فواید شیر سویا و خواص درمانی آن

1591 بازدید
29 اسفند 97
بهاره
,

فواید شیر سویا و خواص درمانی آن

شیر سویا فرآورده ای شیر مانند است که از لوبیا سویا (دانه سویا) تهیه می شود. این شیر به عنوان جایگزین برای محصولات لبنی مناسب افراد حساس به شیر (عدم تحمل لاکتوز) شناخته شده است، اما به عنوان یک جایگزین برای شیر مادر مناسب نیست. شیر سویا طبیعی حاوی مواد معدنی و ویتامین های فراوانی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین ب 2، ویتامین آ و ویتامین دی است. همچنین منبع خوبی از پروتئین است و به دلیل وجود مقدار کمی چربی های غیر اشباع برای کنترل کلسترول خون موثر است. لذا در این مقاله با شیر سویا و فواید درمانی آن آشنا شوید.

 

فواید شیر سویا و خواص درمانی آن

فواید شیر سویا و خواص درمانی آن

 

فواید شیر سویا و خواص درمانی آن

بسیاری از افراد به علت اختلالات گوارشی و حساسیتی که نسبت به لاکتوز شیر دارند، شیر سویا را بخشی از برنامه غذایی خود قرار داده اند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دلیل داشتن شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب آن را مصرف می کنند. نکات زیر برخی از فواید شیر سویا را نشان می دهد که عبارتند از:

منبع غنی از پروتئین گیاهی

شیر سویا منبع خوبی از پروتئین است. این شیر جایگزین مناسبی برای افرادی است که نسبت به پروتئین گاوی (پروتئین آلفا اس یک کازئین موجود در شیر گاو است که می‌تواند منجر به آلرژی به شیر می شود) حساسیت دارند. همچنین، این شیر برای کودکان مبتلا به برونشیت مزمن، آسم و سینوزیت نیز توصیه می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

اگر چه شیر سویا منبع گیاهی از پروتئین است، اما منبع خوبی از کلسیم است. لذا برای افرادی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز (حساسیت به شیر و حصولات لبنی) هستند، گزینه مناسبی برای تامین کلسیم مورد نیاز روزانه است. یک فنجان (243) شیر سویا حاوی 61 میلی گرم کلسیم است که می تواند حدود 6 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند. درنتیجه به تقویت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان نیز کمک می کند.

مفید برای مبتلایان به آلرژی شیر (عدم تحمل لاکتوز)

شیر سویا بدون لاکتوز است به همین علت، یک جایگزین مناسب برای شیر لبنی است. لاکتوز در برخی از افراد سبب بروز عوارض جانبی مانند اسهال، استفراغ و دل پیچه می شود و در برخی از کودکان و بزرگسالان عدم توانایی هضم شیر و محصولات لبنی نیز وجود دارد. اگر چه این شیر بدون لاکتوز اما همچنان منبع غنی از پروتئین و کلسیم می باشد.

 

همچنین بخوانید:  فرآورده های رایج سویا و آشنایی با آن ها

 

کاهش کلسترول بد خون

شیر سویا گزینه ای مناسبی برای افراد مبتلا به کلسترول بالا می باشد. بر اساس تحقیقات موسسه ملی بهداشت و تغذیه در ژاپن، پروتئین سویا می تواند به کاهش کلسترول کمک کند و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. بسیاری از مطالعات محققان نشان می دهد که پروتئین سویا باعث کاهش سطح LDL (کلسترول بد خون) می شود در حالی که سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد. این یافته ها نشان می دهد که این بهبود در افرادی که از کلسترول بالا رنج می برند بیشتر است.

رفع اختلالات گوارشی

شیر سویا حاوی مقادیر بالایی فیبر است که به جلوگیری از بیماری های دستگاه گوارش مانند یبوست کمک می کند. لازم به ذکر است که این شیر نیز مقدار کربوهیدرات قابل توجهی را فراهم می کند انرژی بدن را تامین می کند.

سایر فواید شیر سویا

  • مناسب برای مبتلایان به فشار خون بالا (حاوی مقدار کمی سدیم)
  • کمک به عملکرد عضلات
  • افزایش سیستم ایمنی بدن
  • مفید برای بیماران دیابتی (عدم وجود قند)
  • مفید برای سیستم عصبی
  • تقویت پوست و مو
  • مفید برای دوران یائسگی (حفظ سطح استروژن)
  • کمک به کاهش وزن (ترکیب شیر سویا با میوه ها و انواع شیرین کننده ها چاق کننده است)

توجه: علیرغم مزایای بسیاری زیادی در شیر سویا، مصرف آن مکن است همراه با عوارض جانبی، از جمله آلرژی باشد. بنابراین توصیه می شود افراد مبتلا به آلرژی از مصرف منابع غذایی سویا اجتناب کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عدس الملک (عدس تلخ) را با خواص دارای اثرات ضد صرعی، ضد دیابتی، کاهنده فشار خون بالا، کاهنده پتاسیم خون، کم کننده قند خون، اثر ادرار آوری، و اثرات ضد تشنجی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. علی مرودشت
    19 بهمن 1397

    علاوه بر محصولات عالی مقاله های خوب و اموزنده ای هم دارید.

    • عطارک
      20 بهمن 1397

      درود بر شما جناب مرودشت
      خوشحالیم که محصولات و مقالات باعث رضایت تان گردیده است

      پیروز و برقرار باشید.

0