topNotif

خواص و مضرات مامیران کبیر را بشناسیم

2127 بازدید
22 اردیبهشت 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

مضرات و خواص مامیران کبیر را بشناسیم !

مامیران کبیر در کتب طب سنتی با نام های خلیدونیون، حشیشه الخطاطیف و عروق الصباغین ذکر شده و به فارسی زرده چاو، زرد چوب و مامیران گفته می شود. در ادامه خواص و مضرات این گیاه را بررسی می کنیم.

مشخصات مامیران کبیر بدانیم !

گیاهی است چند ساله برگ های آن به رنگ زنگاری یا سبز مایل به کبود که به چندین قسمت تقسیم شده و هر قسمت دندانه دار می باشد، گل های آن زرد است و بلندی گیاه 40 – 100 سانتیمتر است. میوه آن سیلیک دراز و باریک که پس از رسیدن شکاف بر می دارد و دانه ها که در داخل آن میوه قرار گرفته اند دیده می شود. در تمام گیاه شیره ای به رنگ زرد نارنجی وجود دارد که سوزاننده پوست است و برای قطع میخچه به کار می رود. این گیاه در کنار پرچین ها روی دیوارهای کهنه و در کنار ساختمان ها می روید اگر گیاه لای انگشتان مالیده شود یک بوی سمی از آن متصاعد می شود. این گیاه از گیاهان سمی است و بومی اروپا و آسیا می باشد. در ایران در مناطق شمال در گیلان، رودبار، عمارلو و در گرگان در بندر گز، مازندران و .. می روید.

مامیران کبیر را بشناسیمخواص و کاربرد مامیران کبیر را بشناسیم !

در کشور کره از شاخه و برگ های مامیران کبیر برای معالجه سرطان معده استفاده می شود، در چین و ژاپن مامیران کبیر یکی از اجزا عمده دارویی است که برای معالجه سرطان معده به کار می رود. مامیران ضد تشنج است و در موارد آنژین دوپواترین و آسم و اختلالات مربوط به تشنج ماهیچه ها مصرف می شود و در تسکین دردهای سرطانی معده موثر است و جوشانده یا دم کرده 5 – 30 گرم برگ خشک مامیران در هزار گرم آب که قبل از هر غذا یک فنجان خورده شود اثر مفید دارد. مصرف 2 – 3 گرم گرد مامیران به صورت دم کرده قبل از خواب برای ضعف قوای دماغی و بی خوابی و اضطراب و رفع تصلب شرایین مغزی اثر مفید دارد. دمنوش 15 – 50 گرم ریشه آن در هزار گرم آب انگور که 200 گرم صبح خورده شود مدر و ملین است.

 

 

همچنین بخوانید: توصیه هایی برای مقابله با مشکلات

 

مصرف داخلی عصاره مامیران از 25 سانتی گرم تا یک گرم و همچنین مصرف گرد ریشه مامیران 2- 3 گرم مانند مسهل عمل می کند. عرق مامیران طبق عقیده یونانیان قدیم برای امراض چشم مفید است. قدما معتقدند که پرستو از این گیاه چیده و به مصرف خوراک بچه های خود می رساند که عارضه ای برای چشم آن ها حال نشود و دوربینی چشم پرستو را به این علت می دانستند و به همین دلیل نام این گیاه را کلیدون گفتند، زیرا کلیدون به یونانی به معنای پرستو است.

در فرانسه مرسوم است 10 – 20 گرم برگ مامیران را گرفته در یک لیتر آب می جوشانند و از این جوشانده برای حمام چشم در مورد التهاب ملتحمه استفاده می کنند.

توجه داشته باشیم : مامیران کبیر سمی است و مصرف آن باید زیر نظر و مراقبت پزشک انجام گردد لذا از مصرف خود سرانه آن جدا خودداری نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مامیران را با خواص درمان آسم و تشنج، کاهش فشار خون و درمان سنگ کلیه و نقرس، مخدر و ضد تشنج، ضد استسقاء و تصفیه کننده خون، کاهنده فشارخون و ضد اسپاسم، صفرابر و قاعده آور، آرام بخش و خواب آور، مسهل و تقویت کننده عمومی بدن، دفع کننده کرم و خرد کننده سنگ کلیه بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0