topNotif

معرفی انواع بنفشه

4478 بازدید
30 مهر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

معرفی انواع بنفشه و خواص درمانی آن ها

بنفشه طبی :

معرفی انواع بنفشه: بنفشه طبی (بنفشه وحشی، بنفشه معطر) گیاهی است از تیره بنفشه علفی و کوچک قد و در غالب نواحی ایران و بیشتر در نواحی کوهستانی و مرطوب و کم آفتاب می روید گل ها و برگ های این گیاه دارای آلکالوییدی به نام ویولین همراه با مقداری اسید سالیسیسک و مقداری اسانس و مواد دارویی دیگر است این گیاه در نواحی غربی ایران در اولین روزهای بهاری گل می دهد و گل آن آبی مایل به بنفش است. گل ها و برگ های آن مصرف دارویی دارد.

معرفی انواع بنفشه

معرفی انواع بنفشه

فواید بنفشه طبی :

مزاج بنفشه طبی سرد و تر بوده  و گیاهی است ملین، مسهل صفرا، خلط آور، تب بر و ضد کم خوابی است.

چنانچه از پودر خشک کرده و گل های آن مقدار یک مثقال خورده شود اثر مسهلی دارد اما مقدار دم کرده آن دو مثقال است که معمولا با داروهای دیگر و یا به تنهایی خورده می شود.

در ناراحتی هایی نظیر سرماخوردگی، سینه پهلو، آنفولانزا و تب های گرم مزاج دیگری مانند تب گلودرد، ذات الجنب، ذات الریه، زکام های گرم مزاج و خشونت شش ها می توان گل بنفشه را با تخم کاهو و تخم خشخاش و بارهنگ از هرکدام دو مثقال گرفته و دم کرده و آب صاف کرده آن را میل نمود.

برای دفع صفرا بنفشه را با آلوی زرد جوشانده و می خورند. برای درمان اسهال صفراوی یک مثقال شیر خشت و سه مثقال از پودر گل بنفشه را مخلوط کرده و در مدت دو روز و روزی دوبار می خورند.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه و خواص شربت بنفشه

 

بنفشه فرنگی :

بنفشه فرنگی نوع دیگری از بنفشه است که گیاهی است یک ساله که ارتفاع آن تا 35 سانتی متر می رسد. برگ هایش بسیار متنوع به طول 4-10 سانتی متر، قلبی شکل و دارای بریدگی های عمیق است، برگ های ساقه همیشه بریدگی های منقطع و گوشواره های چنگی شکل دارد، گلبرگ گل ها زرد ی چند رنگی است و این نوع از نظر گیاه شناسان برتری دارد. در بهار تا آخر تابستان گل می دهد.

علف بنفشه فرنگی در زمین مرطوب  و علفزار کاشته می شود. در بریتانیا وجود دارد اغلب در باغ ها به وسیله دانه در فروردین تا اردیبهشت کاشته می شود و گل هایی با رنگ های مختلف دارد. این نوع بنفشه در نواحی شمالی ایران مشاهده شده است.

فواید بنفشه فرنگی :

در تمام قسمت های بنفشه سه رنگ ساپونینها، مشتقات اسید سالیسیلیک و فلانوییدها وجود دارد. دارای اثر ادرار آور، تب بر، عرق آور، و برای درمان التهاب مخاط برونشها و رماتیسم استفاده می شود.

بنفشه فرنگی را از طریق خوراکی همیشه به شکل تیزان (دو قاشق غذا خوری پر از گیاه نرم شده را با نیم لیتر آب بجوشانید و بگذارید بماند) برای خیز عمومی و التهاب مخاط دستگاه تنفسی مصرف می شود. برای از بین بردن بثورات پوستی در کودکان و بزرگسالان استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ بنفشه را با خواص درمان استرس و خستگی عصبی، درمان ورم و التهابات بدن، درمان سلولیت، درمان آکنه، جلوگیری از چین و چروک پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0