topNotif

مراقبت در برابر عامل های استرس شغلی

1423 بازدید
18 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

مراقبت در برابر عامل های استرس شغلی

در این راهبرد به کارکنان و کارگران و … کمک می شود با استـرس مقابله کنند، نشانه های آشکار و ناآشکار استرس را مرکز توجه قرار می دهند. این راهبرد را به این دلیل پیشگیرانه می دانیم که معتقدیم اگر افراد از رویدادها یا نشانه هایی که به واکنش در برابر استرس می انجامند، آگاه شوند، می توانند از استرس دوری کنند. برای این منظور در ادامه چند فن و روش پیشنهاد می شود.

یادداشت آنچه به استرس ربط دارد

یکی از این فن ها آن است که فرد باید دفتر یادداشت روزانه برای ثبت آنچه به نوعی به استرس ربط پیدا می کند پیش خود داشته باشد و سوابق شخصی یا گزارش رویدادهایی را که پیش از بروز پاسخ نامطلوب رخ می دهند در آن یادداشت کند.

می توان از یادداشت نامه ها با طرح و شکل گوناگون استفاده کرد. مثلا در مورد گزارش نامه استرس می توان از افراد خواست تا هرگاه با رویداد استرس آوری برخورد می کنند یک فقره یادداشت بردارند. هر فقره یادداشت شامل اطلاعات معینی خواهد بود مانند شرح رویداد و توصیف احساس ها و اندیشه هایی که از آن رویداد نتیجه می شوند.

شکل دیگر تهیه جدولی است که در آن فرد می تواند هر چند ساعت معین طی روز یک فقره یادداشت بردارد، در هر فقره یادداشت آنچه باید نوشته شود نشانه های استرس است که ظاهر شده اند و کارها و رویدادهایی که ممکن است علت بروز نشانه های استرس باشند. این طرح به ویژه برای افرادی سودمند است که برایشان دشوار است تشخیص دهند چه نشانه هایی از استرس در آن ها ایجاد شده و یا چه رویدادهایی علت استرس آن ها بوده است.

مراقبت در برابر عامل های استرس شغلی

مراقبت در برابر عامل های استرس شغلی

در هر حال طرح و ترتیب یادداشت نامه هرچه باشد اهمیت چندانی ندارد بلکه آنچه مهم است دو نکته فنی است که باید مدنظر داشت :

  • اول متخصص بهداشت حرفه ای باید فرد را ترغیب کند از دفتر یادداشت یا گزارش نامه خود برای مدت معینی مثلا چند هفته به طور جدی نگهداری کند. این نکته به ویژه در مورد افرادی که به شدت دستخوش استرس می شوند اهمیت بیشتری دارد زیرا این گونه افراد ممکن است اظهار کنند که گرفتارتر از آن هستند که بتوانند به این جور کارها برسند.
  • دوم، متخصص بهداشت حرفه ای باید به فرد کمک کند تا نتایج دفتر یادداشت استرس را تحلیل کند. اصل تحلیل باید بر این باشد تا به شناسایی مضمون ها و الگوهایی بپردازد که نشان می دهند در برابر رویدادهای معینی نوع معینی از پاسخ به استرس صورت گرفته است. بعد می توان این الگوها را در برنامه ریزی گونه های دیگری از مداخله مورد استفاده قرار داد.

پس از آن که نتایج به دست آمده از گزارش روزانه استرس که مثلا متعلق به مدیر دفتر برنامه نویسی کامپیوتر است بررسی شد از مشاوری خواسته می شود با توجه به نتایج به دست آمده شیوه هایی برای مداخله پیشنهاد کند حتی اگر شرکت و یا رئیستان این کار را تقبل نمی کند شما می توانید خود از مراکز مشاوره و روانشناسی کمک و یاری بگیرید تا سلامتی و آرامش خود را دوباره بازیابید.

 

همچنین بخوانید:  استـرس شغلی چیست ؟!

 

مراقبت پیوسته از ماهیچه ها

فنی وجود دارد که با کار گرفتن آن می توان از ماهیچه هایی که بر اثر استرس دچار تنش یا کشیدگی می شوند مراقبت کرد. نشانه های شناخته شده این گونه تنش ها عبارت اند از دردناک شدن آرواره ها، کشیدگی و ناراحتی گردن و کمر درد این نشانه ها ظاهرا بر اثر تنش ها پدید می آیند.

برای مراقبت دائم از تنش های ماهیچه ای چند فن به خصوص وجود دارد. یک روش برای باخبر شدن هرچه بیشتر از تنش های جسمانی گوناگون که در بدن رخ می دهند آن است که افراد با طرز استفاده از ابزار اندازه گیری فرضی آشنا شوند، از جمله با طرز استفاده از دماسنج تنش، در این روش به افراد یاد داده می شود که نقاط مرجع معینی که از یک تا ده درجه بندی شده است وجود دارند و اگر هنگام به کار بردن آن دستگاه این نقطه ها را نشان دهد در واقع نشان دهنده آن است که آن ها در حالت تنش به سر می برند.

آنگاه افراد باید با استفاده از این درجه بندی میزان تنش خود را در لحظه های گوناگون مشخص و گزارش کنند تا معلوم شود که چه هنگام این تغییرات در تنش یا کشیدگی ماهیچه ای رخ می دهند. فن دیگری که برای مراقبت پیوسته از ماهیچه ها پیشنهاد شده این است که هنگام تکرار وقوع برخی رویدادها، وضعیت ماهیچه ها مورد توجه قرار گیرد. مثلا ممکن است به فرد گفته شود تا هرگاه تلفن زنگ می زند یا فرد دیگری میز کارش را ترک می کند به تنش بدنی خود توجه کند و سپس به آرام سازی خود بپردازد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آنجلیکا یا سنبل ختائی را با خواص پاک کننده کلیه و جلوگیری کننده از انسداد کبد، محرک و نرم کننده سینه، مقوی و مفید برای روماتیسم، تصفیه کننده خون و بازکننده قاعدگی، ضد تشنج و نیرو دهنده، بادشکن و مقوی معده، خلط آور و هضم کننده غذا، التیام بخش زخم های داخلی و آرام کننده سیستم اعصاب، خون ساز و ضد تب، ضد میگرن و مسکن سرفه های مقاوم، ضد آسم و تسکین دهنده دردهای عمومی بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0