topNotif

قوانین طلایی برای اینکه هرگز مسموم نشویم

1440 بازدید
28 دی 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

آشنایی با قوانین طلایی برای اینکه هرگز مسموم نشویم

بیشتر اوقات، اشتباهاتی در نوع پخت و نحوه نگهداری غذا، موجب بروز مسمومیت و آلودگی مواد غذایی می­ شود. تعدادی از این اشتباهات عبارتند از :

  • طولانی بودن فاصله بین تهیه و مصرف غذا
  • نگهداری غذاهای آماده به مدت طولانی در درجه حرارت مناسب برای رشد باکتری ها
  • عدم استفاده از حرارت کافی
  • آلودگی های ثانویه
  • تماس افراد آلوده با غذا

سازمان جهانی بهداشت در مقابل این اشتباهات توصیه ­هایی دارد که خطر آلودگی، بقا و تکثیر عوامل بیماری زا را در غذاها کاهش می­ دهد. با توجه به تعدد فرهنگ ­ها، این قوانین و توصیه ها باید به عنوان مدلی برای راه­ حل­ های علمی خاص هر فرهنگ در نظر گرفته شوند. بنابراین مجریان باید این قوانین را با وضعیت کشور خود که شامل عادات خاص تهیه غذا در یک فرهنگ است، سازگار کنند.

قوانین طلایی برای اینکه هرگز مسموم نشویم

قوانین طلایی برای اینکه هرگز مسموم نشویم

نگهداری از غذاهای پخته :

در برخی شرایط به منظور تامین ایمنی و سلامت غذا، از غذای فرآورده شده (پروسه شده) استفاده نمایید. همچنین غذای پخته را فورا مصرف نمایید. در صورت وجود غذای پخته شده اضافی آن را با دقت ذخیره کنید و در دمای کمتر از پنج درجه درون یخچال نگه داری نمایید، ولی غذای پخته را به مدت طولانی درون یخچال نگهداری نکنید.

غذا را به طور کامل بپزید :

اجازه دهید عملیات پخت به ویژه روی گوشت قرمز، ماهی، مرغ و تخم مرغ به طور کامل انجام شود. غذاهای آب دار مانند سوپ و خورش را، برای اینکه مطمئن شوید دمای آن به هفتاد درجه سانتی گراد رسیده است، تا رسیدن به دمای جوش حرارت دهید. درباره گوشت قرمز و مرغ هم مراقب باشید به طور کامل پخته شوند و صورتی رنگ نباشد. به این دلیل که آشپزی درست و اصولی تمام میکروارگانیسم های خطرناک را از بین می برد. غذاهای حاوی تخم مرغ را در دمای بالای شست درجه سانتی گراد حرارت داده و سپس مصرف کنید.

از تماس بین غذاهای خام و پخته جلوگیری نمایید :

گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ خام را از مواد دیگر دور نگه دارید و برای مراحل طبخ، از تخته گوشت جداگانه برای این مواد استفاده کنید، همچنین هنگام بسته بندی به آن دقت شود. زیرا مواد غذایی خام، به ویژه گوشت قرمز، مرغ و ماهی و خونابه آن ها ممکن است دارای میکروارگانیسم های خطرناک باشد که هنگام طبخ به مواد غذایی دیگر منتقل شود.

تمام سطوح آشپزخانه را تمیز نمایید :

کلیه سطوح آشپزخانه و دست ها را همواره بشویید و تمیز نگه دارید تا ضدعفونی باشند. آشپزخانه و قفسه غذاها را از دسترس حشرات و جوندگان دور نگه دارید، هر چند میکروارگانیسم ها خطرناک نیستند و بیماری ایجاد نمی کنند. اما در خاک، آب، بدن حیوانات و انسان ها میکروارگانیسم های خطرناک زیادی وجود دارند، همچنین در دست، دستمال آشپزی، ظروف و لوازم پخت و پز به ویژه چاقوها و تخته آشپزی وجود دارد و حتی یک تماس کوچک با آن ها ممکن است موجب انتقال آلودگی و ایجاد بیماری شود.

 

همچنین بخوانید:  اسپری طبیعی تمیز کننده لیمو ریحان

 

غذاها را از دسترس حشرات، جوندگان و دیگرحیوانات دور نگاه دارید :

غذای مصرف شده را از گزند و دسترس حشرات، جوندگان و دیگر حیوانات دور نگه دارید، تا محل مناسبی برای این موجودات نشود.

از آب پاکیزه استفاده کنید :

هنگام تهیه غذا از آب سالم و بهداشتی و مواد غذایی سالم و تازه استفاده نمایید و از سلامت آن ها اطمینان یابید، مانند شیر پاستوریزه. میوه و سبزی ها را به ویژه هنگامی که خام هستند، بشویید. زیرا مواد خام و همچنین آب و یخ ممکن است حاوی میکروارگانیسم ها و مواد شیمیایی خطرناک باشند. سموم مواد شیمیایی ممکن است موجب تغییر شکل، فساد و کپک زدگی مواد غذایی شوند. دقت در هنگام خرید و انتخاب مواد غذایی خام و رعایت نکات ساده ای مانند شستن و پوست کندن احتمال خطر را کمتر می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

افسنطین خشک را با خواص مقوی قلب، تب بر، مدر بول، ضد کرم های لوله ای و انگل های دیگر، اشتها آور، قابض، درمان اسهال های سرد مزاج، دافع صفرا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0