علت نفخ نوزاد و 14 راه سریع برای درمان نفخ و دل درد نوزاد

4168 بازدید
04 دی 99
مروارید
,

علت نفخ نوزاد و 14 راه سریع برای درمان نفخ و دل درد نوزاد

قولنج شیرخواران معمولا دو هفته پس از تولد کودک شروع می شود و با اتمام ماه سوم یا چهارم زندگی خود به خود از بین می رود و شیوع آن به طور یکسان بین نوزادان دختر و پسر مشاهده می شود. بیشتر نوزادان از مشکل نفخ شکم رنج می برند که مادر را دچار اضطراب و تنش، می کند، زیرا این نفخ ممکن است باعث ادامه دار شدن گریه کودک شود. در این مقاله درمورد علت نفخ نوزاد و 14 راه سریع برای درمان نفخ و دل درد نوزاد خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید؛

 

علت نفخ نوزاد و 14 راه سریع برای درمان نفخ و دل درد نوزاد

علت نفخ نوزاد و 14 راه سریع برای درمان نفخ و دل درد نوزاد

 

علت نفخ نوزاد

کودکان مادرانی که در دوران بارداری یا پس از زایمان سیگار می کشند بیشتر از قولنج رنج می برند، علت دقیق کولیک ناشناخته است، اما برخی نظریه ها وجود دارد که می تواند علت نفخ نوزاد را توضیح دهد، از جمله موارد زیر:

تمرین نادرست شیردهی

عدم توجه به وارد كردن نوك سينه در دهان كودك هنگام شير دادن باعث مي شود كه مقدار زيادي هوا به شکم او وارد شود.

گریه کودک

گریه برای مدت طولانی باعث می شود کودک مقادیر زیادی هوا بگیرد، به خصوص گریه ناشی از گرسنگی.

حساسیت کودک به انواع خاصی از غذا

کودک ممکن است از آلرژی به بعضی از غذاهایی که مادر مصرف می کند رنج ببرد. بسیاری از مطالعات در دانشگاه مینه سوتا نشان داده است که بین رژیم مادر و درد شکمی نوزاد در نتیجه گازها رابطه معنی داری وجود دارد و مهمترین نمونه غذاهایی که باعث نفخ و گاز می شوند عبارتند از: کلم، کلم بروکلی، گل کلم، شکلات، پیاز، بنابراین مادر باید از خوردن این غذاها خودداری کند.

رشد کامل سیستم گوارش کودک

بسیاری از نوزادان دارای سیستم هضم توسعه نیافته ای هستند که از روند هضم کامل غذا جلوگیری می کند و باعث می شود گازها داخل معده محبوس شده و منجر به نفخ نوزاد می شوند.

افزایش در تغذیه کودک

پزشک مشهور بیل سیرز، که استاد اطفال و از اعضای دانشگاه ایروین است، اظهار داشت که تغذیه کودک با مقدار زیاد غذا به سرعت باعث آسیب پذیری وی در برابر گازهای روده می شود. بنابراین، باید کودک را با اعتدال تغذیه کنید و در آن صبور باشید.

 

همچنین بخوانید: درمان های طبیعی برای کودکان در خانه بدون دارو

 

سایر علت های گریه نوزاد

  • رشد سیستم هضم
  • رشد سیستم عصبی
  • ابتلا به عفونت (به انگلیسی: Infection)، یا ریفلاکس اسید(به انگلیسی: Acid Reflux)، یا سایر مشکلات معده
  • مشکلات چشم
  • ضربان قلب نامنظم
  • آسیب استخوان، یا آسیب به عضلات یا انگشتان

14 راه سریع برای درمان نفخ و دل درد نوزاد

1. تغییر وضعیت تغذیه

هنگام شروع روند شیردهی به نوزاد، شیردهی باید سر و گردن او را بالا ببرید، به طوری که در سطح بالاتر معده باشد، در حالی که در تغذیه با شیر خشک، توصیه می شود کودک را در سطح عمودی تغذیه کنید در حالی که بطری کمی به سمت بالا خم شده باشد. برای اینکه هوا در انتهای بطری جمع شود و مطمئن شوید که نوک سرشیشه کاملا در دهان کودک قرار گرفته باشد.

2. کمک به آروغ زدن کودک

برای کمک به خلاص شدن از شر هوای اضافی.

3. خوابیدن کودک روی شکم

برای تسهیل روند آسان خروجی گاز و جلوگیری از نفخ نوزاد.

4. ماساژ شکم کودک

شکم کودک را با حرکات دورانی در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید، تا نفخ نوزاد و گازهای محبوس شده به راحتی دفع شوند.

5. نوشیدنی های گیاهی برای درمان نفخ نوزاد

دادن برخی نوشیدنی های گیاهی به کودک به از بین بردن گازها و نفخ شکم کمک می کنند، مهمترین آن ها: انیسون، زیره، رازیانه می باشتد. اما لازم به ذکر است که بهتر است این گیاهان را بدون مشورت با پزشک به کودکان ندهید. این امر به این دلیل است که باعث بی حالی و خواب آلودگی می شود و ترجیح داده می شود سایر روش های ایمن برای درمان کولیک در کودکان انتخاب شود.

 

همچنین بخوانید: چگونه کولیت یا قولنج در نوزادان را درمان کنیم؟

 

بابونه مفید برای نفخ نوزاد

بابونه یکی از رایج ترین گیاهانی است که برای کودکان استفاده می شود، زیرا حاوی روغن های اساسی ضد التهاب است و چای بابونه فواید زیادی دارد از جمله: کمک به روند هضم و آرامش قولنج در کودک به دلیل اثر آرام بخشی که بر روی سیستم عصبی دارد، می توان از روغن بابونه برای ماساژ کودک برای تسکین درد و اسپاسم عضلات استفاده کرد.

رازیانه مفید برای نفخ نوزاد

آکادمی آمریکایی در تحقیقاتی از کودکان نشان داد که استفاده از رازیانه با سایر گیاهان برای نوزادان 8 ماهه باعث تسکین قولنج و درد می شود.

شیرین بیان مفید برای نفخ نوزاد

شیرین بیان را می توان در آب میوه یا چای به کودکان داد، زیرا در التهاب دستگاه گوارش و بسیاری از بیماری ها مانند برونشیت و گلودرد موثر است.

6. تغییر تغذیه نوزاد

اگر کودک از آلرژی به شیر گاو یا عدم تحمل آن رنج می برد، تغییر نوع شیر به نوع خاص به کاهش علائم قولنج کمک می کند و در طی دو روز با تغییر نوع شیر مادر ممکن است متوجه بهبود علائم شوید، در غیر این صورت شیر قبلی را می توان بازگرداند.

 

همچنین بخوانید: علت گریه نوزاد چیست و برای آرام کردن او چه باید کرد؟

 

7. تغییر دادن شیردهی

تعویض شیشه شیر ها ممکن است با انتخاب کیفیتی که میزان هوای حین شیر دادن به حفره کودک را کاهش می دهد ، به رفع برخی از علائم قولنج کمک کند.

کودک را به آرامی ماساژ دهید

میتوانید نوزاد خود را بخوابانید، و پاهای او را به آرامی جلو و عقب مانند حرکت دوچرخه سواری تکان دهید این کار باعث میشود که گاز به آرامی از شکم کودک خارج شود.

8. مقداری سر و صدا کنید

نوزادان عاشق صداهایی هستند که صدای ضربان قلب مادر و دیگر صداهایی را که در رحم می شنیدند را برای آن ها یادآوری کنند، بنابراین ممکن است مفید باشد در حالی که مشغول انجام کارهای خانه هستید کودک را در نزدیکی ماشین لباسشویی قرار دهید همچنین کودک ممکن است هنگام روشن شدن جارو برقی نیز آرام شود.

9. حفظ آرامش

بعضی از کودکان با حرکت، سر و صدا و فعالیت احساس راحتی می کنند، اما برخی دیگر به آرامش، سکون و تاریکی واکنش بهتری نشان می دهند.

 

علت نفخ نوزاد و 14 راه سریع برای درمان نفخ و دل درد نوزاد

علت نفخ نوزاد و 14 راه سریع برای درمان نفخ و دل درد نوزاد

 

10. جابجایی نوزاد

حرکت آرام می تواند عامل آرامش بخشی برای گریه کودک باشد. قرار دادن وی در گهواره یا تاب، یا بغل کردن او توسط مادر به طوری که صدای قلب وی را بشنود، علاوه بر اینکه آن را به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت دهد، می تواند برای او بسیار آرامبخش باشد.

11. استفاده از پستانک

فرآیند مکیدن برای بسیاری از نوزادان تسکین دهنده است و بنابراین استفاده از پستانک گریه کودک را تسکین می دهد.

12. استفاده از آب گرم

از وان گرم استفاده کنید و شکم کودک را به آرامی ماساژ دهید.

13. بیرون رفتن با کودک

برای پیاده روی و کودک را در آغوش بگیرید.

14. قنداق کردن

کودک را به راحتی در پتو یا قطعه ای بپیچید که به کودک احساس آرامش دهد و به او کمک کند تا بخوابد.

گرم کردن شکم کودک

از یک بطری آب گرم استفاده کنید، آن را با حوله بپیچید و روی شکم کودک قرار دهید زیرا به او احساس لذت و راحتی می دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر شیرین بیان را با خواص مدر و عرق آور، ضد سرفه، رفع نفخ و مشکلات معده، درمان تنگی نفس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0