topNotif

عوامل بروز اشکال در خواب

1651 بازدید
10 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

چه عواملی باعث بروز اشکال در خواب می شود ؟

دلایل بسیاری برای ایجاد اشکال در خواب وجود دارد که به شرح زیر می باشند ؛

  1. دلایل وابسته به سن :

افراد با مسن تر شدن نیاز کمتری به خواب پیدا می کنند و خواب شان سبک تر می شود. علاوه بر این، گاهی اوقات افراد به خواب در طول روز عادت می کنند که باز هم نیاز آن ها به خواب را در طول شب کاهش می دهد. این امر خود مشکل نیست بلکه اغلب نخوابیدن در شب عاملی است برای ایجاد احساس نگرانی و پریشانی که این احساسات خود منجر به بدخوابی می شود.

  1. دلایل پزشکی :

دلایل پزشکی مربوط به خواب بد ممکن است به سن ربط داشته باشد یا نداشته باشد. برخی از نمونه ها عبارتند از : نیاز به رفتن توالت در طول شب که در دوره پیری بیشتر می شود. حدود شصت درصد از زنان و هفتاد درصد از مردان بالای شصت و پنج سال حداقل یک بار برای رفتن به دستشویی در طول شب از خواب بیدار می شوند. این امر می تواند به دلایل دیگری از جمله حاملگی نیز پیش بیاید. بیرون رفتن از رختخواب در طول شب همیشه مشکل بزرگی نیست ولی اگر دوباره به خواب رفتن سخت باشد می تواند، باعث نگرانی و ناراحتی شود.

دلیل دیگر پزشکی می تواند، درد باشد. این مساله نیز در افراد مسنی که مبتلا به دردهای مفصلی همچون آرتروز هستند، شایع تر است. مسایل دیگر مربوط به سلامتی همچون دیابت، فشار خون بالا و مشکلات تنفسی نیز می تواند خواب را تحت الشعاع قرار دهد. برخی از داروها نیز می تواند در خواب اختلال ایجاد کند.

عوامل بروز اشکال در خواب

عوامل بروز اشکال در خواب

  1. استرس، اضطراب و نگرانی :

خواب به راحتی تحت تاثیر وضعیت احساسی فرد قرار می گیرد. اگر فردی نگران چیزی یا دچار استرس باشد، اغلب خوابش نمی برد. همچنین اگر فردی دچار افسردگی باشد، خوابش مشوش می شود. برای فرد افسرده خیلی عادی است که صبح زود از خواب بیدار شود و دیگر خوابش نبرد و یا کلا نتواند بخوابد. افسردگی از شایع ترین علت های بی خوابی است.

  1. محیط اطراف :

این امر می تواند تفاوت بزرگی در وضعیت خواب ایجاد کند. به عنوان مثال، اتاق خوابی که بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد باشد، تختی که خیلی سفت و یا خیلی نرم باشد، اتاقی که خیلی پر سر و صدا و یا روشن باشد، همگی می تواند وضعیت خواب فرد را تحت الشعاع قرار دهد.

  1. شرایط کاری :

افرادی که شیفتی کار می کنند و اغلب شیفت کارشان عوض می شود، خواب مشوش تری دارند.

 

همچنین بخوانید:  راه های درمان زیاد خوابیدن چیست

 

چگونه بر مشکلات خواب خود غلبه کنیم ؟

یکی از اولین گام ها در غلبه بر مشکلات خواب، یافتن عوامل احتمالی و سعی در پیدا کردن راه حل آن ها است. سعی کنید از خود بپرسید که آیا خوابیدن مشکل اصلی شما است یا دلیل دیگری وجود دارد که خوابیدن را برای شما دشوار می کند؟ دلایل شایع بی خوابی را مرور کنید. سعی کنید بفهمید که آیا هیچ یک از آن ها در مورد شما صادق است. راه حل های مختلفی ممکن است برای مشکلات مختلف وجود داشته باشد.

راه حل برای رفع نگرانی در مورد خواب ناکافی :

با جملات منفی تنها سبب عصبی شدن و مضطرب شدن خود می شوید و احتمال به خواب رفتن تان کمتر می شود، این افکار از قبیل : فردا خسته و کوفته باید از رختخواب برخیزم یا عمرا اگر خوابم ببرد و …، باعث ایجاد افکار نگران کننده بیشتری می شوند. سعی کنید به یاد داشته باشید که همیشه بالاخره خواب تان می برد. آرام و آسوده در رختخواب دراز بکشید، فکر خواب را از سرتان بیرون کنید و به خودتان بگویید اصلا مهم نیست که خواب تان نبرد. در عوض به خیال پردازی در مورد چیزی خوشایند بپردازید، در این زمان بیشتر چشم هایتان خواهان بسته شدن و حتی احتمال به خواب رفتن قوی تر می شود. در ضمن در لحظه خواب اگر چند تنفس همیق بکشید و سعی کنید دم و بازدم شما ریتم منظمی پیدا کند، با تکرار چند بار دم و بازدم منظم آرام آرام بخواب خواهید رفت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بهارنارنج ویژه را با خواص مقوی قلب و اعصاب، رفع بی خوابی های عصبی، رفع افسردگی، تسکین ناراحتی های سینه، رفع سرفه، رفع تپش قلب، آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0