topNotif

فواید کیالک در طب سنتی

12443 بازدید
29 آبان 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

با فواید کیالک در طب سنتی آشنا شوید

کیالک یا سیسته را به فارسی در مناطق غیر جنگلی ایران، معمولا زالزالک و در مناطق جنگلی به طور کلی ولیک می نامند. این گیاه بسته به رنگ میوه اش، سرخ ولیک و سیاه ولیک، گفته می شود. البته این گیاه دارای سه نوع سیاه، قرمز (شغالی) و زرد می‌باشد و تمامی آن ها دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی هستند. از گونه هاي مختلف کیالک در كاهش فشار خون خفيف و درمان نارسايي احتقاني قلب استفاده دارويي مي شود. حال در این مقاله با فواید کیالک (زالزالك) در طب سنتی آشنا شوید.

نام های دیگر گیاه کیالک

گیاه کیالک معمولا با نام های زالزالك، سیسته و سرخ ولیک شناخته می شود، ولی نام محلی آن در هریک از مناطق کشور متفاوت است از جمله در لاهیجان کمار، در رامسر و شهسوار کجیل، در دیلمان و رودسر مارخ و در گرگان و بعضی نقاط بختیاری ولک، بلک و لیک، در شهسوار کت کتی، در اطراف تهران و همدان و اصفهان گوچ، در خلخال و آذربایجان گیچ – یمیشان، درباختران، همدان وپشت کوه گویچ (یا کویج)، در سر دشت گیویژ، گوژ و گویشک، در فارس کیالک و در ارسباران آت گتی نامیده می شود. در کتب سنتی با نام های خفچه، زعرور الادویه نام برده شده و در بعضی کتب هم تفاح بری آمده است.

 

فواید کیالک در طب سنتی

فواید کیالک در طب سنتی

 

مشخصات ظاهری گیاه کیالک

زالزالك (Crataegus hawthorn)، گياهي است از خانواده رز یا گل سرخیان (Rosaceae)، بوته اي يا درختي، به ارتفاع ٥ متر، داراي خارهايي به طول ١ تا ٢ سانتيمتر است. این گیاه شامل برگ هايي لوزي تا تخم مرغي كشيده به طول ٢٠ تا ٤٠ (بندرت ١٠) ميلي متر نیز می باشد. طول و عرض برگ ها برابر و قاعده آن گوه اي است. پشت و رو همرنگ و بدون كرك است. برگ هاي پايين شاخه كوتاه تر و بريدگي برگ ها، بزرگ و كوچك و نسبت به يكديگر متفاوت است.

گل آذين غير فشرده و داراي ٧ تا ١٢ گل به رنگ سفيد مايل به كرمي است. دمگل ها به طول ٥ تا ١٠ ميلي متر (در زمان گلدهي١٠ تا ٢٠ ميلي متر)، كاسبرگ ها سه گوش سر نيزه اي، نوك تيز و در زمان گل و ميوه دهي برگشته به سمت خارج هستند. خامه به تعداد ١ تا ٢ عدد و تعداد پرچم ها فراوان است. ميوه به رنگ ارغواني تيره (و یا سیاه و مایل به کرم)، بيضوي تا كروي به ابعاد ٤ تا ١٥ ميلي متر و داراي يك عدد دانه است.

رویش و پراکنش گیاه کیالک

گونه هاي مختلف گياهان سرخ وليك بيشتر در نواحي مختلف اروپا وآسيا پراكنده است. وجود ١٧ گونه زالزالك در شمال، شمال غرب و غرب ايران گزارش شده است.

 

همچنین بخوانید:  زالزالک و خواص درمانی آن

 

ترکیبات شیمیایی موثر در گیاه کیالک

در گیاه کیالک ترکیبات شیمیایی نظیر تركيبات فلاونوئيدها، پروسيانيدين ها، تري ترپن ها و استرول ها می باشد. عنصر اکسالیک اسید و در ساقه ها، نهال های جوان و سبز زالزالک گلوکوزید و ماده عامل تلخ به نام کراتگین که مشابه اسکولین است. عصاره شاخه های جوان زالزالک عمل فلج کننده روی مرکز تنفسی دارد و در مورد قلب پستانداران اثر سمی دارد.

میوه تازه زالزالک دارای سیتریک اسید و تار تاریک اسید و کراتگوس اسید، پکتین، روغن چرب، قند های گلوگز و فروکتوز است.

در گزارش دیگری آمده است که ماده عامل زالزالک ماده کراتگوس لاکتون است که مفتح قلبی ست یعنی موجب باز شدن و گشاد شدن رگ های کورونر قلب می گردد، بنابراین داروی قلبی است و در برگ های آن بیشتر از میوه آن ماده فلاونوئید مشخص شده است.

خواص گیاه کیالک

در کره، میوه زالزالک برای رفع ناراحتی های گوارشی و درمان اسهال به کار می رود و در چین مردم معمولا زالزالک را در سطح گسترده ای به عنوان میوه می خورند، بنابراین نمی تواند اثر فیزیولوژیکی شدید نامناسبی برای سیستم بدن داشته باشد.

به طور کلی خواص میوه ی زالزالک را درمان کمبود ویتامین ث، ملین، مقوی معده، مفتح و باز کننده گرفتگی ها و محرک می دانند. در هندوستان از عصاره آب میوه زالزالک به عنوان مقوی برای تقویت قلب می خورند و برای معالجه بیماری های ارگانیک و فونکشنال قلب نظیر دیس پنوئا (تنگی نفس که ناشی از ضایعات قلبی باشد) وهایپرتروفی (بزرگ شدن قلب) و ضعف قلب تجویز می شود. حکمای طب سنتی ایران زالزالک را از نظر طبیعت سرد و خشک می دانند و از پوست درخت به عنوان تب بر استفاده می کنند.

عرق کیالک

عرق کیالک که همان عرق زالزالک می باشد دارای تمامی خواص یاد شده می باشد. عرق کیالک طبیعت خنک دارد و در تنظیم فشار خون، تشنجات عصبی، جلوگیری از چاقی، سرگیجه، تپش قلب، اضطراب، تنظیم و تصفیه دستگاه گردش خون، رفع بد خوابی، جلوگیری از سخت شدن دیواره رگ ها و ناراحتی های گوش و احساس صدای مبهم نقشی درمان کننده دارد. میزان مصرف عرق کیالک سه تا چهار فنجان در طول شبانه روز و استفاده از آن قبل از غذا مجاز می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق کیالک را با خواص مفید جهت بیماری های قلبی، بازکننده انسداد عروق، صفرابر، تنظیم تپش قلب و ضربان آن، جلوگیری از سخت شدن رگها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0