topNotif

مدیریت عصبانیت و 5 مرحله تا خشم کمتر

1563 بازدید
04 خرداد 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با مدیریت عصبانیت و 5 مرحله تا خشم کمتر

عصبانیت و خشم بخشی از وجود انسان است، اما نکته مهم نوع بروز آن احساس است که در رفتار ما ظاهر می شود. شاید افرادی را در خانواده و یا دوستانتان دارید که رفتارهای عصبی و پرخاشگرانه ای دارند و تنها استدلالشان از عصبانیتشان این است که آن ها باید خشم خود را تخلیه کنند. بروز احساسات بد نیست اما تا جایی که به خود و دیگران آسیب نزنیم. مطمئنا اشتباه ترین نوع برخورد با حس عصبی شدن، ابراز آن به شکل کاملا مخرب و آسیب زا نظیر داد و فریاد، توهین، برخوردهای فیزیکی و غیره است. بهترین شکل برخورد با خشم های آنی کنترل کردن آن ها است. حال در این مقاله شما را با مدیریت عصبانیت و 5 مرحله تا خشم کمتر آشنا می کنم.

 

مدیریت عصبانیت و 5 مرحله تا خشم کمتر

مدیریت عصبانیت و 5 مرحله تا خشم کمتر

 

مدیریت عصبانیت و 5 مرحله تا خشم کمتر

جواب خودتان به سوالات هر مرحله از مدیریت عصبانیت را یادداشت كنید. می توانید برای بررسی عملکرد خود یک نمودار یا دفتر داشته باشید و هر بار مراحل را تکرار و با هم مقایسه کنید. تمام مراحل را در یك صفحه ببینید و جای كافی برای درج مطالب داشته باشید. همچنین، برای آن كه مجبور نباشید دائما این نمودار را بكشید می توانید برای آن یك شابلن درست كنید یا از آن فتوكپی بگیرید.

مرحله 1: وضعیت عصبانیت آفرین را بررسی كنید

از خودتان بپرسید:

1- چه اتفاقی افتاد؟ با چه فشار روانی یا وضعیتی مواجه شدید؟ طرف مقابل شما چه كار كرد (یا چه كار نكرد)؟

2- چطور پاسخ دادم؟ چه كار كردید؟ چه احساسی در بدنتان ایجاد شد و چه حرف هایی با خودتان زدید؟

3- پیامدهای عمل من چه بود؟ چه نتیجه ای از عصبانیت گرفتید؟

مرحله 2: فرآیندهای درونی خود را بررسی كنید

فكر كردن به آنچه بر شما می گذرد، یكی از مراحل مهم مدیریت عصبانیت است. اولا با خودتان مهربان باشید. به خودتان گوشزد كنید كه عصبانیت یكی از هیجانات طبیعی انسان است و حتی وقتی عصبانی می شوید هم آدم ارزشمندی هستید.از خودتان بپرسید:

1- چطور قدرت خودم را ناچیز می شمرم؟ آیا به خودتان می گویید نمی توانم تحملش كنم یا نمی توانم این را قبول كنم؟ آیا جملات منفعلانه ای مثل او دیوانه ام می كند را به خودتان می گویید؟

2- چطور افتضاح می سازم؟ آیا به خودتان می گویید چه افتضاح، چه وحشتناك، چه هولناك، چه فاجعه ای؟

3- چطور متوقع می شوم؟ دنبال بایدها، همیشه ها و هرگزها بگردید؟

4- چطور شرمنده و سرزنش می كنم؟ ببینید چطور به دیگران می گویید بی ارزش، پست، آدم بد و غیره.

در انتها ببینید عصبانیت شما سرپوشی بر هیجانات دیگری مثل اضطراب، ترس، خجالت، ناكامی، تهدید شدن، احساس ناتوانی و بی عرضگی بوده است. از خودتان بپرسید جز عصبانیت چه احساس دیگری دارم؟ و با این کار بیش از نیمی از مراحل مدیریت عصبانیت را پشت سر گذاشته اید.

 

همچنین بخوانید:  فنون قطع فوری و کاهش عصبانیت در افراد

 

مرحله 3: تجدید نظر كنید

از خودتان بپرسید:

1- طبق چه شواهدی نمی توانم این اتفاق را تحمل كنم؟

2- طبق چه شواهدی این وضعیت، افتضاح وحشتناك و فاجعه است؟

3- آیا چون دوست دارم یا مایلم این وضعیت ناخوشایند عوض شود، باید عوض شود؟ یا چرا اوضاع همیشه باید طبق میل من پیش برود؟

4- چرا اگر این آدم طبق میل من رفتار نكند، آدم بد، پست و بی ارزشی می شود؟

مرحله 4: فكرهای سرد و هدف مثبت بسازید

شما می توانید تحملش كنید. ناكام كننده است ولی افتضاح نیست. توقعات شما در واقع یك مشت آرزو و تمایل هستند. طرف مقابل شما آدم خوبی است، حتی اگر رفتارش بد باشد. به جای آن كه دنبال عوض كردن دیگران باشید، وضعیت یا خودتان را عوض كنید. دنبال برد طرفین باشید. به جای انتقام دنبال رعایت انصاف باشید و بدون عصبانیت از حق خود دفاع كنید.

مرحله 5: رفتار جدیدی را انتخاب كرده و به آن عمل كنید

پس از آرام شدن باید ببینید می خواهید چه كار كنید. برای بهبود رابطه خود با طرف مقابل می خواهید چه تغییری در رفتار خود بدهید؟ وقتی فهمیدید می خواهید چه رفتاری داشته باشید، آن را عملی كنید نه این كه فقط سعی كنید، به آن عمل كنید. سعی كردن با عمل كردن فرق دارد.

اگر جواب ها و طرح خود را برای اجرای این پنج مرحله را ثبت كنید، عصبانیت تان از دیگران و از خودتان را بهتر اداره خواهید كرد. مطمئن باشید که با انجاک این 5 مرحله مدیریت عصبانیت، بهترین نتیجه ها برای شما حاصل می شود.

مدیریت عصبانیت به شما كمك می كند به جای واكنش گری، پاسخ گر باشید. واكنش فوری و بدون فكر (یعنی رفتار كردن به صورت خودكار، همكام ناراحتی) موجب می شود به اطرافیان تان آسیب برسانید و آنان را آزار بدهید. به جای واكنش نشان دادن سعی كنید، پاسخ بدهید، یعنی صبر كنید، چند ثانیه یا چند دقیقه فكر كنید، اوضاع را بسنجید و بعد انتخاب كنید. به این ترتیب، احتمال اینكه با خانواده و اطرافیانتان، رابطه محترمانه و اثربخشی برقرار كنید، بیشتر می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 گیاه بوقناق (زول) را با خواص پاکسازی کبد، تصفیه خون، افزایش ترشح انسولین و فعال کردن لوزالمعده (پانکراس)، کاهش قند خون و درمان دیابت، کاهش استرس و عصبانیت، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0