مبتلایان به کبد چرب بخوانند

6281 بازدید
17 آذر 96
سمانه

مبتلایان به کبد چرب بخوانند

افرادی که به بیماری کبد چرب دچار هستند ممکن است سوالاتی مدنظرشان باشد که در این مطلب به برخی از سوالات آن ها پاسخ می دهیم!

آیا بیمارانی که کبد چرب دارند می توانند مواد لبنی مصرف کنند !؟

ماست ساده، بدون شکر و مواد افزوده، پنیرها، شیر البته نه شیرهای قابل مصرف تا 6 ماه و فاسد نشدنی و یا حاصل از شیر خشک، افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا مصرف مواد لبنی می تواند سبب درد و ناراحتی در قسمت پایین معده شود، بنابراین این افراد باید میزان کمتری لبنیات مصرف نمایند.

آیا موادی که حاوی پروتئین زیاد است مناسب کبد چرب می باشند ؟

مصرف بیش از حد مواد پروتئینی مانند مکمل ها و پودرها و چربی های حیوانی خارج از عرف در بلند مدت می تواند باعث فشار مضاعف بر کبد شده و بیماری های دیگر را به وجود آورند، مصرف مواد سبک پروتئینی مانند گوشت ماهی و گوشت مرغ و .. را بوجود آورند، مصرف مواد سبک پروتئینی مانند گوشت ماهی و مرغ و.. با کاهش انسولین سبب کاهش وزن می شود، مصرف پروتئین ها جهت شروع رژیم مبارزه با کبد چرب و کاهش وزن مفید است.

رژیم پروتئین بسیار بالا و کربوهیدرات پایین در بلند مدت سبب مشکلات کبدی می شود، چربی های اشباع شده در مواد پروتئینی بجز ماهی سبب افزایش کلسترول بد می شود و احتمال ابتلا به بیماری های عروقی و قلبی را افزایش می دهد، خامه، پنیر خامه ای، گوشت های بسیار چرب، کباب کوبیده، پیتزا که حاوی چربی های اشباع شده هستند اگر مکرر مصرف شود و توجهی به میوه ها و سبزیجات نشود می تواند آمونیاک، اوره و اسید اوریک در خون را افزایش دهد و کبد و کلیه را دچار خسارت نماید.

پودرهای پروتئین و مواد مکمل و شربت های پروتئینی که ورزشکاران مصرف می کنند مصرف بالای این مواد به کبد و مغز خسارت وارد می کنند.

 

مبتلایان به کبد چرب بخوانند

مبتلایان به کبد چرب بخوانند

 

آیا مصرف غذاهایی که به وسیله اطبا، کم چرب و یا کم کالری معرفی شده اند برای کبد مفید است ؟

مصرف موادی که ساختار آنها دست کاری و تغییر داده شده سبب کاهش متابولیسم در حد بالا و سبب افزایش وزن می شود، این مواد غذایی که اکثر در کارخانه ها تهیه می شوند دارای پروتئین بالا و چربی های مضر هستند و کربوهیدرات بوده و می تواند سندروم ایکس را به وجود آورند، کلا مصرف مواد غذایی برای کلیه افراد چندان مفید نیست و به طور خاص کسانی که دچار بیماری کبد چرب هستند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

چرا افراد مبتلا به کبد چرب به سختی وزنشان کاهش می یابد ؟

کبد این افراد به مرور آموخته که چربی ها را انبار کند و احتیاج زمان زیادی جهت برگردانیدن چربی گلیکوژن دارد، کبد سالم قادر است که چربی ها را در فاصله زمانی کوتاهی به سیستم برگردانیده و از مواد صفراوی در این پروسه استفاده کند.

آیا الکل یکی از دلایل ایجاد و بیماری کبد چرب است؟

الکل مصرف شده سبب تولید متابولیت ها و سموم مختلف می شود، این ماده در اثر شکستن الکل حاصل می شود، اتانول (الکل خاص) که در اکثر الکل های مصرفی موجود است در کبد شکسته شده تا ماده استالدئید را به وجود آورده و نتیجتا میزان قابل ملاحظه رادیکال های آزاد خطرناک را تولید کند.

آیا التیام کبد چرب به زمان احتیاج دارد ؟

التیام کبد چرب با توجه به درجه چربی آن احتیاج به زمان دارد، نردبانی که سالیان بالا رفته ایم و کبد خود را چرب کرده ایم را باید پله پله پایین بیاییم، در ابتدا اقدام، وزن کاهش چندانی نمی کند و به مرور وزن ما کاهش می یابد بعد از 3 هفته احساس می شود که تغییرات و تحولاتی در حال شکل گرفتن است و علایم بیماری رو به کاهش گذاشته اند، فقط عهد خود را نشکنید و تحول در روش زندگی و تغذیه را تغییر ندهید و فراموش نکنید که زمان می تواند به طول انجامد ولی کبد شما در حال التیام است.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان دارویی مفید برای کبد چرب

 

مواد سمی که کبد را چرب کرده به مرور کاهش می یابند مجددا عرض می شود صبور باشید و وفادار به رژیم خود بمانید، در بعضی بیماران که دچار کبد چرب با درجه بالا هستند پروسه التیام ممکن است تا 2 سال به طول انجامد این افراد در ابتدا هفته ای 500 گرم کاهش وزن دارند و برای مدتی کاهش وزن متوقف می شود و سپس به طور مستمر با میزان بسیار کمی وزن کاهش می یابد تا به حد نزدیک به نرمال برسد، هدف نهایی مبتلایان به کبد چرب کاهش وزن به تنهایی نیست هدف بالاتر سلامت کبد، آزادی از التهاب کبدی و کاهش چربی کبد می باشد، با التیام کبد سیستم دفاعی بدن ما قوی تر می شود و بقیه اعضا بدن نیز از حمله بیماری های متفاوت مصون خواهند ماند و رادیکال های آزاد خسارات کمتری به سلول های سالم ما وارد می نمایند.

بررسی عملکرد کبد به وسیله تست خون امکان پذیر است ؟

تست های استاندارد خون خسارات و نارسایی های کبدی را منعکس می کند، این تست ها قادر به منعکس کردن کامل عملکرد کبد نیستند و معمولا نتیجه مطلوب برای پزشک را حاصل نمی کنند، تست های تصویری، سونوگرافی، سی ای تی اسکن و ام آر آی ابزار بهتری برای معرفی تشخیص برخی بیماری های کبدی محسوب می گردد، آزمایش خون جهت بررسی نارسایی ها و بیماری های کبدی عبارتند از بیلیروبین موجود در خون، هدف این تست بررسی میزان صفرا در خون است، اگر میزان این ماده در خون بالا باشد رنگ پوست و چشمان بیمار رو به زردی نهاده و این شرایط جوان دایس نامیده می شود.

آنزیم های کبدی ای سی تی، ای اس تی، اسکات مشهور می باشند گاها در قلب افزایش یافته و عضلات را دچار خسارت می نماید، خود کبد نیز از آن مستثنی نیست، معمولا این آنزیم ها درون سلولی کبدی به طور نرمال موجودند و زمانی این آنزیم ها نشت می کنند که سلول های کبدی دچار صدمه و فشارهای مختلف بیماری گونه می کردند، اندازه گیری این آنزیم ها نشانگر این واقعیت است که کبد دچار بیماری و خسارت شده است، البته تست این آنزیم ها به تنهایی علل بیماری های کبدی و علکرد کبد را نشان نمی دهد.

تست پروتئین های موجود در خون، این پروتئین ها که در کبد تولید می شوند و اندازه گیری آنها عملکرد کبد را نشان می دهد معیارهای قابل اطمینانی محسوب می گردند، یک کبد سالم میزان قابل ملاحظه از این سرم را تولید می کند و کاهش میزان آن نشانگر کاهش عملکرد درست کبد است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

ریشه کبر را با خواص درمان بیماری های سیستم عصبی (صرع، ام اس، سکته مغزی)، ضد بلغم، تسکین و درمان دردهای مفصلی و سیاتیک و نقرس، قاعده آور، تقویت کننده نیروی جنسی، درمان کبد چرب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0