قارچ مولد پنی سیلین یا کپک آبی

5661 بازدید
13 مهر 97
سمانه

قارچ مولد پنی سیلین یا کپک آبی را بشناسیم.

کپک آبی یا قارچ مولد پنی سیلین، قارچی است یا به عبارت بهتر نوعی کپک قارچی است که به صورت کپک سبز یا کپک آبی روی میوه های فاسد و روی نان کپک زده و غیره دیده می شود. این کپک ها به پنی سیلین و آنتی بیوتیک معروف هستند. گونه دیگری از این کپک ها در پنیر سازی کاربرد دارند.

Penicillin1 attarak photo

مشخصات کپک آبی

پنی سیلین را که یکی از آنتی بیوتیک های بسیار نیرومند است و با کشت و تخمیر قارچ می توان آن را به دست آورد در سال 1928 میلادی استاد دانشگاه باکتری شناسی انگلیس در لندن کشف کرد. پنی سیلین رشد اغلب باکتری های گرام مثبت و برخی از باکتری های گرام منفی را متوقف می کند و برای از بین بردن میکروب هایی نظیر پنومو کوکسی و استافیلو کوکوسی و استرپتو کوکسی و گونو کوکسی و مننگو کوکسی و کلوستریدیوم تتانوس و سیفیلیس اسپیروکتس و … همچنین در مورد اغلب بیماری هایی که مقابل داروهای گوگردی عکس العمل دارند جانشین احتمالی جالب و داروی موثری می باشد.

دست آورد حاصل از کشف سر الکساندر فلمینگ یعنی پنی سیلین سال ها در محدوده آزمایشگاه مطرح بود و پس از شروع جنگ بین الملل اول به علت احتیاج فوق العاده زمان جنگ به این آنتی بیوتیک بسیار مقتدر، اقداماتی برای تهیه و تولید آن در مقیاس تجارتی و وسیع به طور صنعتی آغاز شد. ابتدا با کشف و تخمیر قارچ پنی سیلین نوتاتوم در تعدادی بطری مخصوص و گذاشتن آن ها در گرم خانه داروسازی در درجه حرارت 24 سانتی گراد پس از چند روز شیره حاصله را که به صورت رشته هایی در آمده از صافی گذرانیده می شود و با یک حلال آلی ماده پنی سیلین گرفته می شود.

 

همچنین بخوانید: بیماری های واگیردار و تاثیر واکسن بر آن ها

 

پس از چندی چون با این روش باز هم تولید در مقیاس وسیع امکان نداشت به تدریج روش صنعتی برای تولید به کار گرفته می شد و در هر بار مقدار زیادی در حدود چندین تن پنی سیلین تهیه می شد. بعدها فرمول شیمیایی این آنتی بیوتیک گیاهی به دست آمد و با در دست داشتن آن فرمول پنی سیلین از طریق ترکیبی به طور صنعتی در مقیاس مصرف جهانی تولید شد.

پنی سیلین از نظر شیمیایی طبق مطالعات دانشمندان در سال 1943 مرکب از املاح کلسیم و سدیم یک اسید آلی می باشد که در آزمایشگاه می توان آن را دقیقا از طریق ترکیبی به دست آورد. ماده جالب دیگری که در جریان ادامه این تحقیقات به دست آمده ماده ای است به نام پنی سیلی ناز و آن ماده باکتریایی است که می تواند قسمت اعظم پنی سیلین را بی اثر کند. از این ماده برای معالجه واکنش های آلرژی در مقابل پنی سیلین استفاده می شود.

انواع باکتری هایی که پنی سیلین در متوقف کردن رشد آن ها موثر است.

  • پنومو کوکسی میکروب ها یا موجودات ذره بینی هستند، تخم مرغی شکل از گروه جرم های گرام مثبت که عامل ایجاد بیماری پنومونی یا ذات الریه می باشند و به علاوه سبب عفونت های میکروبی دیگر از قبیل عفونت التهاب گوش وسطی، مننژیت، برونشیت و عده ای دیگر بیماری می باشند که با پنی سیلین معالجه می شوند.
  • استافیلو کوکوسی اصطلاحی است که غالبا برای باکتری های بیماری زا از گروه گرام مثبت جنس مایکرو کوکوس استعمال می شود به ویژه مایکرو کوکوس و پیوژنس واریته آلبوس و مایکرو کوکوس پیوژنس واریته اورئوس که میکروب های چرک زا می باشند.
  • استرپتو کوکسی از جرم های گرام مثبت است، عده ای از آن ها بی خطر هستند ولی بعضی از آن ها از میکروب های خطرزا می باشند که پنی سیلین در انهدام آن ها موثر است.
  • مننگو کوکسی میکروب های بیماری زا هستند که عامل ایجاد بیماری مننژیت می باشند.
  • کلوستریدیوم تتانوس، باکتری های غیر هوازی هستند که بیشتر در خاک و در بستر روده های انسان و حیوان زندگی می کنند و عامل ایجاد بیماری کزاز می باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه پولک را با خواص آنتی بیوتیک، ضد التهاب، ضد باکتری و ضد میکروب، درمان بیماری  سینوزیت، درمان آسم، درمان روماتیسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود عفونت ادراری و سوزش ادرار، درمان عفونت داخلی زنان، ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0