topNotif

فواید شیر مادر برای نوزاد

1442 بازدید
07 تیر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

فواید شیر مادر برای نوزاد

شیر دادن باعث می شود که رحم مادر در کوتاه مدت به ابعاد طبیعی خود برگردد، علت این امر هورمونی است که در نتیجه مکیدن سینه توسط نوزاد ترشح شده و با انقباض عضلات رحم آن را به اندازه طبیعی خود بر می گردانند و نیز خونریزی های پس از زایمان را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

مادرانی که به مدت شش ماه یا بیشتر به کودک خود شیر بدهند کمتر به سرطان سینه دچار خواهند شد البته برای این موضوع هنوز آمار دقیقی وجود ندارد. از این رو مادرانی که نوزاد خود را شیر نداده اند نباید نگرانی به خود راه دهند. به علت مصرف بیشتر کالری مادران شیرده سریعتر اضافه وزن خود را از دست می دهند.

به سبب ترشح هورمون پرولاکتین از غده هیپوفیز آرامش مطبوعی در مادر احساس می شود. مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند بیشتر از سلامت خویش مراقبت می کنند در نتیجه از سلامت جسمی و روحی بیشتری برخوردار می شوند زیرا در مورد خواب و غذا بیشتر دقت به خرج می دهند و از مصرف برخی مواد ناسالم مانند سیگار و الکل پرهیز می کنند.

فواید شیر مادر برای نوزاد

فواید شیر مادر برای نوزاد

شیر مادر، طبیعی و آماده بوده و هزینه اضافی در برندارد از این جنبه نیز به بودجه خانواده کمک می شود. شیر دادن روابط عاطفی عمیق و مستحکمی را بین مادر و کودک به وجود می آورد و این احساس نزدیک بین مادر و کودک هنگام شیر دادن آن چنان دلپذیر و رضایت بخش است که احتمالا می توان بالاترین آرامش را از آن به دست آورد.

خوراک کامل و ایده آل

شیر مادر برای تغذیه کودک کامل و ایده آل است. ماده قندی آن برای رشد سلسله اعصاب اهمیت زیادی دارد. عمل هضم آن به علت وجود ماده پروتئین آسانتر از شیرهای دیگر است. شیر مادر در ظرف 1/5 ساعت هضم می شود در حالی که بقیه شیرها زودتر از 2/5 یا 3 ساعت هضم نمی شوند. مواد زاید مانند اوره در خون بچه هایی که از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر یافت می شود، زیرا پروتئین شیر را بهتر به مصرف می رساند و به علاوه آهنی که در شیر مادر است به آسانی جذب می شود. شیر مادر همیشه آماده، گرم و بدون آلودگی خارجی است و نیازی به استریلیزه کردن ندارد به همین منظور اقتصادی تر است.

 

همچنین بخوانید:  نسخه های گیاهی زیاد کننده شیر مادران

 

مصونیت نوزادان

نوزادان به دو صورت از مادران خود مصونیت کسب می کنند : اول مصونیتی که مادر به طور طبیعی از راه جفت به فرزندش انتقال می دهد و دوم مصونیتی که از راه شیر و توسط پادتن ها به نوزاد می رسد و این مصونیت تکمیلی به دفاع بدن در برابر بیماری ها می افزاید. بدین سبب نوزادانی که تغذیه طبیعی دارند کمتر به بیماری های دوره نوزادی مبتلا می شوند.

آغوز یا کلستروم

شیر اولیه مادر سه یا چهار روز اول زایمان که غلیظ و زرد رنگ است آغوز نامیده می شود. این شیر در یاری رساندن به رشد کلیه نوزادان نقش موثری دارد. کالری و پروتئین آغوز بیش از شیر مادر است ضمنا خاصیت ملین و روندگی آن هم بیش از شیر عادی است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه شقاقل را با خواص درمان بیماری های ‎کلیه، زیبایی و جوانسازی پوست، درمان آسم، رفع سرماخوردگی، درمان یبوست، پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2، تقویت قوای جنسی، کاهش وزن، پیشگیری از پوکی استخوان، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0