فرآورده های رایج سویا و آشنایی با آن ها

2364 بازدید
08 بهمن 96
سمانه

فرآورده های رایج سویا و آشنایی با آن ها

سویا چیست ؟! سویا یک نوع لوبیاست، این دانه حاوی اسید آمینه فراوان است بنابراین هم ردیف گوشت، تخم مرغ و شیر در لیست غذاهای حاوی پروتئین جای می گیرد. به همین دلیل است که مصرف سویا تا این حد رواج یافته است، سویا مشتقات فراوانی دارد و غذاهای پردازش شده زیادی هم با آن تولید می‌شود.

قرن ها سویا یک غذای مخصوص جنوب شرق آسیا قلمداد می‌شده است و گفته می شود کاشت آن در چین سابقه 5000 ساله دارد. غذاهای زیادی از سویا تولید می شوند اما معمول ترین آنها میسو، شیر سویا، سس سویا، تمپه و توفو می‌باشند، امروزه سویا بیش از همه جای دنیا در ایالت متحده کشت می‌شود، از دیگر کشورهای تولید کننده بزرگ می توان از برزیل، چین و آرژانتین نام برد.

دانه‌های سویا مصارف غیر خوراکی هم دارند مانند استفاده از آنها در صنعت رنگ‌سازی، صابونسازی، پلاستیک‌سازی و ساخت مواد چسبنده استفاده می شوند.

خواص درمانی سویا :

سویا تنها دانه خوراکی است که حاوی ماده‌ای است به نام ایزوفلاون، این مولکول ها از لحاظ ساختار شبیه هورمون استروژن می باشد و به همین دلیل نام استروژن گیاهی را به خود اختصاص داده است. مواد غیر خوراکی زیادی که خواص شبیه استروژن دارند وجود دارد، اما توجه عمده به ماده ای به نام ایزوفلاون اصلی سویا و ایدزین و جنیستین نام دارند، تحقیقات نشان می دهد سویا در بهبود و پیشگیری از ناراحتی های قلبی، پوکی استخوان، تخفیف علایم یائسگی و سرطان نقش دارد.

 

فرآورده های رایج سویا و آشنایی با آن ها

فرآورده های رایج سویا و آشنایی با آن ها

 

سویا از لحاظ مواد غذایی غنی است :

سویا از لحاظ دارا بودن پروتئین، آهن، کلسیم، روی، ویتامین‌های ب، ای و فیبر غنی است. توفو تهیه شده با بخار، حاوی سولفات کلسیم می‌باشد. 5 برابر شیر پاستوریزه گاو کلسیم دارد، روغن سویا نیز حاوی مقادیر فراوانی اسید‌های چرب اشباع نشده چند حلقه‌ای می‌باشد، سویا کلسترول ندارد و حاوی اسیدهای چرب ضروری لینولئیک و لینولنیک می‌باشد.

شیر سویا :

به جای شیر معمولی می توان از آن استفاده کرد، شیر سویا انواع و اقسام دارد، شیرین شده، بدون شیرینی، تغلیظ شده و به صورت پودر شیر سویا با طعم موز، شکلاتی و توت فرنگی نیز در بازار موجود است. این گونه ها از لحاظ طعم کمی متفاوتند و جوابگوی ذائقه های مختلف مردم می باشند.

شیر سویا می‌تواند همه جا به جای شیر گاو استفاده شود، در چای، قهوه کاستارد، پای برنج، سوپ کرمدار، سس سفید و یا روی غلات صبحانه ریخته شود.

 

همچنین بخوانید:   خواص درمانی سویا

    لبنیات سویا عبارتند از : خامه، شیر، بستنی و ماست سویا، پنیرهای سویا امروزه از هر جهت به جز مشتق شدن از شیر گاو کاملا شبیه پنیر های معمولی هستند.

خامه سویا : معمولا به صورت ساده در دسترس است، اما به صورت کش دار، پنیری و ترش نیز می تواند خریداری شود.

بستنی سویا : انواع زیادی بستنی سویا در بازار موجود است که از حیث ظاهر و طعم کاملا شبیه بستنی معمولی هستند، این بستنی ها در طعم های مختلف یافت می‌شوند.

توفو : توفو که از شیر سویا تهیه می شود خودش طعم ندارد ولی طعم مواد دیگر را به خوبی جذب می کند، توفو در انواع مختلفی یافت می شود.

ماست سویا : ماست سویا از شیر سویا تهیه می شود و دارای طعم‌های مختلف است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

لوبیا سفید را با خواص کاهش قند خون، تقویت کبد، درمان کم خونی، کاهش خطر سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0