آشنایی با فواید تخم یا بذر ریحان برای مو و نحوه استفاده از آن

3624 بازدید
26 مرداد 98
بهاره
,

با فواید درمانی تخم یا بذر ریحان برای مو و نحوه استفاده از آن آشنا شوید

ریحان یکی از گیاهان علفی متعلق به خانواده نعناییان یا لب گشادگان (Lamiaceae‎‎) است که بومی هند و مناطق گرمسیری آسیا می باشد. طول گیاه از 60 تا 90 سانتی متر است و برگ های آن بوی معطر و قوی دارند، زیرا حاوی غدد روغنی است که روغن های فرار با بوی قوی تولید می کند. است. همچنین، بذرهای (تخم) ریحان سرشار از ویتامین ها و عناصر مفید برای بدن هستند. اما معدود افرادی از فواید این بذرها برای مو اطلاع دارند. حال در ادامه این مقاله با فواید تخم یا بذر ریحان برای مو آشنا شوید.

 

آشنایی با فواید تخم یا بذر ریحان برای مو و نحوه استفاده از آن

آشنایی با فواید تخم یا بذر ریحان برای مو و نحوه استفاده از آن

 

فواید تخم یا بذر ریحان برای مو

مصرف خوراکی دانه های ریحان برای حفظ سلامت مو بسیار مفید است. این بذرها حاوی مواد مغذی ضروری مانند آهن و ویتامین کا هستند که به رشد مو کمک کرده و مانع از ریزش مو می شوند. آهن موجود در این دانه با بهبود گردش خون در پوست سر سبب تحریک فولیکول های سالم مو شده و باعث رشد مجدد مو خواهند شد. همچنین، آنتی اکسیدان های موجود در این بذرها از التهاب، که اغلب منجر به ریزش مو می شود، جلوگیری می کند. علاوه بر مصرف خوراکی، استعمال موضعی تخم های ریحان بر روی مو و پوست سر مزایای بسیاری دارند که عبارتند از:

  • به درمان خارش سر کمک می کند.
  • به دلیل قابلیت بذرهای ریحان در پاکسازی پوست سر به پیشگیری و درمان شوره سر کمک می کند.
  • خشکی مو را بر طرف می کند.
  • سرشار از آنتی اکسیدان است که به سبب تقویت و رشد مو می شود.
  • با تحریک گردش خون در پوست سر، موهای آسیب دیده و ریزش مو را درمان می کند.
  • سفیدی زودرس مو را به تاخیر انداخته و رنگ طبیعی مو را حفظ می کنید.

نحوه استفاده از تخم ریحان برای مو

بذر ریحان و روغن کرچک

یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را با یک قاشق چای خوری بذر ریحان مخلوط کرده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه باقی بماند. سپس، آن را بر روی پوست سر خود ماساژ داده و بعد از یک ساعت سر را با آب و شامپو بشویید. این دستور العمل برای افزایش رشد مو استفاده می شود.

تخم ریحان و آب لیمو

یک قاشق غذاخوری بذر ریحان را در یک لیوان آب بریزید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه باقی بماند تا لعاب دار شود. سپس، یک قاشق چای خوری آب لیمو به آن افزوده و خوب هم بزنید. حال سر خود را با این مخلوط بشویید تا موی خود را تقویت و درخشان کنید.

 

همچنین بخوانید:  رازهایی درباره ریزش مو و درمان آن

 

بذر ریحان و رزماری

یک قاشق غذاخوری رزماری تازه یا خشک و نصف فنجان برگ های تازه یا خشک شده ریحان در دو فنجان آب گرم مخلوط کنید و اجازه دهید روی حرارت جوش بیاید. سپس آن را صاف کرده و آب آن را با یک قاشق غذاخوری تخم ریحان مخلوط کرده و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا لعاب دار شود. حال این مخلوط را روی پوست سر و موها مالیده و بعد از یک ساعت بشویید. این روش علاوه بر کاهش سفیدی مو به حفظ رنگ طبیعی مو نیز کمک می کند.

تخم ریحان و شیر بادام

یک قاشق غذاخوری تخم ریحان را به نصف فنجان شیر بادام اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید. زمانی که لعاب دار شد، آن را به تمام قسمت های سر بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه روی سر بماند. سپس، سر را با یک شامپوی ملایم بشویید. همچنین، شما می توانید از شیر نارگیل به جای شیر بادام استفاده کنید. این ترکیب علاوه بر جلوگیری از ریزش مو سبب تقویت و درخشان شدن مو می شود.

فواید بذر ریحان برای حفظ سلامت بدن

بذرهای ریحان برای سلامتی بدن بسیار فراوان است که مهمترین آن ها عبارتند از:

کاهش وزن: دانه های ریحان به کاهش وزن کمک می کنند. این ماده حاوی درصد زیادی فیبر است، بنابراین احساس پری به معده القا کرده و از اشتهای کاذب می کاهد.

حفظ سلامت پوست: این دانه ها برای سلامتی و درخشش پوست مفید هستند. برای محافظت از پوست در برابر بسیاری از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می توانید از مخلوط دانه های ریحان با روغن نارگیل استفاده کنید.

درمان یبوست: دانه های ریحان به پاکسازی معده کمک کرده و حرکت روده ها را تسهیل می کند، بنابراین، سبب پیشگیری و درمان یبوست می شود.

کاهش درجه حرارت بدن: دانه های ریحان در کاهش درجه حرارت بدن نقش دارند. این دانه ها گرمای بدن را جذب می کنند، بنابراین در بسیاری از نوشیدنی های سرد در تابستان از آن استفاده می شود.

آرامش و کاهش استرس: بذر ریحان توانایی تسکین افسردگی، اضطراب، خستگی، میگرن و استرس را دارد.

سم زدایی: دانه های ریحان به دلیل خاصیت ادرارآوری به دفع سموم بدن و پاکسازی خون کمک می کنند. علاوه بر این مصرف آن در کاهش استفراغ، حالت تهوع و مسمومیت غذایی موثر است.

کاهش التهاب: بذرهای ریحان به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی توانایی تسکین درد، کاهش تورم و التهاب را دارند.

کاهش بیماری های قلبی و عروقی: تخم ریحان سطح کلسترول بدن را کاهش می دهد و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری های عروق کرونر، سکته مغزی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

محافظت از دندان ها: جویدن و یا غرغره دانه های ریحان به دلیل خاصیت ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی به حفظ دندان ها کمک کرده و دهان را در برابر زخم ها و عفونت ها محافظت می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم ریحان را با خواص کاهش حرارت بدن و عطش، موثر در کاهش وزن، درمان سوزش معده، درمان دیابت، تقویت مو، از بین بردن استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0