topNotif

قدومه و خواص آن در طب سنتی چیست ؟

4050 بازدید
02 بهمن 96
شقایق
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

در این مقاله با گیاه قدومه و خواص و مضرات و نام های دیگر آن آشنا خواهید شد.

قدومه که دارای انواع مختلفی همچون قدومه شهری، قدومه شیرازی می باشد، را بیشتر شناخته و با درمان های گیاهی آن آشنا خواهید شد، پس برای آشنایی بیشتر با قدومه یا تودری (نام اصفهانی این گیاه است) این مطلب را از دست ندهید.

گیاه شناسی قدومه :

قدومه شهری گیاهی است علفی، یک ساله یا چند ساله که ارتفاع آن تا 60 سانتی متر می رسد. برگ های قسمت پایین گیاه به صورت لب های نازکی تقسیم شده اند و برگ های قسمت وسط در بالای ساقه به شکل دایره یا بیضی هستند که ساقه را احاطه می کنند و به نظر می رسد که ساقه از وسط برگ عبور کرده است.

 

قدومه و خواص آن در طب سنتی چیست ؟

قدومه و خواص آن در طب سنتی چیست ؟

 

قسمت های بالای ساقه به وسیله گل های زرد رنگ کوچک و زیادی احاطه شده که حدود یک یا دو میلی متر طول دارند. میوه گیاه به شکل بیضی مسطح و به قطر حدود 4 میلی متر است که داخل آنها دو عدد دانه بیضی شکل قهوه ای رنگ با پوششی از موسیلاژ یا لعاب وجود دارد. این دانه ها که قسمت مورد استفاده گیاه می باشند. در ایران به نام قدومه شهری مشهور هستند، این گیاه بومی اروپا و آسیا می باشد، ولی در نقاط مختلف جهان رویش دارد و در بیشتر نقاط جنوب و مرکز ایران نیز می روید.

 

همچنین بخوانید:  خواص و فواید گیاه تودری یا قدومه

 

قدومه شیرازی:

بر اساس پژوهش های آقای دکتر امین، قدومه دیگری در بازار دارویی ایران وجود دارد که به قدومه شیرازی مشهور است. این نوع قدومه حاوی دانه های گیاهی با نام علمی آلیسیموم هوموکوراپم و نام عمومی آلیسوم از خانواده خردل می باشد. این دانه ها گرد، پهن و تقریبا خاکستری رنگ هستند و روی آنها موسیلاژ یا لعاب وجود دارد. گیاه مربوطه علفی، یک ساله و کوچک با برگ های باریک و نوک تیز است و در جنوب و جنوب شرق ایران رویش دارد. هر دو نوع قدمه در طب سنتی ایران به عنوان لینت دهنده، مقوی و دافع سنگ های ادراری مصرف می شوند.

خواص قدومه شیرازی در طب سنتی

ابن سینا (شیخ الرئیس ) در کتاب قانون راجع به قدومه چنین گفته است : قدومه یا تودری که نام عربی قدومه است دارای طبیعت گرم و تر است. در تند مزگی و تندی مانند تخم ترتیزک بیانی است. ورم سفت را نرم می کند و ضمادش التهاب را فرو می نشاند. ضمادش سفتی نقرس را نرم می کند. تودری شهوت انگیز و خوراکی آن خلط آور است.

در مخزن الادویه راجع به قدومه چنین آمده است : تودری که به اصفهانی به آن قدومه گویند، سه قسم می باشد : سرخ و زرد و سفید که سرخ آن را در اصفهان قدومه گلگون نامند. طبیعت آن گرم و تر و بعضی گویند گرم و خشک است. هر سه قسم در خواص نزدیک به هم هستند، جهت سرخ کردن رنگ رخسار، تصفیه صوت و همراه با عسل جهت خروج خلط های شش و آشامیدن پخته آن با شراب جهت دفع سموم مفید است و استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قدومه شهری را با خواص درمان ورم های سفت مثل ورم بیضه، ورم پستان، جوش های سرطانی، نقرس، ورم بیخ گوش، برای درمان لاغری، زیاد کردن اشتها، قطع اخلاط خونی، دفع سنگ کلیه، درمان سرفه های خشک، درمان التهابات گلو، باز شدن رنگ چهره، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0