topNotif

عوارض کمبود منیزیم در زنان باردار

2343 بازدید
05 فروردین 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

علل، علائم و عوارض کمبود منیزیم در زنان باردار چیست؟

منیزیم به عنوان یک ماده معدنی نقش مهمی در بدن انسان دارد. این عنصر به تولید انرژی، تجزیه و تحلیل قندها و کربوهیدرات ها، تولید پروتئین ها و اسیدهای چرب و انتقال سیگنال های عصبی کمک می کند. منیزیم بر روی برخی مواد معدنی در بدن مانند کلسیم و پتاسیم تاثیرگذار است. بدن انسان به طور معمول حاوی حدود 25 گرم منیزیم است که حدود 60٪ آن ها در استخوان ذخیره می شود و مقدار باقی مانده آن در بافت نرم، ماهیچه ها و مایعات بدن موجود دارد. میزان توصیه شده منیزیم در روز کمک می کند تا از برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری های استخوانی جلوگیری شود. این عنصر برای زنان باردار نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا در این مقاله به بررسی علل، علائم و عوارض کمبود منیزیم در زنان باردار خواهم پرداخت.

 

عوارض کمبود منیزیم در زنان باردار

عوارض کمبود منیزیم در زنان باردار

 

اهمیت منیزیم در دوران بارداری

منیزیم در کنار کلسیم به تنظیم حرکات عضلانی کمک می کند. در واقع وجود این دو مواد معدنی در دوران بارداری بسیار ضروری است، زیرا کلسیم و منیزیم از انقباض های دوران بارداری که ممکن است خطر ابتلا به زایمان زودرس را افزایش دهد، جلوگیری می کند. مهمترین عوارضی که کمبود منیزیم در زنان باردار بوجود می آورد، افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی، متواد شدن نوزادان با وزن پایین و در موارد متوسط ​​یا شدید ممکن است خطر ابتلا به هیپوکلسمی (کمبود و پایین بودن غلظت سرمی کلسیم در خون) را افزایش دهد.

دریافت مقدار مناسب منیزیم در دوران بارداری، به رشد دندان ها و استخوان های قوی در جنین کمک می کند. از طرفی کمبود منیزیم در خون (هیپومنیزیمی) باعث اختلال در عملکرد عصبی و عضلانی، لرزش غیر ارادی عضلات و تشنج می گردد. برخی از تحقیقات ثابت کرده اند که منیزیم کافی در خون حالت تهوع دوران بارداری را کاهش داده و احتمال فلج مغزی در نوزادان را نیز کاهش می دهد.

علت کمبود منیزیم در زنان باردار

به طور کلی، مشکل هیپومنیزیمی یا کمبود منیزیم در خون (چه در دوران بارداری و چه در طول زندگی یک انسان) یکی از بیماری های نادر است. این مشکل ممکن است به دلیل عدم مصرف غذاهای حاوی منیزیم یا به علت برخی بیماری ها مانند نارسایی مزمن، اسهال مزمن، دیابت، آلرژی به گندم، مصرف الکل ایجاد می شود.

علائم و عوارض کمبود منیزیم در زنان باردار

کمبود منیزیم در دوران بارداری معمولا با نشانه های عمومی این دوران مانند بی اشتهایی، حالت تهوع ، استفراغ و خستگی مشابه است، اما شامل نشانه و علائم و عوارض دیگری نیز می باشد که به شرح زیر است.

گرفتگی عضلات

یکی از مهمترین علائم کمبود منیزیم در زنان باردار انقباض های عضلانی و می باشد که ممکن است در بعضی موارد شدید، منجر به بروز تشنج، تحریک و اختلالات عصبی شود. این اتفاق زمانی در بدن رخ می دهد که نسبت کلسیم به منیزیم افزایش می یابد. لازم به ذکر است که دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است منجر به انقباض عضلانی شود ، بنابراین اگر این مشکل برای مدت زمان طولانی ادامه داشت، با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

همچنین بخوانید:  بیماری لیستریوزیس (لیستریوز) در دوران بارداری

 

پوکی استخوان

کمبود منیزیم خطر ابتلا به بیماری های استخوان مانند پوکی استخوان را افزایش می دهد. کمبود منیزیم و کلسیم در خون تاثیر مستقیمی بر ضعف استخوان ها دارد.

اختلالات عصبی

 برخی مطالعات نشان داده اند که کمبود منیزیم در زنان باردار خطر افسردگی در آنان را افزایش می دهد. همچنین، احتمال اختلالات عصبی و روانشناختی مانند از دست دادن حافظه، بی خوابی، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا را افزایش می دهد.

آسم

کمبود منیزیم در خون اغلب با افرادی که مبتلا به آسم هستند، همراه است. کمبود منیزیم در خون باعث افزایش کلسیم در ماهیچه های ریه و برونش ها می شود که منجر به تنگ شدن راه های هوایی و در نتیجه تنفس می شود.

نیاز روزانه منیزیم در دوران بارداری

نیاز روزانه به منیزیم بسته به سن مادر باردار متفاوت است. زنان باردار معمولا نیازی به مصرف مکمل های منیزیم ندارند. یک رژیم غذایی سالم برای به دست آوردن مقادیر مناسب منیزیم و مکمل های عمومی بارداری منیزیم بدن را تامین می کند. اما، اگر فکر می کنید مقادیر مناسب منیزیم را دریافت نمی کنید و یا نشانه هایی از کمبود منیزیم را در بدن خود احساس می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. میزان منیزیم روزانه مورد نیاز زنان در دوران بارداری و مادران در دوران شیردهی بر اساس سن آنان عبارتند از:

  • زنان باردار با سن 18 سالگی یا کمتر نیاز به 400 میلی گرم منیزیم در روز دارند.
  • زنان باردار بین سن 19 تا 30 سال روزانه 350 میلی گرم منیزیم نیاز دارند.
  • زنان باردار 31 سال یا بالاتر روزانه 360 میلی گرم منیزیم نیاز دارند.
  • مادران شیرده 18 سال یا کمتر به 360 میلی گرم منیزیم در روز دارد.
  • مادران شیرده بین سن 19 تا 30 سال روزانه به 310 میلی گرم منیزیم نیاز دارند.
  • مادران شیرده 31 سال یا بیشتر، روزانه به میزان 320 میلی گرم منیزیم نیاز دارند.

 منابع غذایی منیزیم

بسیاری از مواد مغذی مختلف غنی از منیزیم هستند که عبارتند از: اسفناج، کلم بروکلی، سویا، شیر سویا، شیر گاو، میگو، دانه های آفتابگردان، کنجد، بادام زمینی، بادام، سبزیجات برگ سبز، حبوبات، موز، برنج قهوه ای، غلات سبوس دار، کره بادام زمینی و جو دوسر.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه چیا را با خواص کاهش اشتها و کاهش وزن، درمان کم خونی در دوران بارداری، کاهش کلسترول و فشار خون بالا، تنظیم قند خون، کمک به سلامت معده و دستگاه گوارش، پیشگیری از یبوست، درمان سرطان سینه، درمان افسردگی، درمان و پیشگیری از آلزایمر و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0