topNotif

غذاهای مفید برای رشد کودکان و حفظ سلامت و افزایش هوش آن ها

3136 بازدید
28 آذر 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

چه غذاهایی نقش مهمی در رشد و حفظ سلامت کودکان دارند؟

دوران کودکی از با اهمیت ترین دوران زندگی هر فرد محسوب می شود. امروزه محققین به این نتیجه رسیدند که تغذیه در دوران کودکی تاثیر مستقیمی بر سلامت فرد در بزرگسالی دارد. اگر به تغذیه فرزندانتان در دوران کودکی توجه نکنید، در نتیجه به لحاظ ذهنی و جسمی رشد کمتری خواهند کرد. امروزه اکثر والدین مشغول به کار هستند، نه تنها مردان بلکه زنان نیز 8 ساعت کار می کنند. گاهی مشغله و کار طولانی والدین سبب می شود که آن ها از تغذیه کودک خود غافل شوند بنابراین، تغذیه نامناسب تاثیر بدی بر سلامت و رشد کودک می گذارد. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که، غذاهای مفید برای رشد کودکان و حفظ سلامت آنها چیست؟

غذاهای مفید برای رشد کودکان

غذاهای مفید برای رشد کودکان

عناصر ضروری برای رشد و حفظ سلامت کودکان

آنتی اکسیدان ها

در سبزیجات سبز فیبر، ویتامین آ و ث و بعضی از مواد مغذی مثل منیزیم، پتاسیم به فراوانی یافت می شود. مصرف سبزیجات برای رشد کودکان ضروری است. کودکان باید سبزیجات تازه و با کیفیتی مانند انواع سبزیجات برگدار سبز رنگ، سبزیجات نارنجی رنگ، حبوبات (به ویژه نخود فرنگی و لوبیا تازه)، سبزیجات حاوی نشاسته (مانند سیب زمینی) و سایر سبزیجات را استفاده کنند. اکثر سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند که به مبارزه با انواع بیماری ها کمک می کنند و خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را در بزرگسالی کاهش می دهند.

کلسیم

ویتامین ها و مواد معدنی باعث رشد و حفظ سلامت بدن می شود. آهن و کلسیم مواد معدنی بسیار مهمی برای کودکان محسوب می شوند. کودک رو به رشد برای تقویت استخوان ها و دندان ها نیاز به کلسیم دارد. شیر و محصولات لبنی و تا حدی سبزیجات برگ دار سبز رنگ منبع خوبی از کلسیم هستند. در مرحله نوجوانی، نیاز به کلسیم در کودک تنها با خوردن غذا برآورده نمی شود و ممکن است نیاز به اضافه کردن مکمل های کلسیم در رژیم غذایی باشد.

پروتئین ها

پروتئین ها در تشکیل، نگهداری و ترمیم بافت های بدن بسیار موثر هستند. غذاهای غنی از پروتئین مخصوصا برای کودکان در حال رشد، ضروری است. مقادیر فراوانی از پروتئین در شیر و محصولات لبنی، حبوبات، تخم مرغ، ماهی، گوشت خوک و گوشت گاو یافت می شود. والدین باید کودکان خود را به خوردن غذاهای غنی از پروتئین تشویق کنند.

 

همچنین بخوانید: برنامه غذایی کودک

 

غذاهایی که نقش مهمی در رشد و حفظ سلامت کودکان دارند

مقدار ویتامین ها و مواد معدنی در میوه ها و سبزیجات فراوان است. ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت پوست، رشد و پیشگیری از عفونت ها ضروری هستند. سبزیجات غنی از فیبر، ویتامین آ و ویتامین ث و مواد مغذی مثل منیزیم و پتاسیم می باشند. سبزیجات نیز حاوی آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ماده ای است که بدن کودکان را قادر می سازد تا با بیماری ها مبارزه کرده و بعدها خطر ابتلا به بیماری های خطرناک مانند سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

مواد غذایی غنی از ویتامین ب، غلات کامل، گوشت و محصولات لبنی است. همچنین، میوه ها حاوی فیبر، ویتامین ها به ویژه آ و ث و پتاسیم می باشند.  مانند سبزیجات، میوه ها نیز دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که به مبارزه با انواع بیماری ها کمک می کنند و خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

از مصرف تنقلات اجتناب کنید

انرژی و کالری مورد نیاز برای رشد ذهنی و رشد فیزیکی توسط کربوهیدرات به دست می آید. کودکان در طول سن مدرسه به سرعت در حال رشد هستند، بنابراین آنها بیشتر گرسنه می شوند. در چنین وضعیتی، بیشتر کودکان تمایل به خوردن تنقلات ناسالم دارند. مصرف تنقلات ناسالم تنها انرژی کوتاه مدتی به بدن کودک می دهد و در روند رشد او تاثیر چندانی ندارد. بنابراین، سعی کنید میان وعده ها و تنقلات مفید چون میوه و آجیل را در برنامه غذایی کودک خود اضافه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شيرافزا را با خواص زياد کننده شير مادران، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0