مضرات و عواقب سیگار

2158 بازدید
09 اسفند 96
سمانه

مضرات و عواقب سیگار ؛ هر هشت ثانیه یک قربانی !

سیگار کشیدن یکی از بدترین کارها برای آسیب رساندن به شریان ها و قلب است و ترک آن یکی از بهترین راه ها برای کمک به قلب است. مصرف نیکوتین گرچه غیر قانونی نیست، اما مانند هروئین یا کوکائین اعتیاد آور است. ترک آن آسان نیست. با وجود این، هر ساله بیش از یک میلیون سیگاری اقدام به ترک آن می نمایند و شما هم می توانید این کار را انجام دهید! وقتی تصمیم به ترک سیگار نمودید، متوجه خواهید شد که چه منابع گسترده ای در اختیارتان است که به شما کمک می کند تا به هدفتان نائل آیید. اما ابتدا باید تصمیم بگیرید که برای همیشه آن را ترک کنید.

چگونه سیگار منجر به بیماری قلبی می شود :

بیشتر مردم سیگار کشیدن را با بیماری ریوی مرتبط می دانند؛ اما سیگار کشیدن احتمالا به عنوان علت بیماری قلبی مخرب تر است. سیگار به قلب و سرخرگ های کرونری آن به طریق زیر صدمه وارد می سازد :

مواد شیمیایی سمی در دود سیگار به دیواره ی سرخرگ ها، از جمله عروق خونی که قلب را تغذیه می نماید آسیب می زند. این امر باعث تشکیل پلاک در این سرخرگ ها و در نتیجه منجر به تنگ شدن آن می گردد. نیکوتین و مونوکسید کربن در دود سیگار اکسیژن خون را کاهش می دهد، همچنین سیگار تشکیل لخته های خون را تحریک کرده که ممکن است منجر به حملات قلبی و سکته مغزی گردد. سیگار باعث انقباض سرخرگ های کرونری قلب شده که جریان خون به عضله قلب را کاهش می دهد.

مضرات و عواقب سیگار

مضرات و عواقب سیگار

مضرات سیگار :

  1. سیگار باعث افزایش فشار خون شده و ضربان قلب بسیار سریع می شود. سیگار اثر محافظتی کلسترول خوب را که به دفع کلسترول بد از دیواره ی سرخرگ کمک می کند، کاهش می دهد. بنابراین سیگار برای زنانی که در مرحله قبل از یائسگی قرار دارند و به میزان بالای کلسترول خوب خود برای حفاظت در برابر بیماری قلبی تکیه می کنند، مشکل ساز خواهد بود.
  2. سیگار در افراد مبتلا به بیماری قلبی باعث اختلال در ضرباهنگ قلب شده که منجر به ایست ناگهانی قلبی می شود و قلب از ضربان می افتد. سیگار بزرگترین عامل خطر ابتلا به ایست ناگهانی قلبی است که ظرف چند دقیقیه باعث مرگ می گردد.
  3. همچنین سیگار کشیدن عامل خطر ابتلا به بیماری عروقی محیطی، تنگ شدن عروقی که خون را به عضلات دست و پا حمل می کند، نیز می باشد. در واقع بیماری عروق محیطی که ممکن است منجر به قانقاریا و قطع پا گردد، تقریبا منحصرا در افراد سیگاری بروز می کند.
  4. همچنین سیگار کشیدن خانواده و دوستان فرد سیگاری را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی ناشی از دود سیگار قرار می دهد.

سیگار در پریودی

یک دانشمند فرانسوی می گوید ضعف و خستگی که معمولا بعد از عادت ماهانه در زنان بوجود آید در زنانی که معتاد سیگار هستند به صوت شدیدتری بروز می کند. اصولا علت این احساس ضعف و خستگی این است که در هر ماه تقریبا 15 درصد از میزان گلبول های قرمز خون زن کاسته می شود در حالیکه در مورد زنانی که روزانه بیش از ده سیگار می کشند این میزان به پنجاه درصد میرسد. این جریان روی حالت یائسگی زن نیز اثر مستقیم می بخشد و تجربه نشان داده است که زنان سیگاری ده برابر بیش از زنان غیرسیگاری دچار حالت یائسگی پیش رس می شوند.

 

همچنین بخوانید:  راه کارهای موثر در ترک اعتیاد

 

کشیدن یک نخ سیگار در بارداری

در اینجا بد نیست حاصل تجربیات پزشکان در مورد حاملگی زنان سیگاری را به اطلاع شما برسانم. زنان سیگاری که در دوران حاملگی نیز دست از سیگار کشیدن برنمیدارند دو برابر بیش از سایر زنان زودتر از موقع مقرر وضع حمل می کنند. بین تعداد نوزادان زودرس و تعداد سیگارهایی که هر روز دود می شود رابطه جالبی وجود دارد. از بین پنج هزار زنی که پیش از وقت وضع حمل کرده اند 136 نفر آنهایی بودند که روزانه ده سیگار می کشیدند، 250 نفر آنهایی بودند که روزی 15 سیگار دود می کردند و 330 نفرشان آنهایی بودند که روزی 20 عدد سیگار می کشیدند.

فوائد ترک سیگار :

اگر هم اکنون سیگار را ترک کنید، می توانید عوارض مخرب فوق را متوقف کنید، و در بعضی موارد حتی این عوارض را معکوس نمایید. به علاوه، خطر بروز اولیه یا ثانویه حمله قلبی یا سکته مغزی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. به طور قطع با ترک سیگار از زندگی سالم تر و طولانی تری برخوردار خواهید شد.

خطر ابتلا به بیماری قلبی به تعداد و مدت سیگار کشیدن بستگی دارد. چهار سیگار در روز خطر ابتلا به حمله قلبی را تا پنجاه درصد افزایش می دهد. یک بسته در روز این خطر را دو برابر می کند و اگر دو بسته یا بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی سه برابر فردی است که هرگز سیگار نکشیده است.

ترک سیگار :

بیشتر افراد قبل از ترک دائمی سیگار چندین بار تلاش می کنند. اگر شما سعی کرده ولی با شکست مواجه شدید، اکنون از دلیل عدم موفقیت خود آگاه هستید و این حسن بزرگی است، لازم نیست دوباره در همان دام گرفتار شوید. اکنون زمان آن رسیده است که بالاخره و یک بار برای همیشه ترک اعتیاد کنید. شکی نیست که این کار، کار دشواری است، اما شواهدی از سیگاری های پیشین در دست است که این کار غیر ممکن نمی باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای مقاله ” مضرات و عواقب سیگار ” با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مرمکی را با خواص التیام بخش زخم ها، تقویت عمومی بدن، رفع بوی بد دهان، تسکین دهنده سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0