topNotif

6 کاربرد عجیب و شگفت انگیز سرکه سیب که باید بدانید

2763 بازدید
05 آذر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 16 اسفند 1400
آخرین به روزرسانی 25 آبان 1398

6 کاربرد عجیب و شگفت انگیز سرکه سیب که باید بدانید

سرکه از قرن ها پیش تاکنون در آشپزی و خانه داری کاربردهای متنوعی داشته است. به علاوه، از سرکه در درمان های سنتی استفاده می شده و اقوام مختلف از آن برای درمان هر نوع بیماری و مشکل جسمی کمک می‌گرفتند. یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین انواع سرکه در درمان های طبیعی، سرکه‌ سیب است. از این سرکه در تهیه غذاها، ترشی خانگی و سس سالاد استفاده می شود.

برای قرن ها، از سرکه سیب در پخت و پز و برای مقاصد مختلف استفاده می شده، اما اطبا سنتی، ادعا می کنند که این سرکه به درمان انواع و اقسام مشکلات جسمی از جمله کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و بهبود علائم دیابت کمک می کند. حال در ادامه این مقاله با خواص جادویی سرکه‌ سیب آشنا می‌شوید.

 

6 کاربرد عجیب و شگفت انگیز سرکه سیب

6 کاربرد عجیب و شگفت انگیز سرکه سیب

 

6 کاربرد عجیب و شگفت انگیز سرکه سیب

1- ضدعفونی کننده و ضد باکتری قوی

سرکه از قدیم الایام به‌ صورت سنتی برای پاکسازی و ضد عفونی کردن، درمان قارچ های ناخن، شپش، زگیل و عفونت های گوش مورد استفاده قرار می گرفته است. اسید استیک، ماده اصلی موجود در سرکه، می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد یا مهار کند. مطالعات نشان داده اند که سرکه سیب رشد باکتریهای اشرشیاکلی را (Escherichia coli) کنترل می کند، به همین علت از سرکه به عنوان ماده نگهدارنده برخی مواد غذایی نیز استفاده می شود.

2- کمک به کاهش کاهش وزن

شاید شما شنیده باشید که سرکه سیب به از دست دادن وزن کمک خواهد کرد! بسیاری از مطالعات نشان می دهند که نوشیدن سرکه سیب می تواند احساس سیری را افزایش داده و به کاهش مصرف کالری کمک کند. علاوه بر این، روی ژن های درگیر در شکستن چربی ها تاثیر می گذارد و سبب کاهش وزن می شود.

3- بهبود سلامت قلب

نوشیدن سرکه سیب باعث کاهش کلسترول بد خون شده و در نتیجه می تواند عوامل خطرساز بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

4- کنترل قند خون

اثر سرکه سیب بر قند خون مشابه برخی از داروها می باشد و به نظر می رسد برای کمک به دیابت و کنترل قند خون مفید باشد. این سرکه مانع از هضم حداقل نشاسته می شود و از بالا بردن قند خون جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن مقدار کمی (حدود چهار قاشق چای خوری) از سرکه سیب بعد از وعده غذایی از افزایش شدید قند خون جلوگیری می کند. بنابراین سرکه سیب، به ویژه برای افرادی که مقاومت به انسولین دارند، بسیار مفید می باشد.

 

همچنین بخوانید:  سرکه سیب و خواص آن

 

5- تسریع در روند هضم غذا

سرکه سیب بر روی هضم مواد چربی و پروتئینی، تاثیر می گذارد. سرکه سیب می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و علاوه بر بهبود روند هضم غذا به درمان یبوست نیز کمک می کند.

6- پیشگیری و درمان سرطان

مطالعات متعددی نشان داده اند که انواع مختلف سرکه ها از جمله سرکه سیب می تواند رشد سلول های سرطانی و تومورها را مهار می کنند، اما تمام این تحقیقات در لوله های آزمایش یا بر روی موش ها انجام شده است، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است.

تهیه سرکه سیب

این سرکه در یک فرایند دو مرحله ای ساخته می شود که در گام اول سیب خرد شده، در اثر مخمر، قندها آن تخمیر و به الکل تبدیل می شود. در مرحله دوم، باکتری ها روی محلول الکل اثر کرده و سبب تخمیر الکل و تبدیل آن به اسید استیک یک ترکیب اصلی فعال در سرکه می شود. جالب است بدانید که سرکه سیب تنها حاوی حدود 3 کالری در هر قاشق غذا خوری است.

آیا سرکه سیب برای سلامتی شما مناسب است؟

به عنوان یک درمان سنتی، از سرکه سیب برای درمان تمام بیماری ها از آنفلوآنزا تا زگیل استفاده می شود. بسیاری از مزایای این سرکه هنوز از نظر علمی اثبات نشده است، اما برخی از کارشناسان بر این باورند که با اضافه کردن کمی از این مایع ترش در زندگی ممکن است برخی از فواید سلامتی را بدست آورید.

نکات ضروری در مصرف سرکه سیب

  • آن را مستقیما مصرف نکنید، زیرا خیلی اسیدی است که می تواند به مینای دندان و مری آسیب برساند.
  • سرکه سیب بسیار اسیدی است و ممکن است سبب تحریک گلو شود.
  • سرکه سیب ممکن است با مکمل های خاص و یا برخی داروها، از جمله دیورتیک ها و انسولین تداخل ایجاد کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سرکه سیب را با خواص ضدچاقی، رفع زکام، روماتیسم، شکنندگی های ناخن، اختلال سیستم گوارش، تنظیم فشار خون، ضد خونریزی، اختلال بینایی و دید چشم، آسم، سرگیجه، کمبود کلسیم، کم شنوایی، ورم مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. کلینیک دندانپزشکی
    22 فروردین 1397

    ممنون از مطالب خوبتون
    سرکه سیب چه طبعی داره؟ سرده یا گرم؟

    • عطارک
      22 فروردین 1397

      درود بر شما
      طبیعت سرد دارد

0