topNotif

غلبه بر ترس کودک از دندان پزشک

2720 بازدید
16 مهر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

غلبه بر ترس کودک از دندان پزشک

با کودکی که از دندانپزشک می ترسد چه کنیم؟!

یکی از متخصصین به نام دیوید لوی  به این نتیجه رسید که بسیاری از کودکان کم سن پس از عمل جراحی دچار اضطراب، نگرانی و کابوس می شوند. عارضه ها به خصوص اگر عمل جراحی در فاصله سنی بین یک تا سه سالگی صورت گرفته باشد شدیدتر و در صورت تکرار عمل جراحی اگر ترس ناشی از عمل نخست هنوز در ذهن کودک مانده بود تشدید می شد اما در غیر این صورت یعنی اگر خاطره عمل اول از ذهن کودک رفته بود عمل دوم تاثیر اضافه ایجاد نمی کند. توصیه شده است که در صورت لزوم عمل جراحی روی بچه ها عمل ها را به بعد از سه سالگی موکول کنیم.

عمل جراحی برای کودکان زیر شش سال نگران کننده است.

رشد احساسی، از 3 سالگی تا 6 سالگی، کودک نگران جسم خویش است و اضطراب را در او به وجود می آورد. این مرحله احساسی با مرحله روشنفکری جان گرایی که کودک نسبت به بیماری و درمان آن حساسیت نشان می دهد همزمانی پیدا می کند در این دوران کودک معتقد است هر بیماری علت اخلاقی دارد.

درمان های توام با درد در حکم مجازات است که در مقایسه با هر سن و سال دیگر اضطراب بیشتری تولید می کند. کنترل رفتار کودک در مطب دندان پزشک بستگی به نحوه رفتار کودک دارد. در این رابطه باید مثلث ارتباط کودک دندان پزشک و والدین را در نظر داشته باشیم. با توجه به این که کودک رفتار والدینش را تقلید می کند و رفتار کودک آینه ای از رفتار والدینش می باشد. گاهی اوقات به منظور کنترل رفتار کودک می بایستی ابتدا رفتار والدینش را کنترل نماییم.

غلبه بر ترس کودک از دندان پزشک

غلبه بر ترس کودک از دندان پزشک

خصوصیات دندان پزشک حرفه ای در برخورد با کودک بیمار

اگر دندان پزشک رفتاری خشک و جدی داشته باشد تاثیر سویی بر روحیه کودک می گذارد. گاهی دندان پزشک از بیمار کودک بیشتر می ترسد تا کودک از او، به عبارتی دندان پزشک تجربه کافی برای برخورد صحیح با کودک را ندارد و نمی تواند اوضاع را کنترل نماید، در نتیجه روند درمان به طور مناسب پیش نمی رود. بیش از حد مهربانی و دلسوزی کردن نیز باعث لوس شدن کودک می شود. حالت ملتماسه داشتن دندان پزشک باعث می شود کودک به دستورات او عمل نکند و ارتباط درست و صحیح در جهت درمان برقرار نشود.

مسامحه و سهل انگاری دندان پزشک باعث می شود تا در نتیجه به کارهای اساسی و اصولی مورد لزوم توجهی نداشته باشد. سرگرم کننده بودن دندان پزشک باعث می شود تمام وقت ویزیت به بازی با وسائل دندان پزشکی و سوال در مورد طرز کارش بگذرد. دندان پزشک لایق و با صلاحیت با برخورد صحیح به کودک روحیه می دهد و در عین حال که برای او احترام و ارزش قایل است با مهربانی و قاطعیت با او رفتار می کند و قبل از شروع به کار توضیح مختصری برای کودک می دهد. همچنین از کتاب های مخصوص کودکان و از صندلی کودک استفاده می کند. تا حتی الامکان اضطراب کودک را کاهش داده، رابطه ای دوستانه با او دارد تا بتواند اعتماد او را جلب نمایند.

 

همچنین بخوانید: نکات مهم مراقبت از دندان

 

سن درمان کودکان برای دندانپزشکی

در درمان کودکان بایستی به سن و مرحله تکامل آنان توجه داشته باشیم مثلا کودکان زیر 3 سال را باید بر روی زانوی مادرشان معالجه کرد و یا اینکه کودک 4 ساله بیشتر در خود فرو می رود زیاد حرف می زند و صحبت هایش اغراق آمیز است. بهترین و مناسبت ترین سن 5 سالگی است در این سن کودک به درمان پاسخ مثبت می دهد و همکاری لازم را دارد.

ولی برعکس کودک 6 ساله به شدت از جراحی می ترسد و همکاری لازم را در روند درمان از خود نشان نمی دهد. در سنین دبستانی همکلاسی های کودک تاثیر زیادی بر روی کودک دارند که این تاثیر به نوبه خود در دید کودک نسبت به دندان درد و دندان پزشک موثر می باشد. همچنین نوع بیماری که کودک به آن مبتلا است و شدت و ضعف آن نیز در واکنش منفی و مثبت کودک موثر می باشد.

والدین باید چه کنند؟!

مدت زمان تعیین شده برای هر جلسه را طوری تنظیم کنند که کودک بیش از حد خسته نشود. در ضمن در ساعت تعیین شده بایستی حتما کودک را ویزیت نمود زیرا منتظر ماندن در سالن انتظار موجب تشدید اضطراب وی می گردد، ضمنا والدین از آوردن کودکان قبل از ساعت تعیین شده بایستی احتراز نمایند.

بعضی از والدین برای آوردن کودکان به مطب دندان پزشکی او را فریب می دهند مثلا به او می گویند برای خرید بستنی و یا رفتن به سینما از منزل خارج می شویم در صورتی که این روش مضرترین روش است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نارگیل را با خواص تقویت عضلات و موی سر، تسکین درد کمر، مقابله با آلزایمر، مرطوب کننده و لوسیون، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0