topNotif

علل اصلی متورم شدن غدد لنفاوی

2320 بازدید
28 اسفند 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

علل اصلی متورم شدن غدد لنفاوی و راه های درمان آن

در واقع غدد، دژ محکمی برای نیروهای دفاعی بدن شما می باشند. بیش از پانصد غدد لنفی در سراسر بدن شما پراکنده می باشند. این غدد همایشگاهی هستند برای گویچه های سفید خون، سلول هایی که جزئی از سامانه دفاعی بدن می باشند. این غدد زمانی که گلبول های سفید خون بر علیه میکروب های مهاجم بسیج می شوند، متورم خواهند شد.

این غدد به همراه رگ های لنفی، شبکه ای، برای تخلیه ذرات و مواد به جای مانده از این جنگ ها و نیز برخی دیگر از موارد موجود در بدن تشکیل می دهند. غدد کوچکتر به درون غدد بزرگی که به صورت خوشه ای در نقاط ویژه ای از بدن قرار گرفته اند تخلیه می شوند. این نواحی شامل زیر بغل، فک و کشاله های ران است. تورم این غدد ممکن است ناشی از عفونت در محلی دورتر باشد، به طور مثال ممکن است در موارد عفونت پا غدد لنفی کشاله ران متورم شوند.

غده لنفی متورم :

غده لنفی طبیعی نرم و با قوامی به مانند لاستیک، قابل حرکت و با قطری در حدود پنج میلی متر می باشد. هنگامی که یک غده لنفی متورم شود، بزرگ، سخت و دردناک می شود. غدد گردن بیش از غدد دیگر نقاط بدن متورم می شوند (یک پاسخ شایع به عفونت های گلو، بینی، گوش و سرماخوردگی). بیش از سی درصد غدد لنفی بدن در ناحیه گردن و گلو قرار دارند.

علل اصلی متورم شدن غدد لنفاوی

علل اصلی متورم شدن غدد لنفاوی

تورم غدد لنفی گردن می تواند نشانگر عفونت های ویروسی یا باکتریایی گلو باشد. عفونت های دندان و یا عفونت ناشی از پنجه کشیدن گربه نیز ممکن است چنین حالتی به وجود بیاورند. بیماری های جدی تر، که البته از شیوع کمتری نیز برخوردارند، شامل منوکلئوز، سل، سفلیس و برخی از انواع سرطان نظیر هوچکین هستند.

عفونت ها موجب تورم غدد لنفی می شوند

از آن جا که تورم غدد لنفی در بیشتر موارد ناشی از عفونت است، کلید رهایی از آن درمان عفونت زمینه ای است. توجه کنید می توانید از گرما کمک بگیرید ؛ در حین درمان عفونت، می توانید با استفاده از یک حوله گرم که روزی سه تا چهار بار بر روی غدد دردناک می گذارید، درد آن ها را کاهش دهید.

گلو درد های استرپتوکوکی را باید درمان نمود، چرا که در صورت عدم درمان، این بیماری عارضه تب روماتیسمی را در پی خواهد داشت، که خود می تواند منجر به آسیب های قلبی شود. پزشکان می توانند از گلو نمونه تهیه کرده و آن را کشت دهند. اگر گلو درد، چرکی باشد باید یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید: بیماری اوریون و راه های درمان آن

 

عفونت های سینوس و تورم غدد لنفی 

دیگر عفونت های سر، فک، صورت، سینوس ها و گوش می توانند موجب تورم غدد لنفی شوند. پزشک شما می تواند با تجویز آنتی بیوتیک این عفونت ها را درمان کند. اگر عامل تورم این غدد به آسانی قابل تشخیص نباشد، ممکن است پزشک چندین آزمایش را پیشنهاد کند. این آزمایش ها شامل، نمونه گیری از خون و بافت، تصویر برداری و نمونه گیری از غدد لنفی می باشد. در بیشتر موارد این آزمایش ها بسیار ساده خواهند بود. در برخی موارد لازم است یکی از غدد لنفی با روش جراحی خارج شود و مورد آزمایش قرار گیرد.

افرادی که از تورم غدد گردن که ناشی از سرماخوردگی و گلودرد است رنج می برند قرقره کردن آب و نمک درمان موثری است، نمک منیزیم یا نمک دریا خاصیت ضد التهابی و درمان بخشی بسیار عالی دارد. برای این کار در یک فنجان آب گرم نصف قاشق نمک بریزید و خوب ترکیب کنید، این مخلوط را خوب قرقره و دو تا سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

نعنا دهان را خنک می کند ، نعنا نه تنها دهان، بلکه پوست را هم خنک می کند. مالیدن روغن نعنا روی موضع باعث می شود جریان خون بالا برود، نعنا خاصیت مسکنی دارد و حاوی مواد معدنی مثل منگنز، کلسیم، ویتامین آ و ث، منیزیم است. حتی می توانید برای درمان تورم غدد لنفاوی چند قطره از این روغن را روی موضع بمالید و پنج دقیقه به آرامی ماساژ دهید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

تذکر :

اما در صورتی که تورم غدد تا دو هفته پس از برطرف شدن عفونت همچنان باقی بود یا در صورتی که یکی از غدد لنفی گردن شما بزرگتر از دیگر غدد شده است حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نعنا را با خواص درمان کلیه اختلالات گوارشی از جمله تهوع، درمان سو هاضمه، ترش کردن، دل درد و نفخ معده، درمان سردرد و میگرن، درمان سینوزیت، درمان غش و سرگیجه، کاهش وزن، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و تمرکز حواس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0