topNotif

مشکلات خواب کودک و راه حل هایی برای کنترل آن

1602 بازدید
13 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

آخرین به روزرسانی شهریور 1398

مشکلات خواب کودک و راه حل هایی برای کنترل آن

بسیاری از کودکان با مشکلاتی در خواب مواجه هستند که سبب نگرانی والدین می شود. حدود 10 درصد از کودکان زیر 6 سال، تغییرات مراحل خواب را به این راحتی از سر نمی گذرانند. بعد از این تغییرات، به جای این که وارد خواب عمیق شوند، معمولا بیدار می شوند و برای مدت طولانی در حالتی که بین خواب و بیداری به سر می برند. در طول این مدت، رفتار کودک بسیار عجیب است و امکان بروز هر عملی، از حرف زدن گرفته تا کتک زدن وجود دارد. در بیشتر موارد، کامل نبودن رشد مغزی در کودک، باعث بروز رفتارهای ناهنجار طی مراحل خواب حل می شود و مشکل روانی در کودک دیده نمی شود. لذا در این مقاله با مشکلات خواب کودک و راه حل هایی برای کنترل آن، آشنا شوید.

 

مشکلات خواب کودک

مشکلات خواب کودک

 

جدا کردن رختخواب کودک از والدین

کنترل و جدایی، از عمده مشکلات خواب کودکان است. مقاومت در مقابل خواب در پنجاه درصد کودکان دیده می شود، زیرا زمان خواب بیانگر جدایی برای کودک است. کودک نگران است که وضعیت دنیای مورد علاقه اش در غیبت او تغییر کند. حتی اگر در محیطی فوق العاده با ثبات به سر ببرد، باز هم این نگرانی وجود دارد. گویی با خوابیدن بخشی از باورش را از دست می دهد. او نمی خواهد از مشغولیت های جذاب درون خانه محروم شود. البته کودک نسبت به تهدید ها نیز حساس است. دوست ندارد کسی به او دستور دهد که به رختخواب برود و برای ابراز وجود، با والدین مخالفت می کند.

کودک با بهانه های مختلف والدین را صدا می زند و یا از رختخواب بیرون می آید. این رفتار تاکتیکی برای به تعویق انداختن زمان خواب و جدایی حاصل از آن است. اگر والدین به این رفتار کودک پاسخ دهند، کودک تشویق می شود و رفتار او ادامه پیدا می کند. برای حل این مشکل، والدین نباید به این رفتار کودک پاسخ بدهند و همواره باید حدود ثابتی را رعایت کنند. کودکی که روی تخت می خوابد، شب ها از آن بیرون می آید. والدین باید با این رفتار به طور جدی برخورد کنند. آن ها ممکن است تشکی برای او روی زمین پهن کنند و یا فورا او را به تختش برگردانند. در هر صورت، باید مقررات ثابت و محکمی برای کودک در نظر بگیرند.

راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب نیز یکی از مشکلات خواب در برخی کودکان می باشد. کودکی که دچار این مشکل است، در خواب از تخت خود بیرون می آید و در خانه به راه می افتد. گاهی شب ادراری یا مشکل در توالت رفتن می تواند سبب بیدار شدن ناقص از خواب عمیق شود. گاهی کودکان در حالی که در خواب راه می روند، درها یا پنجره ها را باز می کنند و حتی گاهی سر از پشت بام در می آورند. اینگونه کودکان اگر چه در ظاهر رفتاری معقول و حرکاتی موزون دارند، اما هیچ یک از اعمال خود را با فکر انجام نمی دهند.

اگر کودک شما هر چند شب یک بار در خواب راه می رود، باید تمام درها و پنجره ها را به قفل هایی مجهز کنید که باز کردن آن ها امکان پذیر نباشد. برخی از این کودکان در این حالت بسیار حرف گوش کن هستند و می توان آنان را بی هیچ مقاومتی به تخت خودشان بازگرداند.

 

همچنین بخوانید: راه رفتن در خواب

 

کابوس های شبانه

کودک ممکن است دچار کابوس شود که معمولا به فشارهای زندگی روزمره او مرتبط می شود. اگر کودک پیوسته دچار کابوس می شود، بهتر است فشارهایی را که احتمالا در روز متحمل می شود مورد بررسی قرار دهید. آموزش دستشویی رفتن، تغییر مهد کودک یا جو خانوادگی می تواند موجب ناراحتی کودک شود. ترس های شبانه نیز در کودکان گروه سنی نو پا مشاهده می شود. ترس شبانه امری طبیعی است که به علت نوعی بیداری ناقص از خواب عمیق، رخ می دهد. همچنین تخیل قوی کودک او را به سوی ترس هایی سوق می دهد که شب هنگام ظهور می کنند. شایع ترین ترس در این دوره جدا شدن از پدر و مادر برای خواب است.

تنظیم یک برنامه خواب مناسب با توجه به علاقه های خود کودک

یک برنامه خواب مناسب، تا حدی از مقاومت کودک در مقابل خوابیدن می کاهد و او را آماده پذیرش جدایی شبانه می سازد. اگر برنامه لذت بخش باشد، کودک مشتاقانه در آن شرکت می کند و اگر موثر باشد در انتها، کودک به آرامی به خواب می رود. در این برنامه استقلال طلبی کودک، تحت شرایط کنترل شده حفظ می شود. والدین تعداد کتاب هایی را که باید قبل از خواب خوانده شود تعیین می کنند، اما کودک می تواند عنوان کتاب ها را خود انتخاب کند. حتی اگر قرار است یک نوار موسیقی یا قصه گذاشته شود، اجازه دهید کودک بین دو نوار، یکی را انتخاب کند. برنامه ی خواب باید با تذکر دلگرم کننده ی والدین مبنی بر ادامه ی وجودشان خاتمه پیدا کند، مانند صبح می بینمت.

انجام برنامه خواب با علاقه کودک برای کنترل امور نیز همخوانی دارد. وقتی برنامه مشخصی پیاده شود، توان پیش بینی مراحل، برای کودک فوق العاده لذت بخش است و او اصرار می ورزد که برنامه هر شب به همان منوال پیاده شود. در این مرحله کودک، هنوز چیزی را با خود به رختخواب می برد. این شی آرامش بخش، ارتباط فیزیکی بین خواب و بیداری کودک برقرار می کند و از این رو انتقال از حالتی به حالت دیگر را آسان می سازد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام شیرین را با خواص تقویت اعصاب، رفع بی خوابی، پرپشت شدن ابرو و مژه، رفع التهاب معده، تمیزکننده پوست و مو، رشد مجدد مو، حاوی ویتامین های Eو B، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0