topNotif

فواید و خواص بی نظیر پرتقال برای سلامتی و زیبایی

2016 بازدید
14 آبان 96
سمانه
,,

آنچه که باید درباره فواید و خواص بی نظیر پرتقال بدانید

پرتقـال یکی از قدیمی ترین میوه هایی است که بشر از آن استفاده می کرده است و در حدود 500 سال قبل از مسیح کنفوسیوس از آن نام برده است. پرتقال جز میوه های است که مورد علاقه اغلب مردم می باشد و در مراسم هایمان مورد استفاده قرار می گیرد. درخت پرتقال دارای برگ های سبز، گل های سفید و پوست آن نارنجی رنگ است. کمی ناصاف و میوه آن بسته به انواع مختلف شیرین و ترش، زرد رنگ و یا قرمز می باشد. این میوه علاوه بر طعم فوق العاده اش خواص درمانی فراوانی نظیر تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، حفظ شادابی پوست، ضد سرطان و … می باشد. حال تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید تا با فواید و خواص بی نظیر پرتقال آشنا شوید.

در حال حاضر بیش از 200 نوع پرتقال در آمریکا کشت می شود و آمریکا نصف محصول پرتقال دنیا را تولید می کند، پرتقال اولیه کوچک تلخ و پر از هسته هست که در اثر تربیت ژنتیکی و هم چنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده است. پرتقال ابتدا از چین به هندوستان برده شد و سپس از آنجا به دیگر مناطق دنیا راه یافت.

ترکیبات شیمیایی پرتقال

پرتقال یکی از غنی ترین منابع ویتامین ث می باشد. البته باید دقت کرد که ویتامین ث در اثر سرما و گرمای زیاد از بین می رود. اسانسی که از گل های پرتقال گرفته می شود به نام روغن نرولی معروف است که دارای بویی بسیار مطبوع بوده و خیلی گران است. همچنین، از این اسانس در عطر سازی استفاده می شود.

 

فواید و خواص بی نظیر پرتقال

فواید و خواص بی نظیر پرتقال

 

خواص دارویی پرتقال

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف پرتقال برای مدت طولانی، به علت وجود ویتامین ث و خواص درمانی آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. یک لیوان آب پرتقال تازه بزرگ حدود 200 درصد از نیاز بدن به ویتامین ث را تامین می کند. سیستم بدن برای ارتقا تمام جنبه های ایمنی، به ویتامین ث کافی نیاز دارد. علاوه بر این اسید اسکوربیک موجود در آب پرتقال یکی از اجزای ضروری تولید کلاژن مورد نیاز برای ترمیم سلول های بدن و رشد بافت های جدید در بدن می باشد. 

پیشگیری از سرطان

ویتامین ث موجود در پرتقال، یک اسید اسکوربیک است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. این ماده می تواند قبل از آسیب دیدن بدن ناشی از رادیکال های آزاد مضر، آن ها را از بین ببرند. موسسه مبارزه با بیماران سرطان آمریکا چندین سال پیش در اثر مطالعات زیاد دریافتند که علت سرطان معده در آمریکا کمتر از مناطق دیگر است چون مردم آمریکا در تمام مدت سال پرتقال مصرف می کنند، البته شاید علت آن وجود ویتامین ث در پرتقال باشد. دانشمندان سوئدی نیز کشف کرده اند که مصرف پرتقال از ایجاد سرطان لوزالمعده جلوگیری می کند.

کاهش سطح کلسترول و کاهش چربی خون

پرتقال حاوی فیبر است که به کاهش سطح کلسترول در خون کمک می کند. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب پرتقال برای دو ماه در روز موجب کاهش کلسترول بد خون (LDL) می شود. نه تنها خوردن آب پرتقال کلسترول را پایین می آورد، بلکه پوست داخلی و سفید پرتقال و همچنین، ورقه های نازک بین قسمت های داخلی پرتقال، بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون می باشند.

 

همچنین بخوانید:  فواید پوست پرتقال برای پوست صورت

 

مفید برای پوست

به دلیل وجود مقادیر بالای اسید سیتریک در پرتقال، خوردن آن به کاهش تیرگی پوست کمک کرده و آن را روشن کنید. همچنین، وجود ویتامین ث مانع از پیری پوست می شود. علاوه بر مصرف خوراکی پرتقال، استفاده از آن در تهیه ماسک های صورت سبب کاهش چربی اضافه پوست، درمان جوش و آکنه می شود و خاصیت ضد چین و چروک و پیری دارد. برای برطرف کردن و درمان چین و چروک صورت و شادابی پوست، قسمت خوراکی پرتقال را به صورت بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب بشویید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

پرتقال برای سلامتی دستگاه گوارش بسیار مفید است، زیرا حاوی میزان بالایی از فیبر غذایی می باشد. بیشترین فیبر موجود در پرتقال در قشر داخلی و سطح سفید رنگ آن یافت می شود که این فیبر رژیمی پکتین نامیده می شود. مصرف پرتقال با پوسته های داخلی سفید برای افراد مبتلا به یبوست یا مشکلات روده ای بسیار مفید می باشد، زیرا پکتین به عنوان یک ملین خوب عمل کرده و با حفاظت از غشای مخاطی روده، از بیماری های روده ای جلوگیری می کند. همچنین، پرتقال مقوی معده و ضد گاز های معده است و اسانس آن دارای خاصیت ضد عفونی کننده میکروب ها می باشد.

لاغری با پرتقال

از پرتقال برای کاهش وزن نیز می توانید استفاده کنید. طرز استفاده به این صورت است که :

  1. یک عدد پرتقال و سه عدد لیمو ترش را پوست کنده و به قطعات کوچک تقسیم کنید.
  2. بعد آن را داخل دیگی ریخته و به آن نیم لیتر آب افزوده و بگذارید به مدت ده دقیقه بجوشد.
  3. سپس سه قاشق عسل به آن اضافه کرده و مجددا به مدت 5 دقیقه بجوشانید.
  4. نهایتا آن را صاف کرده و میل نمایید. از این شربت سه فنجان در روز بنوشید تا وزن شما به ایده آل برسد.

سایر خواص دارویی پرتقال

  • پرتقال ضد آسم و نرم کننده سینه است.
  • خاصیت ادرار آوری دارد.
  • ضد استفراغ است.
  • جوشانده برگ های پرتقال برای شست و شو ورم ها و کاهش درد مفید است.
  • خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرامش بخش است.
  • اسانس پرتقال را برای ضد عفونی کردن به کار می برند.
  • منبع خوبی از اسید سیتریک است، به همین علت سبب جلوگیری از تشکیل رسوب و سنگ کلیه می شود.
  • خوردن مقدار زیادی مرکبات از قبیل پرتقال و گریپ فروت ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد.
  • پرتقال خون را تمیز و تصفیه می کند.
  • اگرچه پرتقال اسیدی است، اما خاصیت قلیایی به بدن می دهد و برای کسانی که گوشت زیاد مصرف می کنند و بدن شان اسیدی شده، مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن پرتقال را با خواص مقابله با تومورهای سرطانی، کمک به افزایش گردش خون، از بین بردن باکتری ها و پاتوژن ها، کاهش چین و چروک پوست، بهبود وضعیت کلی پوست و صورت، از بین بردن اضطراب، کاهش فشار خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0