علل و درمان کولیک در شیرخواران

1676 بازدید
14 فروردین 97
سمانه

علل و درمان کولیک در شیرخواران :

کولیک شیرخواران که به آن کولیک سه ماهه هم گفته می شود عبارت از وضعیتی است که در آن، شیرخواری که از همه نظر سالم است به طور مکرر و در دوره های طولانی، بدون دلیل قابل تشخیص گریه می کند و جیغ می کشد. این وضعیت به طور معمول طی دو هفته اول زندگی آغاز و تقریبا همیشه به شکل خیلی ناگهانی و قبل از سه یا چهار ماهگی برطرف می شود. کولیک در بچه هایی که شیر خشک می خورند شایع تر است ولی در نوزادانی که شیر مادرشان را می خورند هم نیز دیده می شود. گریه کردن اغلب در طول دوره مشخصی از روز، اغلب در اوایل غروب روی می دهد.

کولیک چیست ؟

کولیک به معنی درد قولنجی و دل پیچه است و از آن جا که علت گریه و جیغ زدن های مزبور به طور قاطعانه اثبات نشده و شدت آن نیز در بچه های مختلف با یکدیگر متفاوت است، اتفاق نظر عمومی درباره اطلاق نام «کولیک» به این وضعیت وجود ندارد. به طور شایع در صورتی که علل دیگر گریه کردن رد شود، شیرخواری که بیش از سه روز در هفته، بیش از سه ساعت، بیش از سه هفته در ماه به شدت گریه کند، را مبتلا به کولیک می دانند.

علل و درمان کولیک در شیرخواران

علل و درمان کولیک در شیرخواران

علل کولیک :

عللی پذیرفته شده عمومی برای کولیک وجود ندارد. به طور مرسوم، کولیک را ناشی از درد شکمی ایجاد شده در اثر تجمع گاز در دستگاه گوارش می دانند. این فرضیه هنوز رد نشده و برخی شواهد علمی اخیر آن را مورد حمایت قرار داده اند ولی هنوز به عنوان علت عمومی کولیک مورد تایید واقع نشده است. بعضی پزشکان، ترکیبی از سرشت حساس کودک، محیط و دستگاه عصبی ناکامل شیر خوار را عامل گریه کردن بدون کنترل می دانند و گروهی دیگر، تجمع گاز در دستگاه گوارش شیرخوار را علت مشکل مزبور ذکر می کنند. طبق تحقیقات حدود نیمی از شیرخوارن مبتلا به کولیک دچار ریفلاکس (بازگشت) محتویات معده به مری هستند. بعضی از موارد در اثر عدم تحمل به لاکتوز ایجاد می شوند.

عوامل دیگر :

در بعضی تحقیقات اخیر فرضیه هایی شامل شروع تولید ملاتونین به وسیله غده صنوبری واقع در مغز (که تا دوازده هفتگی، یعنی زمان تقریبی برطرف شدن کولیک روی نمی دهد)، ریتم های شبانه روزی بدن و سیگار کشیدن و استرس مادر در سه ماهه سوم بارداری عامل کولیک شناخته شده اند.

 

همچنین بخوانید: تغذیه سالم برای شیرخواران

 

درمان کولیک :

درمان مورد قبول عمومی برای کولیک وجود ندارد و در کشورهای مختلف و به وسیله پزشکان مختلف از روش های متفاوتی برای درمان آن استفاده می شود. بعضی پزشکان کولیک را در حال حاضر غیر قابل درمان می دانند و برخی دیگر از داروی سایمیتیکون که گاز تجمع یافته را از بین می برد استفاده می کنند که البته تحقیقات به عمل آمده، این دارو را موثر نمی دانند. در یک مورد مطالعه، موثر بودن دی سیکلومین (نوعی ترکیب ضد اسپاسم موجود در بسیاری از داروهای ضد اسهال) و در یک تحقیق کوچک دیگر، تاثیر پروبیوتیک ها (برای کاهش گاز موجود در دستگاه گوارش) نشان داده شد.

درمان های مرسوم :

اغلب تکان دادن شیرخوار و قرار دادن پستانک در دهان او را روش موثری برای برطرف کردن کولیک می دانند. روش های مرسوم، برای تسکین کولیک عبارت است از : قنداق کردن، خواباندن شیر خوار به پهلو یا روی شکم، حرکت دادن شیر خوار، ایجاد صدا س س س در گوش شیرخوار و دادن چیزی برای مکیدن به شیر خوار. بعضی والدین با بغل کردن شیرخوار در حالت مستقیم به آرام شدن او کمک می کنند. همچنین با ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا افزایش دادن هوای تازه اتاق شیرخوار یا بعضی ترکیبات گیاهی مثل چای گیاهی یا ترکیبات نعنا که به مادر می دهند می توان در بهبود شرایط موثر بود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ترنجبین را با خواص درمان سرفه و تسکین درد سینه، تسکین دهنده عطش و تب، درمان بیماری های عفونی در بدن، درمان بیماری های کلیوی و سنگ کلیه، پاکسازی روده های نوزاد، درمان دل درد و دل پیچه نوزاد، از بین برنده زردی، برطرف کننده یبوست و عفونت زدایی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0