علل و عوارض عفونت ادراری در کودکان و 10 درمان دارویی و خانگی

2602 بازدید
22 فروردین 00
مروارید

علل و عوارض عفونت ادراری در کودکان و 10 درمان دارویی و خانگی

عفونت دستگاه ادراری یکی از انواع عفونت ها است که یکی از مکان های تولید یا دفع ادرار، کلیه ها یا مثانه را درگیر می کند. عفونت ادراری در كودكان در هر سنی ممکن است بوجود بیاید و به دلیل عدم آگاهی مادر از این مسئله و عدم آگاهی مادر از علائم آن، كشف آن اغلب به تاخیر می افتد. این مقاله درمورد علل و عوارض عفونت ادراری در کودکان و 10 درمان دارویی و خانگی آن، می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

علل و عوارض عفونت ادراری در کودکان و 10 درمان دارویی و خانگی

علل و عوارض عفونت ادراری در کودکان و 10 درمان دارویی و خانگی

  عفونت ادراری

این عفونت ها به دلیل وجود برخی از میکروب ها یا باکتری ها و گاهی به دلیل تشکیل سنگ در یکی از این مجاری ادراری رخ می دهد و در صورت عدم درمان، ممکن است نارسایی موقتی یا مزمن کلیه ایجاد شود. دختران تا سن دوازده سالگی بیش از پسران از عفونت ادرار رنج می برند.

علل عفونت ادراری در کودکان

همانطور که گفتیم، عفونت ادراری ممکن است به دلیل وجود میکروب یا سنگ ایجاد شود. میکروب ها، اغلب ناشی از عفونتی است که به طور طبیعی در مدفوع وجود دارد و از محل مدفوع به دهانه ادرار منتقل می شود. این ممکن است به دلیل تاخیر مادر در تعویض پوشک در مورد نوزادان آلوده، یا به دلیل عدم بهداشت کافی مادر برای کودک، یا به دلیل عدم تمیز کردن در جهت جلو به عقب، گسترش یابد.

دلیل افزایش شیوع عفونت در دختران به دلیل فاصله کم بین ادرار و مقعد می باشد، برخلاف کودکان پسر. در پسران عدم ختنه میزان بروز آن را افزایش می دهد زیرا میکروب ها در پشت غده جمع می شوند. تاخیر در رفتن به توالت می تواند دلیل دیگر عفونت ادراری باشد، کودکان باید هر دو الی سه ساعت یکبار ادرار کنند.

در مورد انسداد ادرار در کودکان

معمولا به دلیل نقص مادرزادی، تومور یا وجود سنگ است و غالبا به دلیل کمبود نوشیدن آب است که باعث می شود کلیه ها توانایی تصفیه خون را به خوبی نداشته باشند.

 

همچنین بخوانید: علائم و راه های درمان عفونت های ادراری در زنان باردار

 

علائم عفونت ادراری در کودکان

 در اینجا علائم عفونت ادراری در نوزادان و کودکان وجود دارد، در صورت مشاهده هر یک از آن ها به پزشک مراجعه کنید:

  • دمای بالا بدون دلیل مشخص، مانند: دندان درآوردن یا سرماخوردگی
  • رشد خوبی نداشته و وزن اضافه نمی کند.
  • استفراغ مداوم و اسهال بدون دلیل مشخص، مانند سرماخوردگی در معده و غیره.
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن
  •  احساس درد هنگام دفع ادرار (به ویژه بعد از دو سالگی) یا دیسوریا
  •  احساس درد در شکم، و گاهی اوقات در پایین شکم و پهلو در پشت
  • مشکل ادرار کردن
  • در موارد پیشرفته، خونریزی در ادرار
  •  ادرار بوی بد می دهد یا حداقل بسیار تند است.
  • تکرر ادرار و نیاز به ادرار کردن مکرر
  • احساس فشار شدید برای ادرار و فوریت ادرار کردن
  • شب ادراری و از دست دادن کنترل ادرار

در کودکان بزرگتر درجه حرارت بالا، استفراغ و اسهال، خلق و خوی بد بدون دلیل مشخص و بدون اینکه کودک منشا تحریک پذیری داشته باشد (این یکی از رایج ترین علائمی است که در بزرگسالان نیز مشاهده می شود).

چه زمانی باید در صورت عفونت ادرار در کودکان به پزشک مراجعه کنم؟

اگر برخی از این علائم را مشاهده كردید، كودك خود را به پزشك ارجاع دهید تا از موضوع مطمئن شود و سریع عمل كند تا خطر بیشتر نشود. برای کشف این موضوع در یک زمان مناسب، پزشک آنالیز و کشت ادرار را برای کودکان بزرگتر تجویز می کند. (تا سنی که توانایی کنترل ادرار را داشته باشند) و برای نوزادان، پزشک ادرار را از طریق کاتتر از مثانه می گیرد و یک از شایعترین علائم عفونت، ظهور گلبول های سفید خون در ادرار است.

 

همچنین بخوانید: درمان عفونت مثانه با 7 نسخه گياهي به روش سنتی

 

عوارض عفونت ادراری در کودکان

اگر موضوع بدتر شود، ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

  • سپسیس، یعنی گسترش میکروب ها در سراسر دستگاه ادراری یا انتقال به اندام دیگر، که عفونت را شدید می کند و انتشار میکروب در خون می باشد.
  • عفونت یا زخم در کلیه ها
  • نارسایی مزمن کلیه

چگونه می توان از عفونت ادراری در کودکان جلوگیری کرد؟

پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که کودکان خود را در برابر عفونت ادراری محافظت می کنید:

  • برای جلوگیری از عفونت ادرار، نوزادان پسر بهتر است ختنه شوند.
  • حتما خیلی دقیق کودک خود را تمیز کنید، مخصوصا در ناحیه مقعد، و اینگونه میکروب ها به محل ادرار منتقل نمی شوند.
  • مطمئن شوید لباس زیر تمیز است و مرتبا آن را عوض کنید.
  • انواع خوب پوشک را انتخاب کنید.
  • لباس های نخی انتخاب کنید و اگر او از سن پوشک بزرگتر است کمی گشاد باشد.
  • به خصوص پس از پایان دوره تغذیه، مایعات به ویژه آب را به کودک پیشنهاد دهید.
  • از سرو نمک زیاد و غذاهای بسیار شور خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت ادراری، به کودکان خود عادات صحیح توالت رفتن و حمام کردن را یاد بدهید.
  • به دختران آموزش دهید دستگاه تناسلی خود را از جلو به عقب بشویند. این امر از ورود باکتری های مدفوع به مجاری ادراری جلوگیری می کند.
  • دختران باید از نشستن طولانی مدت در وان خودداری کرده و همچنین نباید از صابون معطر استفاده کنند.

10 درمان دارویی و خانگی برای درمان عفونت ادراری کودکان

1. درمان دارویی

درمان با برخی از آنتی بیوتیک ها انجام می شود، پزشک نوع و دوز آن را با توجه به سن و شرایط کودک تعیین می کند. به نوزادان اغلب آنتی بیوتیک تزریقی داده می شود در حالی که برای کودکان بزرگتر به صورت مایع، قطره یا قرص تجویز می شود.

کودک از یک هفته تا 10 روز آنتی بیوتیک مصرف می کند، نیاز به رعایت کل دوره ای است که دکتر تجویز کرده است و بدن کودک اغلب در طی 24 تا 48 ساعت پاسخ می دهد. برای اطمینان از برطرف شدن کامل موضوع، درمان باید ادامه یابد.

 

علل و عوارض عفونت ادراری در کودکان و 10 درمان دارویی و خانگیر

علل و عوارض عفونت ادراری در کودکان و 10 درمان دارویی و خانگی

  درمان های خانگی

در حال حاضر، موثرترین درمان استاندارد برای عفونت ادرار مصرف آنتی بیوتیک می باشد. با این حال، یک داروی تجویز شده نباید تنها خط دفاعی مقابل باکتری ها باشد. در کنار درمان دارویی، می توانید از داروهای گیاهی و خانگی نیز استفاده کنید تا روند بهبودی را تسریع کند و از ابتلا به عفونت های مکرر جلوگیری کنید.

2.  مواد غذایی سرشار از ویتامین ث مصرف کنید زیرا ویتامین ث ادرار را اسیدی می کند و مثانه را سالم نگه خواه داشت.

3. از روغن نارگیل برای پخت غذای کودک خود استفاده کنید. همچنین می توانید کمی قبل از ادرار کردن یک قطره روغن نارگیل را در مجرای ادرار کودک بمالید.

4. سرکه سیب از بهترین داروهای خانگی برای درمان عفونت ادراری در کودکان می باشد. سرکه سیب را به صورت خوراکی مصرف کنید. می توانید برای بهبود طعم، مقداری عسل و آب اضافه کرده و هر روز صبح به مدت یک هفته به او بدهید.

5. مصرف خیار راهی آسان برای مقابله با عفونت ادراری کودکان است. خیار دارای مواد معدنی قلیایی می باشد که باکتری های موجود در مجاری ادراری را برطرف می کند و بصورت طبیعی ادرارآور نیز می باشد و از طریق تکرر ادرار، به مهار باکتری ها کمک می کند.

6. از آناناس استفاده کنید. آناناس حاوی آنزیمی به نام برملاین می باشد که پروتئین های عامل التهاب را مهار می کند. یک روش موثر برای در درمان عفونت ادراری کودکان می باشد.

7. مصرف روغن کبد ماهی کاد از داروهای درمان عفونت ادراری می باشد زیرا سرشار از ویتامین آ و دی است. ویتامین دی موجود در این روغن باعث تولید پپتیدهای ضد میکروبی کاتلیسیدین در مثانه شده و از عفونت جلوگیری می کند.

8. نوشیدن آب نارگیل به مدت چند روز می تواند عفونت ادراری را مهار کند.

9. مصرف زغال اخته می تواند مانع از اتصال باکتری ها به دیواره مجاری ادراری شود. با مصرف آب زغال اخته، مکمل های زغال اخته یا  زغال اخته خشک، خطر ابتلا به عفونت را در کودکان کاهش دهید.

10. سیر را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. عصاره سیر یک سلاح موثر در برابر باکتری های بیماری زا و عفونت ادراری است.  

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل پنیرک را با خواص ضد عفونی کننده دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی، نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0