topNotif

محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا چای

2091 بازدید
22 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 اردیبهشت 1401

همه چیز درباره محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا چای

تاریخ استفاده از چای به علت قدمت آن مشخص نیست، ولی اصل این گیاه به چین می رسد. این گیاه علاوه بر چین در هند، سیلان، ژاپن، اندونزی، ویتنام، تبت، قفقاز و ایران می روید. در میان اروپاییان، انگلیسی ها از طرفداران پروپا قرص این نوشیدنی شرقی هستند.

چای گیاهی است بوته ای که گاهی ارتفاع آن تا هشت متر می رسد. چیدن برگ های سبز و جوان گیاه با دست انجام می شود و برای آماده سازی به کارخانه تحویل داده می شود. برگ ها طی عملیات پژمرده کردن، لوله کردن، برشته کردن، تخمیر دادن، بخار دادن، خشک کردن و بسته بندی کردن به چای سیاه تبدیل می شود. برای تهیه چای سبز، برگ های سبز چای را کمی برشته کرده، سپس خشک می کنند. محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا چای

محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا چای

خواص چای :

تحقیقات نشان داده افرادی که در طول روز یک تا دو فنجان چای مصرف می کنند، خطر حمله قلبی آن ها چهل و چهار درصد کمتر از افرادی است که چای مصرف نمی کنند. چینی ها همراه با غذایشان چای گرم می نوشند نه نوشیدنی سرد، شاید وقت آن رسیده باشد که ما هم این عادت خوب آن ها را کسب نماییم.

اما برای پیشگیری از اختلال در جذب آهن بهتر است دو ساعت بعد از غذا، چای نوشیده و برای شیرین کردن چای، عسل بهترین ماده است. بیماران دیابتی می توانند از توت خشک استفاده کنند. نوشیدن یک لیوان نوشیدنی سرد به نظر خیلی مطبوع می رسد، اما خوردن مایعات سرد بعد از غذا ممکن است توده های چربی که با غذا خورده اید سفت و منجمد کند.

این عمل فرآیند هضم غذا را کند می کند و نیز زمانی که با اسید معده ترکیب می شود تجزیه شده، به سرعت توسط روده جذب می شود، حتی سریع تر از غذاهای جامد، این ماده تبدیل به چربی شده، سطح روده را می پوشاند و محل مناسبی برای سرطان می شود. پس بهترین کار این است که پس از غذا، سوپ یا نوشیدنی گرم بنوشید.

چای سبز فوائد زیادی دارد. شاید علت آن مربوط به عمل آوری چای در کارخانه باشد. چای سبز، نوشابه ای بدون کافئین و پیشگیری کننده از حمله قلبی و سرطان شناخته شده است و یک تونیک (تقویت کننده) بسیار مفید است. این چای دارای خاصیت ضد چربی و مقوی اعصاب است و قدری نیز خاصیت تب بری دارد. چای سبز باعث تقویت معده می شود و ضمن دفع سموم بدن، نفخ معده را نیز برطرف می کند. چای سبزعامل تقویت حافظه بوده و برای افراد افسرده نوعی داروی ضد افسردگی است؛ زیرا نوشیدن چای سبز باعث نشاط و سرزندگی می شود.

محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا چای

محبوب‌ترین نوشیدنی دنیا چای

انواع چای :

چای سیاه :

که دارای انواع مختلفی است که هر نوع طرفداران خاص خود را دارد. معروفترین انواع چای سیاه جهان عبارتند از : چای چینی، نوع دارجلینگ آن در دشت های هیمالیا می روید. چای کاروان که مقدار تئین آن کم است. چای امپریال که مخلوطی از چای و گل یاس است. چای یونان بزرگ که دارای برگ هایی با لبه طلایی می باشد و طعمی تند دارد. چای های فورمز که مهمترینش اولانگ بلند نام دارد و دارای طعم بلوطی است.

خواص چای سیاه : نوشیدنی مفیدی برای تصفیه خون از طریق ازدیاد ترشحات کلیوی است. به هضم غذا کمک می کند. سبب نشاط، بیداری و مانع از خواب آلودگی می شود. برای نقرس و اسکوربوت نیز مفید است.

چای های هندی و سیلانی :

این گونه از چای مورد استقبال انگلیسی ها است و عبارتند از : پگو پرتقالی که دارای طعم ملایم است. پگو پرتقالی شکسته با طعمی تند و معطر. چای قفقازی و روسی دارای عطر لطیف و شرقی با عطر گل برموگات.

چای ایرانی :

شاید بتوان گفت بسیاری از چای های جهان ریشه ایرانی دارند، اما امروزه آنچه به عنوان چای ایرانی شناخته می شود، چای شمال ایران به ویژه منطقه لاهیجان است. چای ایرانی البته نوع مرغوبش، در مقایسه با چای های خارجی خالص تر است؛ زیرا برای خوش عطر و طعم کردن آن از مواد معطر استفاده نمی شود.

اما ایرانیان طبق یک رسم قدیمی از برگ های تازه گل یاس و شمعدانی برای معطر کردن چای سنتی استفاده می کردند. هل یا عرق هل نیز برای این منظور کاربرد دارد.

ترکیبات چای :

برگ چای دارای کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، پیگمان های فلاوونیک، تئوفلین، ویتامین، تانن و کافئین است، چای سیاه حاوی مقدار کمی کافئین است، اما چای سبز فاقد آن است. بنابراین چای سبز آرامبخش تر است. چای ضمن دور کردن بخارهای بدن حالت نشاط و بیداری به روان می دهد.

 

همچنین بخوانید:  16 فایده بی نظیر چای زعفران

 

شیوه دم کردن چای به روش چینی :

ابتدا کمی آب جوش روی آن بریزید و مدت دو دقیقه آن را کنار بگذارید. پس از دو دقیقه آب آن را خالی کنید زیرا این آب دارای مقدار زیادی تانن است. سپس قوری را پر از آب جوش کنید و سه تا پنج دقیقه آن را روی سماور بگذارید تا دم بکشد، در این روش چای مقدار زیادی از عناصر مضر خود را از دست داده است.

معطر کردن چای :

برای معطر کردن چای (با توجه به علاقه و ذائقه) می توان به آن مقداری گل یاس، گل سرخ، گل بهار نارنج، نعنا، هل، لیموی خشک یا تازه، چند پر زعفران، به لیمو، چوب دارچین، تخم گشنیز به صورت ترکیبی یا به تنهایی  اضافه کنید که بسیار مطبوع اند و همراه با اثرات درمانی از جمله آرام بخشی هم هستند.

مضرات نوشیدن چای :

نوشیدن چای پررنگ و غلیظ از نوع چای سیاه، ممکن است برای عده ای باعث تحریک اعصاب و تپش قلب و کمبود آهن (بیشتر در زنان) شود. همچنین برای خانم ها احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. یکی از شیمیدانان معروف چینی می گوید : چینی ها هر روز حدود بیست فنجان چای می نوشند بدون آن که ضرری متوجه آن ها باشد، زیرا روش جوشاندن و دم کردن چای آن ها سبب می شود قسمت عمده ای از تانن مضر آن خارج شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه عطر چای را با خواص درمان سردرد، رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات و تسکین احساس درماندگی، آرام بخش، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، درمان آکنه، بواسیر، اگزما، رفع کرم حلقوی و شپش و … بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0