید، میدان الکترومغناطیسی یا افزایش دمای بدن.

عوامل شیمیایی: سیگار کشیدن، کافئین، مصرف الکل، ماری جوانا یا کوکائین.

عوامل شغلی: قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین یا انواع خاصی از آفت کش ها و سموم صنعتی مانند دیوکسین و بیفنیل های پلی کربنات.

سبک زندگی: زندگی پر استرس و داشتن یک برنامه غذایی ناسالم.

 تشخیص ناباروری در مردان

به منظور تشخیص ناباروری مردان، بررسی و معاینه فیزیکی از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این، تعدادی آزمایش انجام می شود، از جمله:

تجزیه اسپرم: حداقل دو نمونه از اسپرم مردان در چندین روز مختلف گرفته می شود. این روش می تواند میزان اسپرم تولید شده توسط انسان، میزان اسیدی بودن آن، تعداد اسپرم، شکل آن ها و توانایی آن ها در حرکت را تعیین کند.

آزمایش خون: برای تشخیص سطوح هورمون و جلوگیری از مشکلات دیگر، آزمایش خون انجام می شود.

سونوگرافی: مرد تحت معاینه سونوگرافی برای بررسی کیسه بیضه، رگ های خونی و ساختارهای لوله منی به منظور بررسی مسیر حرکت اسپرم قرار می گیرد.

 بیوپسی بافتی: اغلب در مواردی که تجزیه و تحلیل اسپرم امکان پذیر نباشد از این روش استفاده می شود. در روش بیوپسی یا تکه برداری، بخش کوچکی از بافت بیضه را در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر خرنوب را با خواص تحرک اسپرم،درمان ناباروری در مردان، ادرار آور، دفع کننده سنگ کلیه، درمان تنگی نفس، ضد اسهال، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب، اشتها آور، کاهش استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0