topNotif

فواید ارزن را بیشتر بشناسیم

3764 بازدید
18 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

ارزن و فواید ارزن را بیشتر بشناسیم

اعراب به ارزن دخن گویند، در آذربایجان آن را دری بر وزن قری یا قوری و در فارس الم گویند. دارای نام های دیگری همچون کلا، جوار، سرغوم، جاروس، گال و شوشو می باشد.

بیشتر در آذربایجان و باد غیس و بلوچستان به طور خود رو به عمل می آید و در اکثر زمین های کم قوت و شنی کاشته می شود و دارای گونه های مختلفی است بیشتر برای غذای پرندگان از ارزن استفاده می کنند البته ارزن دارای فواید طبی زیادی است که از دیر زمان توجه اطبا سنتی را جلب کرده بود.

ارزن دارای طبع سرد و خشک است و از خواص ارزن داستان های مختلفی گفته اند که یکی از مشهورترین آن ها این است که فردی دچار اسهال شده بود و نزد پیامبری می رود و آن پیامبر به او دستور می دهد که ارزن را با کمی زیره به صورت قاووت در آورد و آن را میل کند و آن فرد معالجه گشت.

ارزن دارای دانه هایی درشت و پوست آن سخت تر از گاووس است، کارخانه های دارو سازی آلمان چندین داروی اختصاصی از دانه های ارزن جهت مداوای بیماری های سینه و اسهال و تب می سازند در روسیه نیز نوعی الکل از ارزن درست می کنند.

فواید ارزن را بیشتر بشناسیم

فواید ارزن را بیشتر بشناسیم

خواص دارویی ارزن :

دانه های ارزن شکم روی را بند می آورد و پیشاب را زیاد می کند. ولی چون دارای پوستی سخت و سلولوز زیاد هستند از آن برای تهیه نان استفاده نمی کنند، اگر ارزن را با شیر و روغن تازه لینت استفاده کنید میل جنسی را زیاد می کند.

چنانچه آرد ارزن یا گاووس را در روغن بپزید و آن را در حمامی گرم بر شکم بمالید و بنشینید تا عرق کنید یا پارچه ای را در این روغن گرم آغشته کرده و آن را گرم گرم بر روی شکم بمالید ضد نفخ شکم و رفع دل پیچه و دل درد را برطرف می کند، مالیدن این روغن برای درمان بواسیر هم مفید است.

تفاوت بین ارزن و گاورس :

با اینکه ارزن و گاورس بسیار به هم شباهت دارند ولی از نظر ترکیبات غذایی یکسان نیستند و نوع نشاسته آن ها با هم فرق دارد. مثلا نسبت نشاسته در گاورس بیش از ارزن می باشد و نسبت سلولوز در ارزن بیش از گاورس است یا روغن دانه های گاورس سبک تر از روغن دانه های ارزن است و مواد معدنی ارزن بیش از مواد معدنی گاورس است.

 

همچنین بخوانید:  در مورد باقلا و خواص و مضراتش بیشتر بدانیم

 

فراموش نکنیم :

  • اگر فردی دچار اسهال شد می تواند مقداری ارزن را با کمی زیره سرخ کند و آن را میل نماید برای رفع اسهال مفید است.
  • اگر بانوان دچار خون ادراری شده اند می توانند جوشانده ای از ریشه و شاخه ارزن تهیه کنند و آن را میل نمایند تا خون ریزی آن ها رفع شود.
  • همینطور مصرف ارزن سختی زایمان را کم می کند.

مضرات ارزن :

از مضرات ارزن هم می توان به نقرس و بالا بردن اسید اوریک خون و سقط جنین و گرفتگی و احتقان مثانه اشاره کرد.

پزشکان سنتی عقیده داشتند که زیاده روی در خوردن ارزن تولید سنگ مثانه می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ارزن را با خواص درمان بیماری های سینه و اسهال و تب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0