topNotif

مدت زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال یا فریزر

3192 بازدید
22 آذر 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

مدت زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال یا فریزر چقدر است؟

شاید تصور کنید زمانی که ماده غذایی را خریداری کرده اید، آن را تا سال ها می توانید درون فریزرتان نگهداری کنید و پس از یک یا دو سال از آن ها در طبخ غذاهایتان استفاده کنید، لازم است بدانید اینگونه نیست و هر کدام از مواد غذایی مدت زمان مشخصی برای نگهداری در یخچال یا فریزر دارند. اگر زمان مشخصی که برای نگهداری موادغذایی افزایش یابد، آن خوراکی ارزش غذایی خود را از دست داده و یا سبب بروز مشکلاتی در بدن می شود. لذا، در این مقاله با مدت زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال یا فریزر آشنا شوید.

 

مدت زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال یا فریزر

مدت زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال یا فریزر

 

مدت زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال یا فریزر چقدر است؟

شما می توانید هر ماده غذایی اعم از سبزیجات، لبنیات، میوه ها و… از زمان خریداری تا مصرف مابین یک تا 7 روز درون یخچالتان نگهداری کنید، پس از این مدت زمان معمولا مواد غذایی خراب می شوند و بهتر است آن ها را استفاده نکنید. البته مدنظر داشته باشید برخی از محصولات غذایی همانند شیر، خامه و… تاریخ انقضا دارند و شما تا زمان انقضای آن محصولات می توانید آن ها را استفاده کنید، گاها این زمان انقضا کمتر از 7 روز و گاهی بیشتر است. اگر ماده غذایی (تصور کنید خامه) را باز کرده و استفاده می کنید، بهتر است قبل از قرار دادن آن درون یخچال آن را درون ظرف درب بسته دیگری یا کیسه پلاستیکی قرار دهید تا بوی یخچال نگرفته و باکتری ها را به خود جذب نکند و سلامتی شما را به خطر نیندازد.

آیا می توانم مواد غذایی را سال ها درون فریزر نگهداری کنم؟

باید گفت خیر، فریزر به دلیل سرما و یخ بندان شدیدی که دارد باعث انجماد باکتری ها و نگهداری مواد غذایی در مدت زمان بیشتری می شود، اما این به معنای آن نیست که شما می توانید گوشت خریداری شده خود را تا مدت 5 سال در آن نگهداری کنید، اگر مواد غذایی بیش از زمانی که درون جدول زیر ذکر می شوند درون فریزر نگهداری شوند بهتر است آن ها را دور بیندازید و استفاده نکنید. به جدول زیر توجه کنید.

مدت زمان نگهداری آن ها درون یخچال (زیر 40 درجه) مدت زمان نگهداری آن ها درون فریزر (زیر 0 درجه) مواد غذایی
1 تا 3 روز در فریزر نگهداری نشوند. تخم مرغ، سالاد ماکارونی، گوشت همبرگر و تن ماهی
7 روز 1 ماه سوسیس و کالباس
7 روز 1 تا 4 ماه استیک، مرغ، بوقلمون
3 – 4 روز 2-3 ماه سوپ سبزیجات و انواع دیگر سوپ
3 – 4 روز 1-2 ماه پیتزا
7 روز 10 تا 12 ماه سبزیجاتی همانند هویج، بروکلی، گل کلم، لبو یا چغندر قرمز و…
7 روز 8 ماه سبزیجاتی همانند ذرت، لوبیا و قارچ

 

بر اساس جدول فوق، سبزیجات بیشترین زمان نگهداری در فریزر را به خود اختصاص می دهند، سبزیجات سبز برگ همانند (کرفس، لوبیا سبز و…) را بین مدت 3 ماه تا یک سال می توانید در فریزر نگهداری کنید. تمشک، شاه توت، توت سیاه یا سفید، آلبالو یا گیلاس را بین 3 تا 6 ماه می توانید در فریزر نگهداری کنید. آجیل ها و مغزها (گردو، بادام، پسته و…) نیز جز دیگر مواد غذایی هستند که آن ها را به مدت زمان دو سال می توانید در فریزر نگهداری کنید. مواد غذایی پخته شده را بیش از 4 روز در یخچال نگهداری نکنید زیرا احتمال خرابی آن ها بالا می رود، اگر تصور می کنید ماده غذایی پخته شده مصرف نمی شود آن را به مدت 15 تا 30 روز در فریزر نگهداری و مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید:  خواص قارچ خوراکی و بهترین روش پخت و نگهداری آن

 

چه مواد غذایی ریسک بالایی برای نگهداری دارند؟

برخی از مواد غذایی مغذی و مقوی ریسک خطرپذیری بالایی دارند که در صورت آلوده شدن به باکتری ها می توانند منجر به مسمویت های شدید غذایی شوند. برخی از این مواد غذایی شامل تخم مرغ، لازانیا، گوشت پخته شده همانند گوشت بوقلمون و مرغ، لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر، غذاهای دریایی همانند جلبک دریایی، برنج یا پاستای پخته شده، سالادهای آماده همانند سالاد میوه، غذاهایی همانند پیتزا و ساندویچ و… هستند که بهتر است آن ها را در فریزر نگهداری نکنید.

نکاتی درباره نگهداری مواد غذایی در فریزر یا یخچال
  • مواد غذایی (همانند سوپ پخته شده) را درون ظرف های در بسته قرار دهید و سپس در یخچال یا فریزر قرار دهید.
  • از قرار دادن مواد غذایی داغ یا گرم در یخچال و فریزر جدا خودداری کنید.
  • مواد گوشتی را به قطعات کوچک تقسیم کرده و درون کیسه پلاستیکی یا ظرف در بسته قرار داده و در فریزر بگذارید، اینگونه از آلوده شدن مواد غذایی محافظت می کنید.
  • مواد غذایی را متناسب با یک وعده غذایی درون ظرف قرار داده و در فریزر بگذارید. اینگونه مواد غذایی یک بار از فریزر خارج شده و مورد استفاده قرار می گیرند.
  • بر روی مواد غذایی که در فریزر قرار می دهید، برچسبی مانند نام ماده غذایی سبزی قرمه و تاریخ قرار گرفتن آن در فریزر به عنوان مثال 20/9/1398 قرار دهید تا از جزئیات ماده غذایی و مدت زمان نگهداری آن آگاه شوید.
  • حداکثر مدت زمان نگهداری ماده غذایی در فریزر 6 ماه و درون یخچال 7 روز است، پس از آن از ماده غذایی را استفاده نکنید، زیرا به احتمال زیاد مواد مغذی خود را از دست داده و به باکتری ها آلوده شده است.
  • از بیرون آوردن مواد غذایی از فریزر و قرار دادن دوباره آن ها در فریزر جدا خودداری کنید، این کار باعث خرابی آن ها می شود.
  • اگر درباره مدت زمان نگهداری ماده غذایی در فریزر شک دارید، بهتر است آن را دور بیندازید.
  • دمای فریزر خود را زیر 15 درجه سانتی گراد و دمای یخچال خود را زیر 5 درجه سانتی گراد نگه دارید، باکتری های خطرناکی توانایی زنده ماندن در بین دمای 5 تا 60 درجه سانتی گراد را دارند.
  • سعی کنید هر چند روز یک بار به بازارها مراجعه کرده و مواد غذایی مورد نیازتان را تهیه کرده و آن ها را به صورت تازه در طبخ غذاها به کار برده و مصرف کنید.
احتیاط کنید

اگر پس از مصرف مواد غذایی فریز شده دچار علایمی همچون حالت تهوع، دل درد و دل پیچه، گلو درد و تب شده اید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در آخر، توجه داشته باشید با مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته در فریزتان ریسک بیمار شدن خود و اعضای خانواده تان را افزایش می دهید، زیرا باکتری های موجود در فریزر بسیار قوی هستند و به راحتی می توانند منجر به مسمومیت غذایی شوند، پس مراقب سلامتی خود و اعضای خانواده تان باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0