topNotif

علل و راه های درمان تیرگی لب به روش خانگی

2071 بازدید
18 فروردین 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

علل و راه های درمان تیرگی لب به روش خانگی

لب ها به طور طبیعی جذاب هستند و به برق لب یا رژ لب نیازی ندارند، اما بسیاری از عوامل مانند نورخورشید، اشعه ماوراء بنفش، سیگار کشیدن، کافئین و پیری ممکن است روی رنگ آن تاثیر گذار باشند. هر چه این عوامل تشدید شوند، لب ها تیره تر و سیاه تر می شوند. خوشبختانه، بسیاری از راه حل های طبیعی برای رفع تیرگی و سیاه شدن لب ها وجود دارد. با استفاده منظم و رعایت برخی نکات می توانید یک لب با رنگ طبیعی و زیبا داشته باشید. لذا در این مقاله با علل و راه های درمان تیرگی لب به روش خانگی آشنا شوید.

 

علل و راه های درمان تیرگی لب به روش خانگی

علل و راه های درمان تیرگی لب به روش خانگی

 

علل سیاه شدن و تیرگی لب

علت های بسیاری برای تیره شدن لب وجود دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی تیره شدن لب است. نیکوتین نقش کلیدی در سیاه کردن لب ها دارد ، بنابراین توصیه می کنیم اگر عادت به کشیدن سیگار دارید، بتدریج از کشیدن آن دست بکشید.

 مصرف بیش از حد کافئین

افرادی که میل به نوشیدن چای و قهوه بیش از حد معمول دارند، اغلب از تیرگی لب ها رنج می برند، بنابراین توصیه می کنیم هر روزه میزان مصرف قهوه و چای را برای سلامتی لب ها و سلامت بدن، کاهش دهید.

حساسیت

آلرژی یکی دیگر از دلایل سیاه شدن لب است ، زیرا ممکن است بعضی از لوازم آرایشی، به ویژه لوازم آرایشی مرتبط با لب، به دلیل داشتن مواد شیمیایی و بی کیفیت، ایجاد حساسیت کند، بنابراین مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده موجود در این محصولات از کیفیت خوبی برخوردار باشند و ایجاد حساسیت نکنند.

درماتیت

 مشکل درماتیت (اگزما) که به درماتیت تماسی و درماتیت آتوپیک تقسیم می شود و می تواند سبب تیرگی لب شود. بنابراین توصیه می شود اغلب زنانی که از محصولات لب مانند براق کننده های لب یا رژ لب استفاده می کنند، از محصولات آرایشی ایمن و با کیفیت بالا استفاده کنند.

خشکی

خشکی و ترک لب نیز یکی دیگ از دلایل تیرگی لب می باشد. خشکی معمولا با کمبود آب بدن و یا تغیرات آب و هوایی شکل می گیرد. با نوشیدن مقدار کمی آب و یا مرطوب کردن لب به طور مداوم، از تیره شدن آن جلوگیری کنید.

 

همچنین بخوانید:  درمان خانگی ترک لب

 

قرار گرفتن در معرض آفتاب

اگر شما جز افرادی هستید که باید در فضای باز کار کنید، بایستی خود را از قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت کنید. اشعه ماوراء بنفش می تواند سبب آسیب جدی پوست شود، بنابراین توصیه می شود از کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده های لب مناسب استفاده کنید.

ژنتیک

اگر مشکل سیاهی لب ارثی باشد، شاید درمان با دستور العمل های طبیعی سبب کاهش و درمان این مشکل نمی شود، بنابراین در این موارد توصیه می شود که از یک متخصص پوستی و لیزر درمانی کمک بگرید.

کم خونی

یکی دیگر از دلایلی که باعث سیاهی لب می شود، کمبود خون مورد نیاز بدن انسان است و کم خونی مشکل بیشتر در زنان بروز می کند. بنابراین، قبل از اینکه دست به درمان تیرگی لب خود بزنید، از سلامت بدن خود مطمئن شده و به پزشک مراجعه کنید.

تغذیه ناسالم

 برای ظاهر سالم و زیبا، باید یک تغذیه سالم داشته باشید. عادات خوردن بد و ناسالم غذا، سبب سلامتی بدن و همچنین تغییر رنگ لب و رنگ پوستتان می شود.

 کمبود ویتامین ها

فقدان ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن ممکن است منجر به مشکلات تغییر رنگ در پوست و لب شود، بنابراین ما توصیه می کنیم رژیم غذایی حاوی سبزیجات را افزایش دهید. بر اساس تحقیقات انجام شده، کمبود ویتامین ب این مشکل را تشدید می کند. بهتر است با مشورت پزشک از مکمل های ویتامین ب استفاده کنید.

داروها

بعضی از داروها باعث تیره شدن رنگ پوست گردن، شانه، صورت و لب می شوند، بنابراین قبل از استفاده داروها از آن مطمئن شوید.

تغییرات هورمونی

گاهی اوقات سطح هورمون به خصوص با افزایش سن منجر به تغییر رنگدانه و سیاه شدن لب ها می شود.

 

علل و راه های درمان تیرگی لب به روش خانگی

علل و راه های درمان تیرگی لب به روش خانگی

 

راه های درمان تیرگی لب به روش خانگی

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب ضروری است که لب ها را سالم، مرطوب، صاف و صورتی رنگ می کند و به صورت زیر استفاده می شود. بدین منظور از این روغن در طول روز به عنوان مرطوب کننده لب استفاده کنید. تنها کافی است مقدار کمی از این روغن را با نوک انگشتان روی لب قرار دهید.

روغن بادام

روغن بادام باعث احیای پوست و نرم شدن و جوانسازی پوست می شود و همچنین دارای خواص روشن شدن رنگ لب ها و کاهش رنگدانه ها که سبب تیرگی شده است می شود. برای استفاده از این روغن، یک یا دو قطره از آن را بر روی نوک انگشت ریخته، سپس یک یا دو دقیقه لب ها را ماساژ دهید. توصیه می شود این عمل را قبل از خواب انجام داده و صبح روز بعد آن را بشویید.

آب لیمو و عسل

عسل و لیمو یکی از بهترین مخلوط ها برای درمان سیاه شدن لب ها می باشد که می تواند در خانه تهیه شود، زیرا ترکیبات موجود در لیمو باعث حذف رنگدانه ها و تیرگی لب می شود. در حالی که عسل باعث تغذیه لب ها می شود.

مواد تشکیل دهنده

  • آب لیمو یک قاشق چای خوری
  • عسل یک قاشق غذاخوری

روش تهیه و استفاده

 آب لیمو را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و سپس یک ساعت روی لب بگذارید و سپس پوست را با پارچه نرم و مرطوب پاک کنید. می توانید چند بار در روز تکرار کرد تا تیرگی لب بر طرف شود.

 سرکه سیب

سرکه سیب دارای اسیدهای هیدروکسی آلفا است که خاصیت لایه برداری دارد که برای روشن شدن و حذف تیرگی لب ها استفاده می شود، اما باید خاطر نشان کرد که سرکه سیب از شب تا صبح روی لب ها قرار نمی گیرد.

مواد تشکیل دهنده

  • سرکه سیب یک قاشق چای خوری
  • آب یک قاشق چای خوری

روش تهیه و استفاده

 سرکه را با آب رقیق کنید، سپس مخلوط را به کمک پنبه رو لب را قرار دهید بعد از گذشت 10 تا 12 دقیقه، لب ها را با آب بشویید. می توانید یک بار در روز این کار را تکرار کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام شیرین را با خواص تسکین دردهای عضلانی، درمان یبوست، تقویت اعصاب، تقویت مو، درمان ریزش مو، موخوره و شوره سر،کاهش چین و چروک پوست، تقویت مژه و پرپشت شدن ابرو، درمان خشکی و ترک خوردگی لب ها، درمان سرفه های خشک و باز شدن صدا، پیشگیری و درمان ترک های پوست در دروان بارداری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0