topNotif

فواید چای سبز و زنجبیل برای حفظ سلامت بدن

8638 بازدید
17 اسفند 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

فواید چای سبز و زنجبیل برای حفظ سلامت بدن

مزایای چای سبز از زمان های قدیم شناخته شده است و امروزه نیز با تحقیقات علمی ثابت شده که خواص درمانی فراوانی دارد. چای سبز اثرات آنتی اکسیدانی بسیاری دارد و به دلیل وجود برخی از آنزیم ها از سکته مغزی جلوگیری می کند. زنجبیل نیز دارای مواد مغذی فراوان از جمله آنتی اکسیدان های فراوانی است که برای عملکرد صحیح بدن ضروری می باشد. حال ترکیب این دو ماده مزیت های بالایی برای بدن دارند. چای سبز و زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان ها و آنزیم هایی هستند که به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند. حال در این مقاله با فواید چای سبز و زنجبیل برای حفظ سلامت بدن آشنا شوید.

 

فواید چای سبز و زنجبیل برای حفظ سلامت بدن

فواید چای سبز و زنجبیل برای حفظ سلامت بدن

 

فواید چای سبز

بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری های مغزی

چای سبز حاوی کافئین است که به افزایش تولید نورونی و تمرکز انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین کمک می کند. این چای سبب بهبود جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله: حالت خلق و خوی، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه می شود. علاوه بر این، چای سبز، خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کاهش می دهد. بیماری آلزایمر یکی از دلایل ابتلا به زوال عقل است. همچنین، بیماری پارکینسون شامل مرگ نورون هایی که باعث تولید دوپامین در مغز می شوند. ترکیبات موجود در چای سبز به نام کاتچین از سلول های عصبی حفاظت می کنند.

افزایش سوخت و ساز بدن

بر اساس برخی مطالعات، چای سبز باعث افزایش سوزاندن چربی و بهبود عملکرد فیزیکی 12% می شود. بر طبق برخی مطالعات، میزان متابولیسم بدن در افزایش می یابد. از سوی دیگر، برخی مطالعات نشان داده اند که چای سبز باعث یک ساعت قبل از ورزش و فعالیت بدنی میزان متابولیسم، سوختن چربی و سوزاندن کالری را تا حد بالایی افزایش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز اثر محافظتی در برابر عوارض اکسیداتیو (عامل ایجاد سرطان) دارند. چای سبز از انواع سرطان ها به ویژه سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کولون (روده بزرگ) جلوگیری می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف منظم چای سبز و زنجبیل میزان پیشگیری و خطر ابتلا به انواع سرطان ها را به نسبت چای سبز، بیشتر کاهش می دهد.

فواید زنجبیل

تهوع

 زنجبیل اثر ضدالتهابی و ضد تهوع موثر دارد به همین علت حالت تهوع صبحگاهی زنان باردار و همچنین تهوع و استفراغ پس از جراحی و شیمی درمانی برای بیماران سرطانی را کاهش می دهد.

تنش عضلانی

بر اساس تحقیقات علمی اثبات شده است که زنجبیل در برابر دردهای عضلانی ناشی از ورزش و فعالیت های بدنی تاثیر گذار است. اگر چه اثر آن فوری نیست، اما مصرف منظم آن و همچنین ترکیب چای سبز و زنجبیل، برای از بین بردن درد بسیار مفید است.

کنترل سطح قند خون

در یک مطالعه اخیر که در سال 2015 انجام شد 41 نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده شد که مصرف روزانه پودر زنجبیل قند خون ناشتا را تا 12٪ کاهش می دهد. از طرفی چای سبز نیز باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و قند دریافتی را به انرژی تبدیل می کند. به همین علت ترکیب چای سبز و زنجبیل برای پیشگیری و کنترل دیابت بسیار مفید است.

 

همچنین بخوانید:  5 دمنوش (چای) لاغری که به کنترل و کاهش وزن کمک می کند

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

زنجبیل به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی برای درمان زخم معده و سوزش معده بسیار مفید است. علاوه بر این، زنجبیل از مشکلاتی مانند سوء هاضمه و رفلاکس معده پیشگیری می کند.

فواید چای سبز و زنجبیل برای حفظ سلامت بدن

چای سبز و زنجبیل علاوه بر حفظ خواص درمانی که دارند به بر طرف کردن برخی از مشکلات و بیماری ها کمک می کند. چای سبز طبع سردی دارد. از طرفی زنجبیل طبیعت گرم و خشکی دارد. با ترکیب این دو ماده یک دمنوش متعادل ایجاد می شود که برای انواع مزاج ها مناسب است.

از دیگر فواید چای سبز و زنجبیل، کمک به کاهش وزن است. همان طور که اشاره شد چای سبز حاوی ترکیبات کاتچین، کافئین و تیانین است که به افزایش متابولیسم و افزایش سوزاندن چربی کمک می کند. از طرفی زنجبیل بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش مانند افزایش اسید معده و زخم معده را کنترل کرده و به هضم غذا کمک می کند. به علاوه، زنجبیل به کاهش دردهای عضلانی بعد از ورزش کمک می کند. بنابراین، مصرف روزانه چای سبز و زنجبیل به افرادی که در صدد کاهش وزن هستند، کمک می کند.

طرز تهیه دمنوش یا چای سبز و زنجبیل

مواد لازم
  • زنجبیل تازه یک برش کوچک (یا نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل)
  • چای سبز یک قاشق چای‌خوری
  • آب یک لیوان
  • عسل یک قاشق مرباخوری
طرز تهیه چای سبز و زنجبیل

زنجبیل و چای سبز را به یک لیوان آب در حال جوش اضافه کنید. درب لیوان را گذاشته و اجازه دهید 3 تا 4 به این حالت باقی بماند. سپس، دمنوش را صاف کرده و با عسل میل نمایید. روزانه می توانید دو لیوان از این دمنوش را بنوشید. اگر به منظور لاغری از این دمنوش استفاده می کنید، توصیه می شود یک تا دو لیوان از چای سبز و زنجبیل را با معده خالی میل نمایید.

نکته: استفاده از عسل به دلخواه فرد می باشد و به عنوان شیرین کننده استفاده می شود. همچنین، از مصرف بی رویه این دمنوش جدا خودداری کنید و به زنان باردار توصیه می شود از مصرف این چای اجتناب کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای سبز را با خواص کاهنده وزن، ضد پیری، جلوگیری از افتادگی و چین و چروک پوست، جلوگیری از پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان، پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از آلزایمر، محافظت از کبد و قلب، درمان دیابت، آرام بخش و ضد افسردگی و استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0