topNotif

علت و درمان بی خوابی شبانه با چند نکته ساده

2179 بازدید
18 بهمن 98
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

علت و درمان بی خوابی شبانه

هر کسی الگوی خواب منحصر به فردی دارد، همه ما این شانس را نداریم که چند دقیقه پس از گذشتن سر روی بالش به خواب برویم. برخی از ما ممکن است با مقداری خواب بیش تر، عملکرد بهتری داشته باشیم. مطالعه ای در کالج آمریکایی نشان داد دانشجویانی که به طور طبیعی هشت ساعت را در بستر می گذراندند، وقتی نه ساعت خوابیدند، در طول روز هوشیارتر بودند. با این حال، ممکن است خواب بیش تر انرژی بیش تری را برای شما به ارمغان نیاورد، زیرا مسائل زیادی در خستگی موثر است. در ادامه شما را با چند روش درمان بی خوابی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید؛

انواع بی خوابی

برخی از افرادِ دچار بی خوابی در به خواب رفتن مشکل دارند. آن ها مسائل و مشکلاتشان را با خود به رختخواب می برند؛ الگوی رایج در این موارد شامل مکامله ذهن است، چیزی شبیه گیر کردن سوزن گرامافون، مرتب یک مکالمه در ذهن تکرار می شود.

سایر افراد بی خواب خیلی زود از خواب بر می خیزند یا آن که همیشه بیدارند. برخی از متخصصان این حالت را به افسردگی ارتباط می دهند؛ چنین حالتی ممکن است به ترس و اضطراب هم مربوط باشد. گاهی هم به هیجان یا الکل ارتباط دارد.

افراد بی خواب معمولا احساس خستگی، تحریک پذیری و عدم کفایت می کند، مخصوصا اگر در مورد این که چقدر شب گذشته کم خوابیده اند فکر کنند، یکی از بدترین مسائل نگرانی در مورد به خواب نرفتن است.

 

علت و درمان بی خوابی شبانه

علت و درمان بی خوابی شبانه

 

دلیل بی خوابی

بی خوابی اغلب با بحران روحی شروع می شود. به دنبال یک دوره فشار عصبی، که در طی آن مشکلی در خوابیدن به وجود آمده است، ممکن است این وضعیت تثبیت شود و شما متقاعد شوید که دیگر نمی توانید بخوابید.

بسیاری عوامل موجب بروز یا تشدید بی خوابی می شوند؛ از جمله آلرژی ها، آسم و سایر اختلالات تنفسی، عملکرد نامناسب مثانه یا کلیه، قهوه، درد شکمی (کولیک)، یبوست، افسردگی، داروها، گرسنگی و رژیم های لاغری، عذاب وجدان، ارتفاع زیاد، عدم تعادل هورمونی، بستری شدن، بالا رفتن فشارخون، مالیخولیای بیمار بودن، ورزش و فعالیت نامناسب، سوءهاضمه، مسافرت هوایی، فقدان تجارت مثبت، قند خون پایین، کشش عضلانی، کابوس، درد، تعیین اهداف غیرواقعی در زندگی، تغییر شغل، ضربه، نگرانی و غیره. یکی از آخرین نظریه ها این است که علت بی خوابی مزمن به هم خوردن ساعت درونی (ریتم شبانه روزی) است.

راه حل بی خوابی

گیاهان مفید در درمان بی خوابی

نعنای گربه ای، بابونه، رازک، گل ساعتی، بشقابی، سنبل الطیب، شاه پسند، کاهوی وحشی، شاه بلوط سفید، اسطوخودوس

رژیم غذایی مناسب درمان بی خوابی

  • چای و قهوه کم تر مصرف کنید.
  • در صورت امکان سه ساعت مانده به خواب غذای سنگین نخورید.
  • از خوردن غذاهایی که موجب نفخ می شوند بپرهیزید.
  • نوشیدن پس از شام را به یک فنجان جوشانده گیاهی یا شیر گرم محدود کنید.
سایر درمان ها

1- مشکلات روحی و عصبی تنها علت بی خوابیتان نیستند. عفونت های سینوسی، مشکلات گوارشی، یبوست و درد نیز می توانند از خواب جلوگیری کنند. به عبارت دیگر، وقتی علت معلوم است باید درمان شود.

2- برخی افراد به شدت نسبت به رنگ ها حساسند. مثلا رنگ زرد می تواند موجب تحریک ذهن شود؛ نارنجی و قرمز نیز تحریک کننده اند. سبز معمولا خنثی است، در حالی که بهترین رنگ ها برای خواب آبی و بنفش است. خوابیدن در یک اتاق آبی را امتحان کنید.

3- برخی افراد نمی توانند به خواب روند مگر آن که سرشان به طرف شمال باشد؛ گروهی تا زمانی که پاهایشان به طرف شمال نباشد مشکلی ندارند.

 

همچنین بخوانید:  خوب بخورید تا بهتر بخوابید

 

4- اکثر مردم اگر مقداری فعالیت فیزیکی داشته باشند بهتر می خوابند، هر چند اگر بیش از حد خسته شوید موجب درد عضله و مفصل می شود.

5- کمی نرمش های کششی حدود یک ساعت قبل از خواب معمولا به خوابیدن کمک می کند، اما از حرکات شدید و دیر وقت بپرهیزید. ارضای جنسی برای بسیاری از مردم درمان بی خوابیشان است.

6- لم دادن بیش از حد در طی روز، ساعت درونی بدنتان را تغییر می دهد. مغزتان نیز فعالیت روزانه را دوست دارد. اگر مغز در طول روز تحریک نشود، ممکن است در شب به دنبال فعالیت باشد.

7- دراز کشیدن در رختخواب در صورتی که نمی توانید بخوابید بی فایده است. به جای دراز کشیدن بلند شوید و مطالعه کنید یا به تماشای تلویزیون بپردازید (از گوشی استفاده کنید تا مزاحم دیگران نشوید). می توانید آهنگ آرام بخشی را ضبط کنید و در چنین مواقعی به آن گوش دهید.

8- از اتاق خواب به عنوان محل فکر کردن استفاده نکنید. اگر آدم نگرانی هستید، سعی کنید زمان خاصی از روز را به فکر کردن اختصاص دهید، مثلا ساعت 10 تا 10:15 صبح.

9- سعی نکنید که بخوابید، زیرا این کار معمولا به صورت عاملی جهت توقف خواب عمل می کند. پس از تحمل 40 سال بی خوابی اکنون با گفتن این جمله به خودم باعث می شوم که بخوابم: من می خواهم این بیت را یاد بگیرم و معنی پشت آن را دریابم. یا چیزی شبیه به این. متوجه شده ام بدترین کار آن است که به خودتان بگویید می خواهید فردا سرحال باشید.

10- تا وقتی خواب آلود نشده اید به رختخواب نروید. رفتن به رختخواب دیرتر از معمول اما بیدار شدن در زمان مشابه، شکل خفیفی از محرومیت خواب است که می تواند کیفیت و الگوی خواب را اصلاح کند. به تدریج باید قادر شوید که زودتر به رختخواب بروید. به هر حال اگر هر شب فقط شش ساعت می خوابید، از این که ساعت 10 شب به رختخواب بروید و صبح ساعت 7 بیدار شوید چه فایده ای حاصل می شود؟

11- تا حد امکان از جدول خواب منظمی پیروی کنید. هر روز صبح سر ساعت مشخصی بیدار شوید حتی اگر شب کم تر خوابیده اید.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

 

12- در طول روز چرت نزنید و دراز نکشید مگر آن که بیمار یا خیلی پیر باشید.

13- جغدها می توانند ساعت درونی خود را از طریق تماس با نور شدید بین ساعت 6 و 9 صبح تنظیم کنند. شما می توانید چراغ های با طیف کامل نور که همانند نور خورشید می باشند خریداری و در صبح های تاریک از آن ها استفاده کنید.

14- آرامش و مراقبه بیاموزید. این درمان، فوری نیست اما در دراز مدت مفید است و فواید دیگری هم دارد. طب سوزنی، هیپنوتیزم درمانی یا هومیوپاتی را امتحان کنید.

15- راحت باشید. تشک شما نباید مثل چوب سفت یا خیلی نرم باشد. بالش باید تکیه گاه نرمی برای گردنتان ایجاد کند. دمای بدن شما وقتی می خوابید کاهش می یابد، لذا ممکن است به پتوی اضافی احتیاج داشته باشید. وضعیت توصیه شده برای خواب دراز کشیدن به پهلوی راست است (در این صورت متوجه ضربان قلبتان نخواهید شد)؛ پای راست را مستقیم و زانوی چپ را خم کنید.

16- در صورت امکان، همسری را برگزینید که نیاز های خواب وی تقریبا مثل شما باشد. برای فرد بی خواب بسیار رنج آور است که همسرش به محض آنکه سرش را روی بالش می گذارد به خواب رود، و سپس با صدای بلند و با خیالی آسوده خُرخُر کند.

17- اگر همه این ترفندها نتیجه نداد، به گروه افراد شبکار بپیوندید. در صورت امکان ساعت های دیگری کار کنید یا فعالیت های اجتماعی بعدازظهر خود را بیش تر کنید، اما همیشه قبل از رفتن به رختخواب برای مدتی دست از کار بکشید.

سخن پایانی

افراد بی خواب یک ویژگی عمومی دارند. آن ها زمان زیادی را به فکر کردن یا حرف زدن در مورد خواب می گذرانند. پافشاری بر این مشکل موجب تشدید آن می شود. به علاوه این موضوع برای بسیاری از مردم کسل کننده و غیر قابل درک است.

دارو برای بی خوابی باید به عنوان آخرین راه و تنها برای مدت کوتاهی استفاده شود. یکی از اصلی ترین اشکالات قرص های خواب آور آن است که با مصرف آن ها شما خواب نمی بینید. خواب دیدن برای مغز لازم است تا از ناامیدی ها و اضطراب های روزانه رهایی یابید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان بی خوابی شبانه، درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0