topNotif

عوارض گودی کمر و درمان این عارضه

2798 بازدید
23 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

با عوارض گودی کمر و درمان این عارضه آشنا شویم

ناحیه کمر دارای پنج مهره است که این مهره ها بعد از دوازده مهره پشتی قرار دارند. راستای طبیعی ستون مهره ای در ناحیه کمر با قوس همراه است. افزایش بیش از حد گودی کمر را لوردوز کمری می نامند. به دلیل ارتباط میان لگن خاصره از طریق استخوان خارجی با مهره های کمری، هر گونه تغییری در موقعیت لگن به تغییر میزان قوس های ستون مهره ها به ویژه قوس ناحیه کمری منجر می شود. چرخش رو به پایین و جلوی لگن خاصره موجب تشدید قوس کمر و چرخش رو به بالا و عقب لگن خاصره به کاهش قوس کمر منجر می شود. میزان طبیعی قوس کمر را طیفی بین بیست تا چهل درجه معرفی می کنند.

عوامل ایجاد کننده اختلالات ناحیه کمر :

تقریبا همه افراد شکل هایی از کمر درد را تا میانسالی تجربه می کنند. اختلالات ناحیه کمر حاصل  ماه ها و حتی سال ها وضعیت بدنی ضعیف، مکانیک بدنی غلط، زندگی پر از استرس، عادت های کاری غلط، از دست دادن انعطاف پذیری، کمبود آمادگی جسمانی عمومی و ضعف برخی عضلات است.

اگر فردی دچار ضعف، کوتاهی و محدودیت دامنه حرکتی گردد، احتمال ایجاد ضایعه، آسیب و درد مجدد وجود دارد. افزایش وزن، افتادن شکم به تبع آن کشیدن کمر به سمت جلو از عمده ترین علل ایجاد افزایش قوس کمر در زنان است. البته این عارضه به علت افزایش وزن در دوران بارداری خود را بیشتر نشان می دهد. اما باید توجه داشت که این مساله در مردانی که ورزش نمی کنند و شکم بزرگی دارند نیز مشاهده می شود. در واقع چاق شدن و ضعف عضلات شکم باعث چرخش رو به جلو و پایین لگن می شود و مهره های کمر را تحت فشار قرار می دهد.

عوارض گودی کمر و درمان این عارضه

عوارض گودی کمر و درمان این عارضه

اقدامات مناسب برای تحلیل مشکل قوس کمر :

کاهش وزن به وسیله فعالیت هوازی و همچنین انجام تمریناتی که عضلات شکم را تقویت می کنند و در کاهش قوس بیش از حد کمر موثر هستند. لذا انجام این گونه فعالیت ها و تمرینات لازم به نظر می رسد. استفاده از استخر و راه رفتن در آب برای افراد مبتلا به کمر درد بسیار مفید است. توصیه می شود این افراد همزمان با انجام تمرینات اصلاحی مربوطه، راه رفتن در آب را جز برنامه های درمانی خود قرار دهند. توصیه می شود افراد مبتلا به دیسک کمر از انجام هر گونه تمرینات ورزشی پرهیز کنند تا دوره درمان آن ها تحت نظر پزشک طی شود. پس از این دوره می توانند به تمرینات ساده بپردازند.

علل پیدایش عارضه گودی کمر :

کوتاهی عضلات خم کننده ران و عضلات باز کننده ستون مهره ها در ناحیه کمری، کشیدگی و ضعیف شدن عضلات شکم، عضله سرینی و عضله همسترینگ، چاقی زیاد و تجمع چربی در اطراف شکم، استفاده از کفش های پاشنه بلند، لغزندگی مهره ها، آکندروپلازی، قوز کمر، پوکی استخوان، دررفتگی تدریجی مهره‌ها، ضعف عضلات شکم.

 

همچنین بخوانید: کمر درد در بانوان و درمان های گیاهی آن

 

از عوارض گودی کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشش رباط طولی قدامی (ستون مهره‌ها)
  • تنگ شدن فضای خلفی دیسک
  • تنگ شدن سوراخ‌های بین حفره‌ای ستون فقرات
  • عدم تعادل عضلانی
  • بروز فتق دیسک کمر
  • خستگی زودرس
  • کاهش راندمان بدنی

علایم و نشانه ها :

علائم در هر بیمار می‌تواند متفاوت باشد. بارزترین علائم گودی کمر برجستگی باسن می‌باشد. در صورت همراه بودن گودی کمر با نقص‌های دیگری چون دیستروفی عضلانی، دیسپلازی پیشرونده مفصل ران (هیپ) یا اختلال‌های عصبی و عضلانی علائم متفاوتی بروز می‌یابد. از دیگر نشانه های گودی کمر می توان به فرورفتگی شدید قوس کمری در هنگام ایستادن، برآمدگی شکم، درد در ناحیه پایین ستون فقرات اشاره کرد.

نکته آخر :

هنگامی که عارضه گودی کمر اتفاق می افتد، عضلات اطراف کمر بیش از حد منقبض و سفت می شوند و معمولا عضلات شکمی ضعیف و شل می شوند. این حالت باعث می شود تا لگن، چرخش رو به پایین و جلو داشته باشد. لذا برای درمان این عارضه باید حرکاتی تجویز شود که باعث کشش عضلات اطراف کمر، پشت ران و باسن شده و عضلات شکم و عضله لگنی (سوئز خاصره ای) را تقویت کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد درد مفاصل را بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0