topNotif

فرآیند مهم بیولوژیک که در سالمندی کاهش پیدا می کند

1394 بازدید
02 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

زمان به پیش می رود فرآیند مهم بیولوژیک که در سالمندی کاهش پیدا می کند

همان طور که پیر می شویم در سیستم بدن تغییراتی حاصل می شود، فرآیندهای سلولی آهسته تر می شوند و ارگان ها و بافت های ما دقت کمتری را در عملیات و عملکردهای خود خواهند داشت. از سر تا پا و با شروع دومین دهه زندگی، سیستم بدن ما به تدریج کندتر می شود یعنی نشانه های پیری بروز می کند.

درک این کاهش ها در سالمندی ما را قادر می سازد تا اهمیت بالقوه کشف یاب پزشکی و کاربرد تکنولوژی پزشکی زیستی برای کاستن از سرعت فرآیند پیری را درک نماییم به عبارت دیگر در این بخش دید کلی از سالمندی مطرح می شود اگر تنها بنشینیم و نظاره گر باشیم چگونه پیر خواهیم شد و اگر بگذاریم که این فرآیند پیش برود، در نهایت زندگی ما خیلی پیش تر از موعد به پایان خواهد رسید. بنابراین بگذارید به چند سیستم کلیدی در بدن و چگونگی پیر شدن هر یک نگاهی بیاندازیم، بگذارید ببینیم که با سیر نزولی چگونه فرآیند پیری یک سیستم با سایرین تداخل ایجاد می کند.

سیستم تولید مثل :

ضعف دستگاه تناسلی تولید مثل از اثر گذارترین تغییراتی است که در طول سالمندی ایجاد می شود. سطح تمامی هورمون های جنسی با افزایش سن کاهش می یابد در زنان استروژن از بلوغ تا میان سالی ترشح ثابتی دارد ولی بعد از یائسگی سطح آن کاهش شدیدی می یابد، تولید آندروژن بعد از سی سالگی به تدریج کاهش می یابد و موجب می شود که مردان در میل و عملکرد جنسی خود کاهش تدریجی را تجربه نمایند این شرایط به نام آندروپز نام می گیرد.

فرآیند مهم بیولوژیک که در سالمندی کاهش پیدا می کند

فرآیند مهم بیولوژیک که در سالمندی کاهش پیدا می کند

تعادل هورمونی مطلوب در هر دو جنس، داشتن مقداری اندک از آندروژن های جنس مخالف است. زنان به کمی تسوتسترون نیاز دارند و مردان نیاز به کمی استروژن. به علاوه پرگنولون (نوعی هورمون است که همه هورمون های استروئیدی برای ساخته شدن به آن نیاز دارند) در هر دو جنس لازم است.

غده هیپوفیز مسئول آزاد کردن و ترشح هورمون هایی است که تخمدان ها را در زنان و بیضه ها در مردان فعال می کند تا بتواند هورمون های جنسی ترشح نمایند، تغییر در این ترشحات به علل گوناگونی وابسته است. تغییراتی که در دستگاه تولید مثل و غدد هیپوفیز واقع در مغز رخ می دهد منجر به اختلال در ترشح گنادوتروپین ها (هورمون های مربوط به دستگاه تولید مثل) می شود. نارسایی و کاهش مرتبط با سالمندی که در هورمون رشد دیده می شود منجر به نارسایی پیش رونده در هورمون رشد برای تشکیل سلول های عصبی هیپوتالاموس مغز می شود.

همچنین همان طور که در سالمندی دیده می شود در سیستم تولید مثل تغییراتی در سلول های عصبی تولید کننده سوماتواستاتین به وجود می آید. یکی از پزشکان پیشنهاد می کند که ترکیباتی که جهت ذخیره و بازگرداندن عملکرد هیپوتالاموس به کار می روند ممکن است برای فعال کردن مجدد سیستم غدد درون ریز افراد سالمند مفید باشد.

 

همچنین بخوانید: کسب انرژی بیشتر در دوران یائسگی

 

یائسگی :

یائسگی زمانی است که در زندگی زنان قاعدگی برای همیشه متوقف می شود و نشان دهنده پایان دوران باروری آن هاست که به تغییر زندگی معروف است. یائسگی آخرین مرحله فرآیند تدریجی بیولوژیکی است که در آن تخمدان ها تولید هورمون های جنسی را کاهش می دهند طی فرآیندی که سه تا پنج سال قبل از آخرین قاعدگی شروع می شود این تغییرات پیش یائسگی نام می گیرند. یائسگی زمانی کامل می شود که یک زن برای یک سال قاعده نشود. به طور میانگین این فاز از سن پنجاه سالگی رخ می دهد ولی مانند شروع قاعدگی که در سن بلوغ آغاز می شود، زمان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

تاثیر یائسگی بر بدن زنان

پس از یائسگی در زنان آزاد شدن تخمک از تخمدان ها متوقف می شود. کاهش در تولید هورمون های استروژن و پروستروژن منجر به کوچک شدن بافت های دیگر اثر می گذارند مانند سینه ها، واژن، استخوان ها، رگ های خونی، لوله گوارش، مجاری ادراری و پوست. اصولا تخمدان ها در حدود سنین سی سالگی به تدریج دچار کاهش ترشح هورمونی می شوند.

زمانی که زنی در پایان دهه چهارم زندگی اش است این فرآیند تسریع می شود و هورمون ها کمتر و کمتر می شوند که منجر به چرخه های نامنظم قاعدگی زن در نهایت پایان می یابد، هر چند استروژن و تولید آن کاملا پایان نمی پذیرد. تخمدان ها تولید خود را به وضوح کاهش می دهند ولی ممکن است همچنان مقدار کمی را ترشح کنند. نوع دیگری از استروژن نیز در بافت چربی با کمک غدد فوق کلیوی ترشح می شود. هر چند که این نوع استروژن ضعیف تر از آن چیزی است که توسط تخمدان ها ترشح می شود ولی همراه با سن بافت چربی افزایش می یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق رازيانه را با خواص افزايش و تصفيه کننده شيرمادر، معالجه تاخير زمان قاعدگي، درمان کم خوني و ضعف اعصاب، هاضم، نيرودهنده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0