فواید پوسته تخم مرغ برای سلامت بدن و نحوه مصرف آن

5575 بازدید
13 شهریور 99
مروارید
,,,,

فواید پوسته تخم مرغ و نحوه مصرف آن برای پوست و مو

پوسته تخم مرغ به عنوان قسمت جامدی که تخم ها را از خارج می پوشاند تعریف می شود و عمدتا از کربنات کلسیم تشکیل شده است. کلسیم 40٪ پوسته تخم مرغ را تشکیل می دهد. پوسته تخم مرغ کاربردها و مزایایی بسیاری برای سلامتی انسان، زیبایی و خانه داری دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

 

فواید پوسته تخم مرغ برای سلامت بدن و نحوه مصرف آن

فواید پوسته تخم مرغ برای سلامت بدن و نحوه مصرف آن

 

1- خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد:

وقتی پوسته تخم مرغ به خوبی تمیز و به روش صحیح آماده شود، قابل خوردن می شود. به دلیل وجود مقدار کلسیم در پوسته تخم مرغ، برای پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مناسب است، یک پوسته تخم مرغ حاوی دو برابر مقدار توصیه شده روزانه کلسیم برای بزرگسالان است، بنابراین یکی از بهترین غذاهای غنی از کلسیم در نظر گرفته می شود و کلسیم به عنوان یک ماده معدنی ضروری برای رشد و نمو استخوان ها می باشد.

می توان از آن به عنوان مکمل کلسیم استفاده کرد:

پودر پوسته تخم مرغ از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است، زیرا یک گرم پودر حاوی 401-381 میلی گرم کلسیم است و بسیاری از مطالعات نشان می دهد که جذب کلسیم بدن از پوسته تخم مرغ بسیار بهتر از مکمل های کلسیم می باشد.

اگرچه پیری علت اصلی پوکی استخوان است، اما کمبود کلسیم و دریافت ناکافی آن نیز به این امر مربوط می شود و مصرف مکمل های کلسیم در رژیم غذایی می تواند این کمبود را درمان کرده و خطر پوکی استخوان را کاهش دهد. بنابراین پودر پوسته تخم مرغ یک گزینه موثر و در عین حال ارزان است.

باعث تقویت استخوان ها می شود:

کلسیم موجود در پوسته تخم مرغ می تواند با داشتن کلسیم، استرانسیم و فلوئور در پوسته تخم مرغ به درمان پوکی استخوان کمک کند، زیرا این اجزا بر متابولیسم استخوان تاثیر می گذارند، رشد غضروف را تحریک می کنند همچنین پودر پوسته تخم مرغ می تواند درد مرتبط با پوکی استخوان را کاهش دهد.

2- سبب سلامتی مفاصل می شود:

غشای پوسته تخم مرغ نازک و نیمه شفاف که هنگام پوست کندن تخم مرغ آب پز شده مشخص است، برای سلامت مفاصل بسیارمفید است، اما تایید آن هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

3- دارای اثرات ضد التهابی است:

پوسته تخم مرغ برای اختلالات شایع بافت همبند مانند: آرتروز، نقرس و کمردرد به عنوان یک درمان جایگزین می باشد. این اختلالات معمولا با داروهای ضد درد یا داروهای ضد التهاب درمان می شوند، اما اثربخشی آنها محدود است و می تواند باعث خطرات قلبی و بیماری های دستگاه گوارش شود.

4- درمان عفونت:

پوسته تخم مرغ باعث تحریک پوست می شود و زخم ها را التیام می بخشد. روش کار به این صورت است:

مواد تشکیل دهنده:

  • پوسته تخم مرغ
  • یک فنجان سرکه سیب

طرز تهیه: پوسته های تخم مرغ را به خوبی خرد کرده و پودر آن را به سرکه اضافه می کنیم. مخلوط را برای چند ساعت بگذارید. این مخلوط را روی زخم ها یا نواحی تحریک شده پوست بمالید. این دستور ظرف چند دقیقه باعث بهبودی پوست می شود.

فواید پوسته تخم مرغ برای پوست

پاکسازی پوست:

پوسته تخم مرغ به رفع لکه ها و علائم روی پوست کمک می کند. روش تهیه آن به این صورت است:

مواد تشکیل دهنده:
  • سه قاشق غذاخوری پودر پوسته تخم مرغ
  • یک قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه: مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. مخلوط را روی نقاط لکه دار پوست بمالید. این دستور را برای از بین بردن لکه ها، به مدت یک هفته تکرار کنید.

چهره روشن:

پوسته تخم مرغ پوست را روشن و درخشان می کند. روش کار به این صورت است:

مواد تشکیل دهنده:
  • پودر پوسته تخم مرغ
  • یک سفیده تخم مرغ

طرز تهیه: مواد را با هم مخلوط کنید. مخلوط را به پوست بمالید. مدت زمانی را بگذارید تا روی پوست خشک شود. پوست را با آب خوب بشویید.  

 

همچنین بخوانید: ارزش غذایی تخم مرغ و مهم ترین خواص و فواید درمانی آن

 

چهره جوان تر:

پوسته تخم مرغ به از بین بردن چین و چروک، لکه های پیری و جوان سازی پوست کمک می کند. روش کار این است:

مواد تشکیل دهنده:
  • یک قاشق غذاخوری سفید تخم مرغ
  • یک قاشق چای خوری پودر سوخاری
  • یک عدد پوست تخم مرغ

طرز تهیه: مواد را با هم در یک کاسه مخلوط کنید. این مخلوط را به ویژه در مکان هایی که لکه های قدیمی و چین و چروک وجود دارد، روی پوست قرار دهید.

رنگ پوست صاف و براق:

تخم مرغ گردش خون را بهبود می بخشد و سلول های مرده را از روی پوست از بین می برد، بنابراین پوست براق و صاف می شود. روش کار این است:

مواد تشکیل دهنده:
  • پودر پوسته تخم مرغ
  • ژل آلوئه ورا

طرز تهیه:مواد را با هم مخلوط کنید. مخلوط را روی صورت قرار داده، سپس ماساژ دهید.

فواید پوسته تخم مرغ برای مو

تخم مرغ در ترکیب طبیعی خود گروهی از عناصر معدنی را شامل می شود، از جمله آهن، منگنز، فسفر، روی، مس و سایر عناصری که باعث می شود بهترین درمان برای مشکلات مختلف مو باشد و باعث کاهش تحریک و خارش ناشی از خشکی پوست سر ناشی از کمبود مایعات و استفاده مکرر از پاک کننده ها و شامپوهای شیمیایی می شود.

تخم مرغ را خوب بشویید، سپس آن را شکسته و با سفید تخم مرغ مخلوط کنید. این مخلوط را به پوست سر بمالید. در نتیجه بسیاری از مشکلات که موها را تحت تاثیر قرار می دهد، را برطرف می کند. مخلوط پوسته تخم مرغ آسیاب شده با وازلین، بافتی ابریشمی و درخشش شگفت انگیزی به مو می دهد.

 

فواید پوسته تخم مرغ برای سلامت بدن و نحوه مصرف آن

فواید پوسته تخم مرغ برای سلامت بدن و نحوه مصرف آن

 

بوسیله پوسته تخم مرغ دندان های خود را سفید کنید:

برای دندان های سفید براق، و لثه های سالم و عاری از بیماری از پوسته تخم مرغ استفاده می شود. روش کار این است:

مواد تشکیل دهنده:

  • پودر ذغال
  • پودر پوسته تخم مرغ

طرز تهیه: مواد را با هم مخلوط کنید. تا مخلوطی صاف مانند خمیر دندان بدست آورید. دندان ها را با این مخلوط مسواک کنید. این دستور را هر هفته دو بار تکرار کنید.

با پوسته تخم مرغ لاک تقویت کننده ناخن بسازید:

پوست تخم مرغ، زرده تخم مرغ و آبلیمو را ترکیب کرده و بصورت لایه ای نازک روی ناخن قرار دهید. این لاک تقویت کننده به حفظ و استحکام و رشد ناخن کمک می کند و موجب جذب کلسیم، ویتامین ث و ویتامین ب از طریق ناخن می شود.

موارد استفاده از پوسته تخم مرغ درخانه داری:

پوسته تخم مرغ همچنین در خانه داری موارد استفاده جالبی دارد، از جمله:

استفاده از پوست تخم مرغ برای تمیز کردن لباس های سفید:

اگر از خاکستری شدن لباس های سفید خود نگرانید، کافیست مقداری پوست تخم مرغ را ساییده و داخل صافی بریزید همراه لباس ها داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.

نظافت منزل:

پوسته تخم مرغ با مخلوط کردن آن ها با کمی آب صابون، ساینده ای موثر و غیر سمی برای گلدان ها و ظروف ماهی تابه ها و… محسوب می شود.

تمیز کردن لوله ها:

می توانید چند پوسته تخم مرغ را در صافی سینک آشپزخانه بریزید، این لایه برداری، مواد جامد اضافی را به دام می اندازد، اما وقتی به آرامی حل می شوند، به پاک شدن طبیعی لوله ها کمک می کند.

تقویت خاک گلدان و رشد بهتر گیاه:

پوسته تخم مرغ حاوی کلسیم و مواد معدنی است که با خرد کردن پوسته های تخم مرغ به قطعات کوچک و استفاده از آن ها به عنوان کود به رشد گیاهان بسیار کمک می کند.

دور نگه داشتن حلزون ها و کرم ها از باغچه (مانند سموم دفع آفات):

پوسته های تخم مرغ خرد شده و در اطراف سبزیجات و گل ها بریزید و این کار باعث می شود که حلزون ها و کرم ها به گیاهان کاری نداشته باشند.

 

همچنین بخوانید: ماسک سفیده تخم مرغ برای شادابی پوست

 

شیرین سازی قهوه:

پوسته های تخم مرغ خرد می شوند، و قبل از تخمیر به قهوه آسیاب شده اضافه می شوند و باعث می شود تلخی آن گرفته شود.

مضررات احتمالی مصرف پوسته تخم مرغ

پودر پوسته تخم مرغ در صورت تهیه به روش صحیح بی خطر است، اما در برخی موارد می تواند عوارضی بهمراه داشته باشد، از جمله موارد زیر:

احتمال بریدگی در گلو یا مری:

احتمال بریدگی در گلو یا مری هنگام تلاش برای بلعیدن قطعات بزرگ پوسته تخم مرغ آسیاب شده ممکن است بوجود بیاید.

مسمومیت غذایی:

خطر مسمومیت غذایی در شرایطی است که پوسته به برخی از انواع باکتریه ا مانند سالمونلا آلوده شده و برای جلوگیری از این اتفاق، تخم مرغ ها قبل از استفاده از پوسته آنها باید خوب جوشانده شوند. پوسته تخم مرغ می تواند حاوی باکتری سالمونلا باشد و بیماری های ناشی از این باکتری ها برای برخی افراد خطرناک است، مانند کودکان زیر 5 سال، افراد بالای 65 سال، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مانند کسانی که اچ آی وی، ایدز، دیابت یا کسانی که پیوند عضو انجام داده اند.

سایر عوارض احتمالی

  • تورم در ناحیه شکم
  • یبوست، تمایل به استفراغ. بی اشتهایی.
  • مقادیر بالای کلسیم در خون، باعث سنگ کلیه نیز می شود.

مطالعه ای که در ژورنال Maternal & Child Nutrition در سال 2018 منتشر شد، احتمال استفاده از پوسته تخم مرغ به عنوان یک مکمل کلسیم را نشان می دهد، زیرا انجام برخی اقدامات برای از بین بردن باکتری های پوسته تخم مرغ امکان پذیر است و در این حالت فقط دانشمندان می توانند از آنها برای کودکان و زنانی که دچار کمبود هستند استفاده کنند. مطالعه دیگری که در مجله بین المللی تحقیقات دارویی بالینی در سال 2003 منتشر شد، نشان داد که پوسته های تخم مرغ آسیاب شده تاثیر مثبتی بر استخوان ها و غضروف ها دارد و می تواند خطر پوکی استخوان را کاهش داده و آن را بهبود بخشد. اما همانطور که قبلا ذکر شد این کار تحت نظارت پزشکی انجام می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر سفیده تخم مرغ را با خواص ساخت عضله و افزایش حجم عضلات، کاهش خستگی های فکری و ذهنی، درمان آکنه و جوش در پوست‌ های چرب و حساس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0