topNotif

مراقبت و نگهداری از چمن ها

1702 بازدید
23 آبان 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

نکاتی در خصوص مراقبت و نگهداری از چمن ها

مراقبت از چمن ها چیزی نیست که شما معمولا آن را به مسئله نجات کره زمین ربط بدهید. ولی وقتی که فکرش را بکنید که حدود 80 میلیارد متر مربع چمن و ششصد تریلیون نهال گیاهی وجود دارد، اثراتی که آبیاری، کود دهی و چمن زنی روی محیط زیست می تواند داشته باشد به راحتی قابل تصور می گردند. اگر خانه شما چمن دارد یادگیری چند روش مراقبت از آن که از نظر زیست محیطی قابل قبول باشد ضروری است.

دانستنی های مفید در مورد چمن زن ها

  • تیغه چمن زن را بالا بگیرید. برای اکثر گونه های علف ارتفاع صحیح بین 5 تا 8 سانتیمتر است. این موجب رشد ریشه های بلندتر و سالم تر گشته و سایه ای طبیعی برای زمین دور هر گیاه تامین می کند که گیاه را قادر به نگهداری رطوبت خاک می نماید.
  • تیغه چمن زن را تیز نگه دارید. تیغه های کند به جای برش مرتب علف ها را پاره می کنند و این موجب تضعیف آن ها شده و مقاومت آن ها را در مقابل بیماری ها و آفات نباتی کاهش می دهند.

قیچی کردن علف ها

آن ها را بلند بریده و در زمین بریزید. در مواقع خشکی، علف های بریده شده را روی چمن ها باقی بگذارید. بهتر است علف ها را بلند نگه داشته و هر بار مقدار کمی از آن ها را ببرید. علف های بریده به عنوان کود طبیعی و نگهدارنده رطوبت عمل خواهند کرد. در سایر اوقات علف های بریده شده و سایر مواد زاید باغچه و چمن را به عنوان کود روی هم انبار کنید. این کار کود طبیعی و پوشال باغچه شما را تامین کرده و حجم زباله شما را کاهش خواهد داد.

مراقبت و نگهداری از چمن ها

مراقبت و نگهداری از چمن ها

پُرش کنید.

اکثر چمن های جا افتاده هفته ای حدود 3 سانتیمتر آب نیاز دارند که باید آب به آرامی به آن ها برسد تا از جریان یافتن آن به خارج جلوگیری شود. این عمل خیلی موثرتر از آبیاری های متعدد کوتاه مدت است.

چگونه می شود فهمید که 3 سانتیمتر آبیاری صورت گرفته است؟

سه قوطی نوشابه در اطراف منطقه آب پاشی در فواصل مختلف از آب پاش قرار داده و هر 5 دقیقه یک بار آن ها را بازدید کرده و زمان لازم برای رسیدن آن به ارتفاع 3 سانتیمتر در هر یک از آن ها را اندازه گیری کرده، سه زمان حاصله را جمع و سپس تقسیم بر سه کنید تا متوسط زمان مورد نیاز برای آبیاری  محاسبه شود.

راهنمایی هایی در مورد آبیاری

  • مصرف آب در ماه های تابستان به خاطر آبیاری حیاط منازل 30 درصد افزایش می یابد.
  • در ساعات گرم روز تبخیر آب از آبپاش ها 4 تا 8 مرتبه سریع تر از ساعات اولیه روز صورت می گیرد. آبیاری در ساعات شب بهتر از ساعات وسط روز است. مشکل تبخیر در شب وجود نداشته ولی امکان رشد قارچ ها در گیاهان علفی وجود دارد. بهترین زمان برای آبیاری صبح می باشد.
  • در ایام هوای خشک علفی را که به زردی ی قهوه ای گراییده است آبیاری نکنید زیرا در حال کمون بوده و با شروع ریزش باران ها خود دوباره زنده خواهد شد.

 

همچنین بخوانید: محافظت از حیوانات خانگی در مقابل کک

 

در مورد حشره کش ها

صاحبان خانه ها ده مرتبه بیشتر از کشاورزان مواد شیمیایی سمی را در هر زمین مصرف می کنند. هر خانه معمولی بین 2 تا 4/5 کیلوگرم حشره کش برای هر زمین چمن مصرف می کند. برای کل کشور بین 11 تا 22 میلیون کیلوگرم اکثر صاحب نظران بر این عقیده اند که این مواد شیمیایی با آلوده کردن کرم هایی که غذای مرغ های نغمه سرا را تشکیل می دهند هستی آن ها را به خطر می اندازند. همچنین آب های زیرزمینی را آلوده می کنند. چمن سالم و سبز بدون استفاده از مواد شیمیایی نیز قابل رشد است.

اگر تمامی افراد بریده علف های چمن های خود را کود کنند می توان در فصول تابستان و بهار از حجم مواد زاید که باید به محل های دفن زباله حمل شود به میزان شگفت انگیز 18 درصدی بکاهیم.

اجتناب از آبیاری زیاد از حد می تواند حدود 12 درصد از مصرف آب هر خانه در طول فصل تابستان را کاهش دهد که به طور متوسط به 200 لیتر در هفته بالغ می شود. اگر 100 هزار خانه این کار را انجام دهند 20 میلیون لیتر آب صرفه جویی خواهد شد.

حتی اگر 10 درصد مردم شروع به استفاده از حشره کش های ارگانیک کنند سالیانه می توان بین 1 تا 2 میلیون کیلوگرم ماده شیمیایی سمی را از محیط زیست خارج ساخت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم چمن را با خواص ادرار آور، بهیود زخم ها، درمان بواسیر، درمان بیماری سل، درمان ضخم مثانه، رفع دل پیچه، ضد سنگ کلیه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0