topNotif

متابولیسم و عمکرد آن در بدن انسان

2287 بازدید
27 اسفند 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

متابولیسم و عمکرد آن در بدن انسان

متابولیسم (سوخت و سوز) را می توان به عنوان گروهی از فرایندهای شیمیایی و بیولوژیکی تعریف کرد که به طور مداوم درون موجودات زنده اتفاق می افتد و به آن ها اجازه می دهد تا با حفظ وظایف مختلف طبیعی مانند رشد، تکثیر، حفظ تعادل داخلی بازگرداندن بافت آسیب دیده و پاسخ به محیط اطراف زندگی کنند. متابولیسم شامل تجزیه مواد مغذی در غذا برای به دست آوردن انرژی است و انرژی در کیلوژول ها اندازه گیری می شود. این انرژی سپس برای بازسازی و ترمیم بدن استفاده می شود. در این مقاله به شما خواهم گفت که متابولیسم و عمکرد آن در بدن انسان چگونه است.

 

متابولیسم و عمکرد آن در بدن انسان

متابولیسم و عمکرد آن در بدن انسان

 

متابولیسم و عمکرد آن در بدن انسان

متابولیسم به دو فرآیند موازی درون بدن تقسیم می شود:

  • فرآیند ساخت (آنابولیسم)
  • تخریب (کاتابولیسم)

در فرآیند آنابولیسم از انرژی برای ساخت اجزای سلول از جمله پروتئین‌ها و اسید نوکلئیک استفاده می شود و در فرآیند کاتابولیسم انرژی به وسیله تنفس سلولی باعث تخریب و شکستن شدن مواد و تولید انرژی می‌شود. بسیاری از آنزیم ها و هورمون های بدن انسان مانند آنزیم های گوارشی و هورمون های تیروئید، مسیرهای فرایندهای متابولیکی و میزان بروز آن ها را کنترل می کنند.

فرآیندهای متابولیک

 فرآیند ساخت و ساز (آنابولیسم)

 فرآیند ساختن یک سری واکنش های شیمیایی پیوسته است که به رشد سلول های جدید و حفظ بافت های حیاتی بدن کمک می کند، با ساخت ترکیبات مختلف بدن از اجزای شیمیایی ساده خود و انرژی لازم برای انجام این عملیات اغلب هورمون های متعددی وجود دارد که کار سازماندهی عملیات ساخت و ساز را انجام می دهند از جمله:

هورمون رشد: هورمون مسئول تحریک رشد بدن است. هورمون رشد در غده هیپوفیز تولید می شود.

انسولین: لوزالمعده هورمون انسولین را ترشح می کند، که با کمک به وارد کردن قند به سلول ها، میزان قند خون را در خون تنظیم می کند.

تستوسترون: این مسئولیت ظهور و توسعه ویژگی های جنسی مردانه است و همچنین باعث تقویت عضلات و استخوان ها می شود.

استروژن: این مسئولیت ظهور و توسعه ویژگی های جنسی مشخص زنانه است، علاوه بر این سهمی در تقویت توده استخوانی دارد.

فرآیند تخریب (کاتابولیسم)

تخریب ترکیبات بزرگ، متشکل از زنجیره های طولانی مولکول ها، از طریق طیف وسیعی از واکنش های شیمیایی به واحدهای کوچک ساختمان، و همچنین به دست آوردن و ذخیره انرژی در فرم یک ترکیب به نام آدنوزین تری فسفات، در طول ساخت و ساز مصرف می شود بعدها، در واقع، غذا انرژی لازم برای انجام فرآیندهای مهم حیاتی بدن و نیز عناصر شیمیایی خاصی را که بدن قادر نیست آن را تولید کند فراهم می کند. فرایند تخریب و تخریب غذاهای مختلف به شرح زیر است:

کربوهیدرات ها: انسان ها سه نوع کربوهیدرات دریافت می کنند: نشاسته، قندها و فیبر. نشاسته ها و قندها منبع اصلی انرژی هستند که این کربوهیدرات های پیچیده را به مولکول های ساده قند گلوکز تقسیم می کنند.

پروتئین: پروتئین ها اسیدهای آمینه را تشکیل می دهند و بخش مهمی از ساختن بافت های مختلف بدن را بر عهده دارند. آن ها همچنین عنصر مهم نیتروژن را در تشکیل مواد ژنتیکی و تولید انرژی ارائه می دهند.

چربی: چربی از اسیدهای چرب تشکیل شده است. چربی منبع غنی از انرژی است. در واقع چربی به جذب ویتامین های محلول در چربی کمک می کند، ساختار سلولی را ایجاد می کند، اندام های مهم را محافظت می کند و یک منبع انرژی در بدن است.

ویتامین ها و مواد معدنی: ویتامین ها مهم ترین ترکیبات ارگانیک هستند که بعضی از آن ها متابولیزه می شوند مانند ویتامین آ، ویتامین ب 2، نیاسین (ویتامین ب 3) و پانتوتنیک اسید (ویتامین ب 5)، در حالی که مواد معدنی به طور غیر مستقیم با تنظیم مسیرهای متابولیک به انرژی کمک می کنند.

 

همچنین بخوانید:  کاهش وزن بدون رژیم

 

میزان متابولیسم

سه مورد وجود دارد که در آن انرژی فیزیکی استفاده می شود، بنابراین میزان متابولیسم را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

انرژی مصرف شده در طول استراحت

مقدار انرژی مصرف شده در طول استراحت، از جمله انرژی مورد نیاز برای حفظ تعادل داخلی بدن و بقا تمام دستگاه ها به درستی کار می کنند، و این انرژی به عنوان سوخت و ساز پایه شناخته شده است و بیشتر انرژی مورد نیاز در طول روز را تشکیل می دهد.

 انرژي مورد استفاده در فعاليت بدني

 سهم فالیت جسمی متوسط ​​تا 20 درصد از کل مصرف انرژي مصرف شده در روز و مقدار واقعي انرژي مصرف شده در بدن افراد را براساس عوامل مختلف شامل وزن، سن، وضعيت سلامت و شدت فعاليت بدني متفاوت مي کند.

 انرژی مصرف شده در هنگام غذا خوردن

 انرژی که برای خوردن، هضم و متابولیسم بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل موثر بر میزان متابولیسم

میزان متابولیسم تحت تاثیر عوامل متعددی است که مهمترین آنها عبارتند از:

اندازه بدن

میزان متابولیسم بدن به دلیل افزایش حجم و وزن بدن، افزایش می یابد.

 مقدار بافت عضلانی و چربی

به طوری که میزان سوختن انرژی در عضله بزرگ است، در حالی که در بافت چربی بسیار کم است.

 

متابولیسم و عمکرد آن در بدن انسان

متابولیسم و عمکرد آن در بدن انسان

 

رژیم غذایی سخت

رژیم های سختگیرانه، که در آن فرد مقدار کمی انرژی مصرف می کند، بدن را تشویق می کند که با کاهش میزان متابولیسم انرژی خود را حفظ کند.

سن

میزان متابولیسم با سن، به علت تغییرات هورمونی و عصبی در بدن، علاوه بر از دست دادن بافت عضلانی، کاهش می یابد.

رشد

کودکان و نوزادان جوان نیاز به مقدار زیادی انرژی برای تولید انرژی برای رشد و حفظ دمای بدن دارند.

جنسیت

میزان متابولیسم مردان اغلب سریعتر از زنان است.

استعداد ژنتیکی

میزان متابولیسم تا حدودی تحت تاثیر ژنتیک قرار دارد.

عدم تعادل هورمونی

هورمون ها سرعت متابولیسم را کنترل می کنند و هر گونه مشکلی یا عدم تعادل در هورمون ها بر سرعت سوختن انرژی تاثیر می گذارد.

دمای محیط

اگر دمای اطراف بدن به طور قابل توجهی بالا یا پایین باشد، بدن انرژی بیشتری برای حفظ دمای آن می گیرد.

بیماری

بدن در صورت بیماری یا عفونت نیاز به انرژی بیشتری دارد، به طوری که بافت های جدید را بسازد و از ایمنی حمایت کند، در نتیجه میزان متابولیسم افزایش می یابد.

فعالیت فیزیکی

ورزش منظم، توده عضلانی را افزایش می دهد و بدن را تحریک می کند تا میزان سوختن انرژی را حتی در حالت استراحت افزایش دهد.

داروها

بعضی از انواع داروها میزان متابولیسم اولیه، مانند کافئین و نیکوتین را افزایش می دهند.

کمبود مواد مغذی

مهم است که برخی از مواد و عناصر در سیستم هایی که برای حفظ میزان متابولیسم در سطوح طبیعی استفاده می شود، به عنوان مثال کمبود ید سبب کاهش کار تیروئید و در نتیجه کاهش سرعت متابولیسم می شود.

اختلالات متابولیک

اختلالات متابولیکی شامل طیف گسترده ای از بیماری ها هستند که به علت نقص در یک واکنش شیمیایی ناشی از عدم تعادل برخی از هورمون ها و یا آنزیم ها یا اختلال عملکرد، منجر به انباشت مواد سمی در بدن، مشکلات بهداشتی، علائم شدید و در واقع این اختلالات می توانند ارثی باشند و از تولد فرزند ظاهر می شوند. نمونه هایی از این اختلالات عبارتند از

  • کم خونی ناشی از گلوکز یا کمبود G6PD.
  • گالاکتوزمی (نوعی نقص در متابولیسم کربوهیدرات ها است)
  • هیپرتیروئیدی (پرکاری تیروئید)
  • هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید)
  • فنیل کتونوری (نقص متابولیکی مادرزادی)
  • دیابت نوع یک و دو

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای سبز را با خواص بهبود عملکرد مغز، ضد سرطان، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون، کاهش وزن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0