topNotif

آیا ماکارونی برای کاهش وزن و لاغری مفید است؟

2444 بازدید
25 آبان 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آیا ماکارونی (پاستا) برای کاهش وزن و لاغری مفید است؟

ماکارونی (پاستا) یکی از مواد غذایی پر مصرف و شناخته شده در دنیای امروز می باشد. این غذای خوشمزه که در سال های اخیر به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی به وعده های غذایی خانه ها و رستوران ها اضافه شده است، از غذاهای محبوب پیر و جوان است که در کنار مواد غذایی دیگر می توان آن را استفاده کرد و از مصرفش لذت برد. اما شاید شما هم با این سوال روبه رو شده باشید، آیا ماکارونی غذای سالمی نیست!؟ آیا ماکارونی چاق کننده است!؟ آیا ماکارونی برای کاهش وزن و لاغری مفید است؟ اگر موضوعاتی از این قبیل به گوشتان خورده است و تمایل دارید پاسخ آن را به صورت علمی بدانید، تا بتوانید غذاهای خوشمزه بر پایه ماکارونی همچون سالاد ماکارونی، ماکارونی و پنیر و… را برای اعضای خانواده خود تهیه کنید، این مطلب را از دست ندهید.

 

آیا ماکارونی برای کاهش وزن و لاغری مفید است؟

آیا ماکارونی برای کاهش وزن و لاغری مفید است؟

 

ماکارونی از چه موادی تهیه می شود؟

طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، ماکارونی از دانه های گندم، مقداری آب و تخم مرغ تهیه می گردد، سپس در بسته بندی های شکیل و زیبا به مردم عرضه می شود. البته برندهای مختلف گاها مواد نگهدارنده را به محصول اضافه می کنند که با مطالعه ترکیبات موجود بر روی بسته بندی ها، متوجه مواد افزودنی آن خواهید شد. پس سه رکن اصلی ماکارونی آب، تخم مرغ و گندم هستند. همانطور که می دانید آب یکی از ملزومات اصلی و مهم بدن ماست و ضرری ایجاد نمی کند. تخم مرغ نیز سرشار از پروتئین و مواد غذایی مفید است. اما گندم، گندم سرشار از چیست؟

گندم یکی از مواد غذایی مهم در چرخه زندگی انسان ها می باشد که مواد مغذی همچون کربوهیدرات، پروتئین، چربی داشته، اما مصرف بیش از حد آن مضراتی در پی دارد. گندم جز دسته کربوهیدرات های ساده است، (کربوهیدرات همان قند و نشاسته می باشد) به این معنا که سریعا جذب خون شده و باعث بالا رفتن قند خون در زمان کمی می شود و سریعا افت می کند.

تاثیر مصرف بی رویه کربوهیدرات های بر روی بدن

اگر کربوهیدرات ساده مانند گندم را در وعده های غذایی، بیش از حد و به طور مداوم استفاده کنید، روند نوسان قند خون (بالا و پایین شدن ناگهانی قند خون) پیاپی برای بدنتان رخ می دهد که در نهایت باعث تغییراتی در سطح هورمون انسولین بدن می شود. این تغییرات نتایج مثبتی در پی ندارند، و در نهایت منجر به چاقی و اضافه وزن و در موارد شدیدتر دیابت نوع دو می گردد. همین فرآیند برای ماکارونی اتفاق می افتد، به دلیل آن که ماکارونی از میزان زیادی گندم تهیه می شود، پس سرشار از کربوهیدرات ساده است. اما ماکارونی مواد مغذی دیگری همانند فیبر، پروتئین، ویتامین هایی همچون ویتامین ب و آهن دارد، که آن را در دسته مواد غذایی خنثی قرار می دهد، اما ماکارونی در چه صورت منجر به آسیب هایی همانند اضافه وزن در بدن می شود.

 

همچنین بخوانید:  کاهش اشتها و لاغری با 5 ترکیب خوراکی که معجزه می کند

 

آیا ماکارونی باعث اضافه وزن می شود؟

احتمالا حالا که با ترکیبات موجود در ماکارونی آشنا شده اید حدس بزنید که آیا ماکارونی می تواند باعث اضافه وزن شود. درست است، ماکارونی می تواند برای ورزشکاران، افرادی که تمایل به عضله سازی دارند، افراد مسن، افراد دیابتی، افرادی که اضافه وزن دارند، انتخاب خوبی به نظر نرسد زیرا آن ها را از هدفشان که سلامتی است، دور می کند. اما اگر به خانواده ماکارونی (پاستا، اسپاگتی، لازانیا و…) علاقه مند هستید و در عین حال نمی خواهید دچار مشکلات تغذیه شوید، مصرف ماهانه یک تا سه وعده غذایی از خانواده ماکارونی برایتان مشکلی ایجاد نمی کند. ماکارونی را در مقدار زیاد مصرف نکنید و سعی کنید آن را سالم آماده کنید که این صورت مشکلی پیش نمی آید.

چگونه ماکارونی سالم تهیه کنیم؟

همانطور که بالاتر گفته شد، مصرف ماکارونی سالم باعث ایجاد مشکلات تغذیه نمی گردد و چه بسا ماکارونی برای کاهش وزن شما نیز مناسب باشد، اما چگونه ماکارونی سالم تهیه کنیم؟

برای این کار می توانید از مواد غذایی سالم (فلفل دلمه، گوجه، روغن زیتون و..) به همراه وعده غذایی خود استفاده کنید، یا مواد غذایی همچون فلفل دلمه، گوجه، پیاز، سیر، سویا و… را در هنگام پخت ماکارونی در آن استفاده کنید. با این روش فیبرها، پروتئین ها را در وعده غذایی که مصرف می کنید، افزایش می دهید که در نهایت شما را سریعتر سیر می کند. احساس سیری به معنای کاهش ورود کربوهیدرات ساده به بدنتان است و مواد غذایی مغذی مورد نیاز بدن را به واسطه سبزیجات گوجه، فلفل دلمه و پروتئین هایی همانند سویا دریافت می کنید و این امر باعث عدم تداخل با سبک زندگی سالم و در نهایت حفظ سلامت بدن شما می شود.

نکته: توصیه می شود، ماکارونی را به همراه سبزیجاتی مانند گوجه، فلفل و سبزیجات مصرف کنید و تا جای ممکن از مصرف ترشی و ماست به همراه آن خودداری نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آرد سفید را که در تهیه انواع کیک، حلوا، خمیر پیتزا و پیراشکی، نان و برای غلیظ کردن انواع غذاها مانند سس ها کاربرد دارد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0