topNotif

عوارض استفاده از کفش های پاشنه بلند

2136 بازدید
11 بهمن 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

عوارض استفاده از کفش های پاشنه بلند برای افراد سالم :

در حالت ایستاده محور بلند بدن با کف پا، زاویه قائمه درست می کند. زمانی که با پای برهنه می ایستیم بدن در حالت تعادل است، و هنگامی که پاشنه بلند می شود، بدن به سمت جلو انحراف پیدا کرده، این تعادل تغییر می کند. استفاده از کفش های پاشنه بلند، به علت برهم زدن بیومکانیک طبیعی بدن در افراد سالم عوارضی چندی را به دنبال دارد. در این مقاله به تغییرات و عوارض استفاده از کفشهای پاشنه بلند اشاره می شود :

کوتاهی عضلات کالف :

کفش های پاشنه بلند تاندون آشیل را در وضعیت کوتاه قرار می دهند. استفاده از این کفش ها برای مدت زمان طولانی، برای کوتاهی آشیل زمینه مساعدی را فراهم می کند. به طوری که این افراد پس از استفاده طولانی از کفش های پاشنه بلند، هنگام راه رفتن بدون کفش، دچار کشیدگی و درد در ناحیه پشت پا می شوند.

کشیدگی عضلات قدام ساق :

عضلات قسمت قدام در وضعیت کشیده قرار گرفته و تداوم این حالت موجب ضعف این عضلات می شود و با کاهش سطح اتکای پا، احتمال پیچ خوردگی پا را افزایش می دهد و تعادل فرد به علت کاهش سطح اتکا کم می شود.

عوارض استفاده از کفش های پاشنه بلند

عوارض استفاده از کفش های پاشنه بلند

پخش نامقارن وزن :

در حالت ایستاده و معمولی انتقال وزن به صورت متعادل از طریق قسمت قدام پا و ناحیه پاشنه صورت می گیرد. استفاده از کفش پاشنه بلند و مایل قرار گرفتن پا به صورت شیب دار، موجب می شود که فشار زیادی به قسمت قدام پا وارد شود. به عبارت دیگر تحمل وزن از طریق قدام افزایش پیدا می کند.

تغییر در قوس عرضی :

قرار گرفتن پا در حالت مایل و اعمال فشار زیاد به قسمت جلوی پا، به تدریج موجب کاهش و حذف قوس عرضی پا می شود. بدین ترتیب میزان فشار وارده بر متاتارس های مرکزی افزایش می یابد. در حالت طبیعی وزن، بیشتر از طریق انتهای متاتارس های اول و پنجم تحمل می شود. کاهش و از بین رفتن قوس عرضی موجب ایجاد متاتارسالژیا می شود.

افزایش گودی کمر :

به هم خوردن بیومکانیک بدن در این ناحیه، زمینه ساز بروز کمردرد می شود. افزایش گودی کمر، معمولا همراه با کیفوز جبرانی ناحیه پشت خواهد بود، تا بدین ترتیب تعادل در وضعیت جدید برقرار شود و در نتیجه موجب افزایش قوز پشتی می شود. برای نگه داشتن بدن و جلوگیری از افتادن آن به سمت جلوی بدن، بالای لگن به سمت عقب خم می شود؛ یعنی تنه به طرف عقب می رود و این عمل موجب افزایش گودی کمر، برای جلوگیری از افتادن فرد و حفظ تعادل، می شود. همچنین زانو ها خم شده، در نتیجه موجب راندن شکم به سمت جلو شده و به دنبال آن کشیدگی عضلات پشت ایجاد می شود.

 

همچنین بخوانید:  نکاتی در مورد کفش و سلامت پاها

 

خستگی و راه رفتن غیر طبیعی :

افرادی که از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند، دچار خستگی زود رس می شوند. همچنین پوشیدن کفش های پاشنه بلند موجب راه رفتن های غیر طبیعی و یا برداشتن گام های کوتاه و سرانجام موجب چرخش پاشنه به طرفین می شود.

عوارض پوستی. کشیدگی عضلات و فشارهای غیر متعارف از طریق کفش به تغییرات پوستی از جمله براق شدن، قرمز شدن و تاول زدن منجر می شود.

شکست کج :

افرادی که از کفش های پاشنه بلند پنجه تنگ استفاده می کنند به علت فشردگی و جمع شدن انگشتان دچار دفورمیتی هالوکس والگوس می شوند. به طوری که اولین انگشت به میزان زیادی به سمت خارج منحرف می شود. تاندون های بلند انگشت بزرگ (شست) هر دو تاندون فلکسور واکستانسور به سمت خارج شده و موجب اعمال کشش اضافی روی انگشت شست و تشدید والگوس می شوند.

موارد ممنوعیت استفاده از کفش های پاشنه بلند :

دوران بارداری. در دوران حاملگی فشارهای وارده بر کمر و عضلات کمری زیاد می شود. استفاده از کفش های پاشنه بلند به خاطر تشدید مسایل ذکر شده ممنوع است. هم چنین برای کودکان نباید از کفش های پاشنه بلند استفاده کنید، کودکانی که تازه شروع به راه رفتن می کنند باید از کفش مناسب، با کفی مناسب استفاده کنند تا به پای بچه اجازه رشد مناسب بدهد و از عادت های راه رفتن اشتباه جلوگیری شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن درخت چای را با خواص ضد جوش و آکنه، درمان ریزش مو، درمان تاول و زخم، ایجاد لطافت و زیبایی در پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0