topNotif

علل تنبلی و راهکارهایی برای رفع آن

1992 بازدید
22 اسفند 98
بهاره
,

آشنایی با علل تنبلی و راهکارهایی برای رفع آن

روزهای سخت و طاقت فرسای شغلی، تحصیلی و برنامه های زیادی همانند دید و بازدیدهای متعدد، اسباب کشی و… همگی منجر به خستگی ما می شوند و ما برای رفع این خستگی یک روز یا نهایت دو روز را استراحت می کنیم یا بیشتر می خوابیم و با خانواده خودمان وقت می گذرانیم، اما بعضی اوقات این شیوه زندگی ادامه دار می شود و برخی افراد ترجیح می دهند روزهای بیشتری را استراحت کنند و اینجا دقیقا جایی است که تنبلی را وارد زندگی خودشان می کنند. اما چرا ما دچار تنبلی می شویم؟! چگونه می توانیم از شر تنبلی رها شویم!؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مقاله ما را همراهی کرده و با علل تنبلی و راهکارهایی برای رفع آن آشنا شوید.

تنبلی چیست ؟

تنبلی به شرایطی اطلاق می گردد که فرد به بی انگیزگی دچار شده و تمایل خود برای دستیابی به اهدافش را از دست می دهد. تنبلی را باید هرچه زودتر از بین برد، در غیر این صورت به از دست دادن شغل، تجدیدی در واحد درسی و … منجر می شود. فردی که به تنبل بودن شناخته می شود، معمولا بین دوستان و آشنایان خود جایگاه والای انسانی خودش را از دست می دهد و در موارد حادتر به افسردگی گریبان این افراد را خواهد گرفت.

 

علل تنبلی و راهکارهایی برای رفع آن

علل تنبلی و راهکارهایی برای رفع آن

 

علل تنبلی چیست ؟

1- عقب انداختن کار

قبول کنید یا نه، عقب انداختن کارها باعث تنبلی می شود. تصور کنید یک روز خسته کننده را پشت سر گذاشته و به خانه برمی گردید، اما خودتان می دانید علت خستگی فعلی شما، ذهنی است نه جسمی. در این وضعیت شما می توانید در خانه مانده و خود را با گوشی و فضاهای مجازی سرگرم کنید، یا اینکه با کیف باشگاهی که در ماشین خود دارید راهی باشگاه  شوید و تمرین های ورزشی همان روز را انجام می دهید. با انتخاب دوم حس بهتری دارید، بدنتان قوی تر از قبل شده و طبق برنامه ریزی خودتان پیش رفته اید، و از تنبلی عبور کرده اید.

2- عدم تمرکز یا حواس پرتی

مواردی همانند شبکه های مجازی، معاشرت با افراد پرحرف و بیش از حد فکر کردن به آینده یا گذشته می توانند باعث عدم تمرکز، حواس پرتی و در نهایت تنبلی شما شود. بنابراین، با حذف حواس پرتی هایتان طبق برنامه روزانه و هفتگی خودتان پیش بروید.

3- انتخاب های ناآگاهانه

برخی افراد شب ها تا دیر وقت در شبکه های مجازی به صحبت با افراد دیگر می پردازند، زمان خود را به سپری کردن با دوستان، بی هدف می گذرانند و اینگونه باعث تنبل تر شدن خودشان می شوند و خودشان مانع بزرگ رسیدن به اهدافشان می شوند.

4- خستگی

گاهی خستگی بیش از حد، کم خوابی های مکرر در ماه و… به کاهش انگیزه و تنبلی منجر می شوند. زمانی که بیش از حد از ذهن یا جسمتان کار می کشید باعث خستگی بیشتر و هدر رفت انرژی خود می شوید. بهتر است روزهایی در هفته را به ریلکس کردن و سپری کردن زمان با خانواده بگذرانید.

5- عدم تصمیم گیری

برخی از افراد توانایی تصمیم گیری برای زندگی خود و در موارد بدتر روزهایشان را ندارند که این مسئله منجر به بی انگیزگی و تنبلی می شود.

6- تغذیه ناسالم

زمانی که تغذیه ناسالم دارید یا کمتر از نیاز بدنتان مواد غذایی را مصرف می کنید، به کمبود انرژی دچار می شوید که در نهایت به خستگی و تنبلی منجر می گردد. با مصرف مواد مغذی به بالا بردن سطح انرژی بدنتان کمک می کنید.

 

همچنین بخوانید:  چگونه بر تنبلی و بی حوصلگی خود غلبه کنیم!؟

 

7- بی انگیزگی

انگیزه درونی به ما کمک می کند که دنبال خواسته هایمان رفته و در آن ها پیشرفت کنیم. برای از بین بردن بی انگیزگی کافیست بدانید به چه چیزهایی علاقه دارید و دنبال علایقتان بروید.

8- کم ارزش دانستن خود

افرادی که برای خود ارزش قائل هستند و خود را لایق بهترین ها می دانند برای بهتر کردن شرایطشان تلاش می کنند. اما افراد که ارزشی برای خود قائل نیستند، در نتیجه تلاشی هم برای بهتر شدن اوضاع خود نمی کنند.

9- بی مسئولیت بودن

افرادی که می توانند کارهایشان را تمام کنند، اما از انجام دادن آن ها طفره می روند، بی مسئولیت هستند. این افراد از افراد دیگر برای انجام دادن کارهایشان کمک می گیرند، کودکانی که در خانواده بزرگ می شوند که همه چیز برایشان فراهم است، افراد بی مسئولیت و تنبلی بار می آیند.

10- وظایف بیش از حد

فردی که در یک زمان معین (به عنوان مثال یک ماه) با مسئولیت های زیاد و پی درپی مواجه می شود، مغزش دچار سردرگمی شده و همین مسئله باعث تاخیر در انجام کارها و تنبلی می شود. زمانی که ذهن ما با وظایف پیاپی که تمامی ندارند مواجه می شود، دچار خطا شده و دست از کار می کشد.

چگونه از شر تنبلی خلاص شویم؟

  • علل اصلی تنبلی را بشناسید: پشت تنبلی های ما علت یا علت هایی وجود دارند، با شناختن آن ها می توانیم به رفعشان کمک کنیم. عللی همانند ترس، کمبود انرژی، وظایف زیاد، بی انگیزگی و… جز علل اصلی تنبلی به شما می روند. به عنوان مثال اگر علت عدم شستشوی ظرف های داخل سینک مقدار زیاد آن هاست، شما می توانید با شستن ظرف های هر وعده غذایی از شر ظرف های کثیف خلاص شوید.
  • سازمان دهی شده عمل کنید: زمانی که سازمان یافته عمل می کنید، ذهنتان نیز به همین طریق عمل می کند. محیط کار، منزل، ماشین خود را مرتب نگه دارید تا ذهن مرتبی هم داشته باشید.
  • ارزش خودتان را بدانید: زمانی که برای خودتان ازش قائل می شوید، خودتان را لایق لباس های تمیز و زیبا، موهای آراسته، خانه تمیز و… می دانید و اینگونه از شر تنبلی رهایی پیدا می کنید.
  • زمان مشخصی برای اتمام وظایفتان داشته باشید: برنامه ریزی کنید، وظایف شغلی و زندگی خودتان را طبق برنامه مشخص پیش ببرید. اینگونه انگیزه خود را بالا می برید و از شر تنبلی خلاص می شوید.

زمانی که علل تنبلی را شناسایی می کنیم، بهتر آن را مدیریت می کنیم. اما اگر بارها علل را شناسایی کردید و همچنان در دور باطل چرخه تنبلی گیر کردید، لازم است با یک متخصص روانشناس صحبت کنید تا با کمک او از شر تنبلی خلاصی یابید و به زندگی دلخواهتان برسید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اورگانو را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، آنتی باکتریال قوی، درمان بیماری های دهان و دندان، تقویت دستگاه گوارش، بهبود هضم غذا، کنترل و تنظیم قندخون، درمان سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی، رفع گرفتگی های قاعدگی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0