topNotif

مراقبت از چشم ها در مشاغل مختلف

2450 بازدید
10 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

مراقبت از چشم ها

رابطه شغل های مختلف با چشم و روش نگهداری و حفاظت از آن

تقریبا همه شغل ها، احتیاج مبرم به استفاده مداوم از چشم دارند، ولی بعضی از آن ها چشم را با خطر مواجه می کنند، مانند کارگاه تراشکاری، جوش فلزات و کار با برق، پای تنور یا کوره، محل ایجاد انفجار و معادن، کندو کاو و حفاری ها و… که کارگران آن ها باید از عینک ها و ماسک های حفاظتی استفاده کنند و آموزش های لازم را در محل کار قبل از شروع کار جدید ببینند.

چشم ها همراه با خود اجزای حفاظتی دارند که در مقابل خیلی از خطرات خود را حفظ می کنند، مانند ابرو، مژه، پلک، اشک و خود چشم که در حفره ای به نام حدقه چشم قرار گرفته و تقریبا جایش امن است و از همه طرف با استخوان های محکم حفظ می شود. اینک شغل هایی را که بیشتر بایستی با حفاظت چشمی همراه باشند بیان می کنیم؛

کارگاه های جوشکاری، برشکاری، آهنگری و تراشکاری :

مراقبت از چشم ها در مشاغل مختلف

مراقبت از چشم ها در مشاغل مختلف

جا به جا کردن آهن آلات و به طور کلی آن ها که با مواد اولیه فلزی برای ساختن اسباب، در و پنجره، تیر آهن و… سر و کار دارند، خطر ساز هستند. همچنین در مواجه با اسیدها و مواد شیمیایی باید وسایل حفاظتی خاصی به کار برد. وقتی کارگری چکش به آهن می زند خصوصا وقتی که داغ است، ذراتی از آهن جدا می شود که هر کدام می تواند مستقیم وارد چشم شده و در قرنیه فرو برود یا حتی به داخل چشم نفوذ کند که باید آن ها را هر چه زودتر از چشم خارج نمود.

هنگام تراشکاری خصوصا با وسایل تراش برقی ذرات زیادی به اطراف پراکنده می شود که یک یا چند عدد هم به سرعت وارد چشم می شود و چون داغ و گداخته است قرنیه را می سوزاند و جلو می رود.

کارگرانی که فلزات را به هم جوش می دهند، چه در کارگاه ها و چه در ساختمان ها، با نگاه کردن به محل جوشکاری بدون حفاظ چشمی کم کم در حین کار خراش ها و زخم های ریزی در سطح قرنیه چشم ایجاد می شود و کارگر در زمانی که مشغول کار است آن را احساس نمی کند، ولی بعد از فراغت از کار خصوصا در هنگام شب که دست از کار می کشد، آنقدر درد و سوزش و آبریزش دارد که چشمش را نمی تواند باز کند و تحمل درد را از وی می گیرد و این را برق زدگی سطح چشم می گویند.

درمان برق زدگی چشم :

برای درمان آن فقط با بستن ملایم چشم باید قطعه ای پنبه با اندازه گودی چشم روی چشم بگذاریم و با چسب آن را ثابت کنیم که پلک ها به هم نخورد و دو قرص مسکن بخوریم که تا صبح بتوانیم استراحت کنیم و بعد از آن به مراکز درمانی مراجعه کنیم. گذاردن سیب زمینی و چیزهای دیگر روی چشم برای برق زدگی بی فایده است و با تحریکات خود درد چشم را زیادتر می کنید.

پلیسه یا پریز آهن یا ذره جوشکاری فلز که در سطح قرنیه مانده است به راحتی در مراکز درمانی پس از چکاندن قطره با وسایل استریل، قابل خارج کردن است، با کارهای خودسرانه، تنها بهبود را به تاخیر می اندازید. در ضمن سعی به خارج کردن جسم خارجی، با وارد کردن چیزهایی مثل اسکناس و اشیا آلوده در محل کار، که به غلط رایج است، اولا ممکن است آنقدر ریز باشد که آن را با چشم نتوانید بینید، ثانیا عفونت و میکروب را به دست خود در سطح چشم می کارید، ثالثا در خیلی موارد باعث خراش قرنیه و زخم چرکی قرنیه و سوراخ شدن و سرانجام از بین رفتن دید چشم می شوید.

 

همچنین بخوانید:  دانستنی هایی در مورد ساختمان دستگاه بینایی

 

پیشگیری بهتر از درمان است

در اینجاست که پیشگیری بهتر از درمان است. یعنی باید به هنگام کار و جوشکاری، عینک و ماسک محافظ به کار برد. بایستی به کارگر هم گوش زد کرد. در کارگاه هایی که با مواد شیمیایی مانند مواد قلیایی و اسیدی سر و کار دارند و بدون ماسک و محافظ چشم و صورت کار می کنند سر انجام ممکن است یک بار مواد شیمیایی در صورت و چشم بریزد و آسیب های جبران ناپذیری وارد نماید. که در چنین مواقعی بهترین کار شست و شو با آب است که باید چشم را بلافاصله در آب باز و بسته کنید یا زیر شیر آب به سرعت و کامل بشویید و آنقدر ادامه دهید و تکرار کنید تا اثر مواد شیمیایی خنثی شود تا به مراکز درمانی برسید.

آب مروارید :

شغل هایی که با حرارت سر و کار دارند و افرد پای کوره کار می کنند، به مرور زمان و قبل از دیگران دچار آب مروارید می شوند و نور حاصل از اشعه آتش چشم را تحریک می کند، اشعه مادون قرمز حاصل از بعضی سوخت ها و هم حرارت آتش و دود حاصل از آن ها قطعا باعث آسیب های سطح چشمی و خشکی چشم ها و آبریزش و سوزش و درد چشم ها می شوند که آزار دهنده هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گلاب درجه یک را با خواص مقوی قلب و اعصاب، آرامبخش و نشاط آور، روشن کننده پوست و محافظ آن، ملین،معطر و خوشبو کننده ، درمان درد چشم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0