چند توصیه مهم برای مسافرت خانم های باردار

1752 بازدید
14 اردیبهشت 97
سمانه

چند توصیه مهم برای مسافرت خانم های باردار

سفر همیشه همراه با سختی ها و شیرینی های خاصی است و از آنجا که به عنوان یک عامل روحیه بخش و موثر در زندگی انسان ها ایفای نقش می کند تمام خانواده ها همیشه در روزهای تعطیل برای مسافرت برنامه ریزی های لازم را انجام می دهند تا سفری بی خطر و خاطره انگیز داشته باشند. در تابستان همراه با افزایش سفر های بین شهری، همه خانم های باردار با این سوال روبرو هستند که در چه شرایطی مجاز به سفر هستند و یا این که مسافرت برای آن ها تا چه اندازه با خطر همراه است!؟ موارد زیر باید ها و نباید های سفر برای خانم های باردار را بررسی می کند، در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که شرایط جسمی زنان باردار متفاوت است و شاید مسافرتی که برای یک خانم باردار بی خطر است برای خانم باردار دیگر خطرناک باشد.

چند توصیه مهم برای مسافرت خانم های باردار

چند توصیه مهم برای مسافرت خانم های باردار

وسیله مناسب برای سفر  !

برای زنان باردار مسافرت با قطار و هواپیما نسبت به خودرو بهتر است، نشستن طولانی مدت ممکن است باعث افزایش احتمال تشکیل لخته در وریدها شود. در مسافرت با خودرو در صورتی که خانم باردار حالت تهوع نداشته باشد طی مسافرت حتی تا 300 کیلومتر به طور مداوم مشکلی ندارد ولکن توصیه می شود در فواصل کوتاه استراحت کند و کمی راه برود مثلا هر یک یا دو ساعت متوقف و حدود 10 دقیقه پیاده روی کند البته این در صورتی است که خانم باردار راننده نباشد اما اگر فرد باردار خود اقدام به رانندگی می کند بعد از هر ساعت رانندگی 5 تا 10 دقیقه استراحت الزامی است و رانندگی در ماه آخر بارداری به صلاح نمی باشد.

زمان مناسب برای سفر !

بهترین زمان مسافرت زنان باردار سه ماهه دوم بارداری به خصوص هفته های 20 الی 27 بارداری است در این دوران شانس سقط جنین پایین است و هم دوران ویار به پایان رسیده است. بهتر است در سه ماهه سوم بارداری فرد باردار به مسافرت های طولانی نرود. از هفته 28 در واقع ماه هفتم به بعد تمام خطوط هوایی برای اجازه سفر، نامه پزشک متخصص زنان و زایمان را می خواهند و بعد از هفته 36 بارداری نیز عموما اجازه سفر هوایی داده نمی شود. دقت داشته باشید که بعضی آژانس ها به خانم های باردار بیش از32 هفته اجازه پرواز نمی دهند.

زمان نامناسب برای سفر !

لکه بینی در سه ماهه اول بارداری با خطر سقط همراه است که باید خانم باردار در چنین شرایطی از مسافرت چشم بپوشد، داشتن سابقه قبلی فشار خون در دوران بارداری وجود حاملگی دو قلو و مسافرت های پس از هفته 25 بارداری از مواردی است که احتمال ایجاد خطراتی برای مادر باردار وجود خواهد داشت. از مسافرت به ارتفاعات بالا نیز باید پرهیز شود زیرا کمبود اکسیژن هوا در ارتفاعات باعث کاهش اکسیژن خون و در نتیجه کمبود اکسیژن دریافتی جنین می شود. زنانی که خود در ارتفاعات زندگی می کنند برای جبران این کمبود اکسیژن تعداد سلول های خون بالاتری داشته ولی بدن سایر افراد با محیط سازش ندارد.

 

همچنین بخوانید:  سوالاتی در باب تغذیه در دوران بارداری قسمت اول

 

چند توصیه مهم برای مسافرت خانم های باردار !

  • قبل از اقدام به مسافرت توسط پزشک معاینه و اجازه سفر بگیرید.
  • در طول سفر بدون تجویز پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید.
  • در زمان مسافرت به نقاط مختلف از بیماری های واگیردار در این نقاط سوال نموده و وضعیت واکسیناسیون خود را به وسیله پزشک کنترل کنید.
  • در طول مسافرت لباس و کفش راحتی بپوشید.
  • برای پیشگیری از حالت تهوع مقداری میوه و یا خشکبار همراه خود داشته باشید.
  • از مصرف یخ در طول مسافرت اجتناب کرده و از لیوان های یک بار مصرف استفاده کنید.
  • در طول سفر میوه و سبزیجات خام و پوست دار نخورید.
  • از خوردن گوشت های نیم پز و غذاهایی که ممکن است قبلا در طی روز چند بار گرم شده باشد خودداری کنید.
  • فقط از آب و نوشیدنی های درون شیشه و بطری بیاشامید.
  • نوشیدن چای و شیر پاستوریزه بی خطر است.
  • زنان باردار باید طی مسافرت هوایی حداقل 2 لیوان آب در ساعت بنوشند.
  • آشامیدن مقدار کافی آب در طول مسافرت بسیار مهم است. به خصوص در سفرهای هوایی رطوبت هوا طی مسافرت هوایی در حدود 15 تا 20 درصد نگاه داشته می شود. ولی وضعیت مناسب حفظ رطوبت هوا بین 40 تا 60 درصد است زیرا رطوبت زیر 20 درصد همانند رطوبت هوای صحرا است. با کاهش رطوبت، رطوبت بدن با تنفس کاهش می یابد و این امر می تواند موجب کم آبی بدن خانم باردار شده و این کم آبی گاه می تواند باعث افزایش خطر زایمان زودرس گردد.
  • هنگام سفر با قطار یا هواپیما نزدیک راهرو بنشینید تا در صورت نیاز دسترسی به دستشویی آسان باشد و هر ساعت یک یا دو بار در طول راهرو قدم نزنید و نرمش های ساده انجام دهید.
  • در صورت مسافرت با ماشین استفاده از کمربند ایمنی اجباری است زیرا اگر ماشین دارای کیسه هوا باشد با استفاده از کمربند در هنگام توقف ناگهانی جنین به ندرت صدمه می بیند. بهترین روش بستن کمربند ایمنی نیز آن است که بند روی پاها را زیر شکم خود و روی ران ها و بند شانه ای را بین سینه ها و روی شانه ها قرار دهید.
  • در صورت سفر با ماشین صندلی خود را تا حد امکان عقب ببرید و پاهایتان را دراز کنید و گاه گاهی آن را تکان دهید.
  • حتما یک کپی از گزارش های بارداری خود را که از پزشک یا ماما دریافت کرده اید با خود داشته باشید اگر به نقاط دوری مسافرت می کنید بیمارستان هایی را که به مقصد مورد نظر شما نزدیک تر هستند شناسایی نمایید تا در صورت لزوم به آن ها مراجعه کنید.
  • همراه خود بالش کوچک برای جلوگیری از کمر درد داشته باشید.

با رعایت احتیاط انجام توصیه های مزبور و توجه به شرایط جسمانی مادران باردار می توانید سفری بی خطر را پشت سر بگذارید و مطمئن باشید هیچ آسیبی به شما و مسافر در راه تان نخواهد رسید. حاملگی و مسافرت طولانی از ریسک فاکتورهای لخته شدن خون می باشد که می توان از جوراب های مخصوص برای افزایش جریان خون استفاده کرد و یا از لباس های تنگ استفاده نمایید. در حین نشستن هم مرتب شست پای خود را تکان دهید. پا را خم و راست کنید راه بروید تا خون جریان پیدا کند. گیت امنیتی فرودگاه ها که از آن عبور می کنیم حاوی اشعه ایکس نیستند و جای نگرانی ندارند ولی مسیر کنترل بار و چمدان ها از مسیر حاوی اشعه ایکس عبور می کنند. فشار داخل هواپیما تنظیم شده است و ضرری برای شما و جنین ندارد. در حین مسافرت از غذای کم حجم و سبک استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات”با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق رازیانه را با خواص افزایش کیفیت اسپرم، ادرار آور، دافع سنگ کلیه، درمان مشکلات تنفسی و به ویژه تنگی نفس، تقویت دستگاه گوارش و درمان یبوست مزمن، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب، رفع استرس، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي را از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0