topNotif

فواید فراوان میوه ها و سبزیجات

1916 بازدید
21 آبان 96
سمانه

فواید فراوان میوه ها و سبزیجات که بد نیست بدانیم

گاهی یک آلو یا چند دانه انار یا حتی یک عدد توت فرنگی می تواند به جای قرص های مسکن و آنتی بیوتیک استفاده شود. میوه هایی که خوردن آنها نه تنها آسیبی به بدن وارد نمی کند بلکه می تواند دوای دردهای بدن باشند. در ادامه به خواص دارویی چند نوع میوه می پردازیم.

خواص دارویی آلو و هلو :

ملین بسیار خوب، معرق، مدر، محرک شیره معده و دارای مواد بسیار مغذی برای بدن است، میوه های رسیده آلو و هلو سرشار از ویتامین ث است و چنانچه ناشتا خورده شود ملین بسیار خوب و اشتها آور می باشد. جالب این که میوه های کمی نارس آلو و هلو را برای چاشنی انواع غذا ها می پزند.

این میوه ها بسیار کم کالری می باشند و همراه با آنتی اکسیدان فراوان و بتاکاروتن و فیبر گیاهی برای پایین آوردن کلسترول مفید است.

فواید فراوان میوه ها و سبزیجات

فواید فراوان میوه ها و سبزیجات

خواص دارویی برگه هلو و آلو :

برگه های این میوه که پوست آن را گرفته و در آفتاب خشک شده باشد برای چاشنی و طعم دهی به سوپ ها و بعضی خورشت ها نظیر مرغ بسیار مفید و خوشمزه و ملین است، ولی به واسطه خشک کردن دارای کالری بیشتری است.

متاسفانه این میوه بهشتی را با مواد شیمیایی گوگرد و نمک خشک می کنند که نه تنها سودمند نیست بلکه بسیار زیان بخش است و مواد حیاتی آن را نابود می نمایند. ولی اگر پوست آن را گرفته و با اندکی نمک در آفتاب خشک نمایند درای تمام خواص میوه رسیده است.

جوشانده برگ درخت آلو :

چنانچه دسترسی به درخت آلو داشته باشید در حدود 20 گرم از برگ های تازه و یا دو قاشق غذاخوری از کوبیده گل ها و برگ های آن را به مدت یک ساعت در آب داغ خیس کرده و سپس به آرامی آن را دم کنید و نصف آن را صبح و نصف دیگر را قبل از خوابیدن  شب هنگام میل کنید.

این دم کرده تاثیر سودمندی روی معده داشته و اشتها را زیاد می کند و برای ناراحتی های مثانه مفید و از تشکیل سنگ های مثانه و کلیه ها جلوگیری می کند.

خواص دارویی توت فرنگی :

توت فرنگی، کرانبری و رسپیری همگی سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از پیری زود رس جلوگیری می کنند و مثانه و کلیه ها را پاک سازی کرده و از عفونت می زداید. حتی سالمندانی که غالبا توت فرنگی می خورند کمتر در معرض بیماری سرطان هستند و برای بیماران سرطانی نیز موثر است.

توت فرنگی دارای ویتامین ث فراوان و سرشار از عناصر معدنی و قند میوه است، توت فرنگی برای تصفیه کننده خون و نقرس و امراض کلیوی و کبد و مثانه و روماتیسم تجویز می شود و برای بهبودی امراض و مقاوم کردن بدن بسیار عالی است.

توت فرنگی و توت سیاه و توت جنگلی و کرانبری و راسپری همه از یک تیره گیاه مشابه می باشند و خوردن یک فنجان از میوه های فوق به صورت خام و یا با آب آن بدون شیرینی از عفونت های مثانه و مجاری ادرار و کلیه جلوگیری می کند و در صورت وجود عفونت در بدن آن را بهبود می بخشد زیرا ادرار را اسیدی و باکتری ها را نابود می سازد.

فواید فراوان میوه ها و سبزیجات

فواید فراوان میوه ها و سبزیجات

خواص دارویی آناناس :

منبع بسیار خوبی از ویتامین ث همراه با مقدار قابل توجهی ویتامین ب 6 و فولیت و ویتامین ب 1 و عناصر معدنی آهن و منیزیم است.

آناناس بیشتر در مناطق گرمسیر به ویژه هاوایی و مکزیک و کوبا و برزیل و چین و جنوب شرقی آسیا و آفریقای جنوبی پرورش داده می شود. این میوه به ظاهر جنگلی خواهان فراوان و مصرف بسیار زیادی در سراسر جهان دارد و به ویژه برای خشک کردن و کمپوت سازی و تهیه شربت استفاده می شود.

میوه تازه آن فوق العاده خوشمزه و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد که برای دسر و غذای سرپایی استفاده می شود. آناناس برای بیمارانی که دوره نقاهت را می گذرانند و یا کودکان و افراد کهنسال یکی از میوه های عالی و مفید است، حتی می توان پخته آن را  با انواع گوشت ها مصرف می شود.

آناناس تازه دارای آنزیم بروملین است که برای هضم غذا بسیار موثر و حتی برای نرم کردن انواع گوشت ها در رستوان ها استفاده می شود، یک فنجان آناناس دارای 75 کالری و 500 میلی گرم ویتامین ث و ویتامین های یاد شده در خواص دارویی آن است، به ویژه دارای فیبر گیاهی قابل حل است که برای کنترل کلسترول خون از بهترین ها است.

توجه: متاسفانه هنگام کنسرو کردن آناناس، بیشتر ویتامین های آن از بین می رود و کالری آن افزایش می یابد، در هنگام خرید با توجه به بزرگی آن دقت کنید که آناناس  کاملا سفت و سنگین (پر آب) را انتخاب کنید و برگ های آن نیز سبز باشد تا اطمینان حاصل نمایید تازه است.

 

همچنین بخوانید:  معجزه ای به نام آب میوه

    خواص آواکادو

آواکادو یکی از نگهبانان عالی سلول های بدن است، زیرا ماده گلوتاتیون موجود در آن به عنوان الهه آنتی اکسیدانت های دیگر میوه ها معجزه گر می باشد، این میوه دارای چربی فراوانی از نوع روغن های یک ظرفیتی غیر اشباع است که در برابر اکسیداسیون مقاوم و حتی برای بدن مفید است و کلسترول را کاهش می دهد.

خواص دارویی اکرا :

اکرا منبع بسیار خوبی از ویتامین ث و آ و فولیت (ویتامین ب) و پتاسیم و کم کالری و کم چربی و دارای فیبر گیاهی زیاد است. برای لعابدار کردن سوپ و خورش بسیار عالی است. این سبزی دارای غلاف تیره سبزی است، دارای نشاسته فراوان و سرشار از فولیت می باشد.

سبزی اکرا منبع خوبی از ویتامین آ و ث و پتاسیم می باشد و برای بالانس مایعات بدن ضروری است. بوی خوش اکرا منحصر به فرد و برای لعاب دار کردن سوپ و خورش با رایحه دلپذیر شهرت دارد. هر قدر سوپ شما بیشتر پخته شود و دارای ماده لعابدار بیشتری خواهد بود، علت این خاصیت به واسطه سرشار بودن اکرا از ماده پکتین و دیگر فایبر های قابل حل در غذا است که برای پایین آوردن کلسترول خون موثر است.

پکتین و خاصیت آن :

خاصیت پکتین در این است که در جذب ماده صفراوی در روده کوچک تداخل می کند و کبد را مجبور می نماید که کلسترول موجود در جریان خون را مصرف کند و ماده صفراوی بیشتری بسازد، ماده لعابدار پکتین از طرف دیگر از یبوست تحت هر شرایطی جلوگیری می کند.

فراموش نکنیم :

هر قدر اکرا بیشتر پخته شود و نرم تر و لعابدار تر می شود، بعضی ترجیح می دهند که اکرا را به صورت خام میل کنند که البته همراه با سالاد خوشمزه تر می شود، اگر در موقع پختن با گوجه فرنگی همراه باشد ماده ژلاتینی آن کمتر می شود و بعضی آن را بهتر می پسندند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زرشک سیاه را با خواص درمان قطعی جوش صورت، برطرف کننده ناراحتی های دهان مانند آفت، برفک، مقوی کبد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. جواد
    25 بهمن 1401

    عالی بود

  2. مهرداد
    24 آذر 1396

    خسته نباشید ممنون به خاطر این وبسایت زیبا

0