علل، علائم و راه های درمان سرطان تخمدان

1617 بازدید
29 شهریور 98
بهاره
,

با علل، علائم و راه های درمان سرطان تخمدان آشنا شوید

سرطان تخمدان (Ovarian cancer) به گسترش سلول های سرطانی در قسمت تخمدان اطلاق می شود. این سرطان از تخمدان ها آغاز شده و امکان رشد در نواحی دیگر بدن مانند کبد، ریه، دیواره شکم و غدد لنفاوی را نیز دارد. این بیماری که معمولا در دهه پنجم زندگی مشاهده می شود، ممکن است دیر تشخیص داده شود و از این رو می تواند خطرناک باشد. به نظر می رسد که این سرطان در برخی از کشورها در حال افزایش باشد. حال آنکه با انجام آزمایشات زنانه و تشخیص وضعیت های پیش سرطانی از وفور سرطان های دهانه رحم و تنه رحم کاسته است. بدیهی است از نظر شیوع، سرطان گردن رحم پس از پستان دومین بیماری بدخیم زنان است و سرطان جسم رحم پس از آن شایعترین سرطان دستگاه تناسلی زنان به شمار می آید. حال در این مقاله با علل، علائم و راه های درمان سرطان تخمدان آشنا شوید.

 

علل، علائم و راه های درمان سرطان تخمدان

علل، علائم و راه های درمان سرطان تخمدان

 

علل سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان نیز مانند سایر سرطان ها دلیل مشخص و واضحی ندارد، اما برخی موارد می تواند سبب افزایش ابتلا در زنان شود. برای مثال خطر ابتلا به سرطان در زنانی که تخمک گذاری بیشتری دارند، افزایش می یابد. همچنین، موارد دیگری نظیر تخمک گذاری در سنین پایین، نازایی، یائسگی در سنین بالا، افراد بالای 50 سال، چاقی، سابقه وراثتی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، نداشتن سابقه بارداری، درمان های جایگزین با هورمون، پرتودرمانی قبلی ناحیه لگن و برخی مواد شیمیایی ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

علائم و نشانه های سرطان تخمدان

متاسفانه تشخیص علائم این سرطان در مراحل اولیه بسیار دشوار است و در مراحل پیشرفته نیز با علائم برخی بیماری ها مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، اشتباه گرفته می شود. در هر صورت، تومورها پس از گذشت زمانی نامشخص بزرگ می شوند و ممکن است با علائمی نظیر خونریزی غیر طبیعی، خونریزی بعد از یائسگی، کاهش وزن، یبوست، سوء هاضمه، دفع مکرر ادرار، درد ناحیه شکم و ورم ساق پا همراه باشد. عدم توجه به این علائم و عدم تشخیص به موقع آن در مراحل ابتدایی سبب می شود که برای درمان آن جراحی وسیعی انجام گیرد، لذا تشخیص به موقع سرطان، کمک شایانی به درمان آن خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید:  علائم سرطان دهانه رحم و چگونگی درمان آن

 

راه های تشخیص و درمان سرطان تخمدان

به زنان توصیه شده است که پس از ۴۰ سالگی برای معاینات پزشکی مراجعه کنند. در صورتی که تومور پیشرفت کرده باشد ممکن است با آزمایش پاپ اسمیر یاخته های سرطانی مشاهده شود. معاینات لگن، سونوگرافی و سی تی اسکن و روش های دیگر تشخیصی به شناخت بیماری کمک می کند و بر اساس آن ها جراح تصمیم لازم برای درمان بیماری اتخاذ می کنند. تومور ممکن است هر دو تخمدان را گرفتار سازد و نیز با گسترش به رحم و بافت های لگن به درون صفاق (غشا نازکی است که دیواره‌های حفره شکم (کاواک) و بخش بزرگی از احشا را می‌پوشاند) گسترش یابد.

عقده های لنفی مجاور منطقه ای نیز ممکن است گرفتار شود و در مواردی جراح ناگزیر از برداشتن هر دو تخمدان، لوله های فالوپ و حتی جراحی وسیعتر می گردد. شیمی درمانی مانند استفاده از کلرامبوسیل، سیکلوفسفامید، ملفالان و تیوتپل کاربرد دارد. برای درمان موثر بیماری جراح، انکولوژیست زنان و انکولوژیست پرتودرمانی برای استفاده از داروهای ضد سرطان تصمیم می گیرند.

روش های پیشگیری از سرطان تخمدان

توصیه می شود برای جلوگیری از این نوع سرطان، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

1- بارداری در پیشگیری از سرطان تخمدان نقش دارد.

2- چاقی و اضافه وزن بروز سرطان تخمدان را افزایش می دهد، لذا حفظ وزن طبیعی سبب کاهش ابتلا به این بیماری می شود.

3- شیردهی به کودکان بعد از بارداری، به جلوگیری از سرطان تخمدان کمک می کند.

4- انجام معاینات منظم برای تمام اعضای بدن به خصوص تخمدان ها، به هنگام افزایش سن و در صورت یائسگی، به تشخیص به موقع سرطان کمک می کند.

5- داشتن سبک زندگی سالم مانند تغذیه مناسب، ورزش، خواب خوب و … به کاهش ابتلا به انواع بیماری ها از جمله سرطان کمک می کند.

سرطان تخمدان یکی از جدی ترین بیماری هایی است که ممکن است یک زن داشته باشد، بنابراین شما باید دستورالعمل های پیشگیری از این بیماری را رعایت کرده و هنگامی که هر گونه علائم این سرطان را احساس کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا قبل از وخیم تر شدن و پیشرفت بیماری به سایر اندام های بدن، آن را کنترل کرده و درمان نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان.، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0