topNotif

بثورات پوستی در کودکان و علائم این بیماری ها

3135 بازدید
12 تیر 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

معرفی شایعترین بثورات پوستی در کودکان و علائم این بیماری ها

بثورات یا اگزانتم (Exanthem) به مجموعه از ضایعه های پوستی (راش) گسترده از جمله دانه ها، جوش ها و قرمزی همراه با خارش پوستی اطلاق می شود که معمولا در دوران کودکی رخ می دهند. این ضایعات اغلب در اثر عفونت ها، بیماری های خود ایمنی، سموم، داروها و غیره ایجاد می گردند. برخی از بیماری های ویروسی مانند آبله مرغان، سرخک، سرخجه، بیماری پنجم، روزئولا اینفانتوم (سرخ جوش) و تب غده ای (بیماری بوسه) از شایع ترین بثورات جلدی به ویژه در کودکان محسوب می شوند. بسیاری از این بیماری ها در مرحله خفیف خود بخود درمان می شوند و در موارد حادتر مصرف خوراکی برخی داروها و استفاده موضعی از کرم ها به درمان هر چه سریعتر آن ها کمک می کند. حال در این مقاله به معرفی بثورات پوستی در کودکان و علائم این بیماری ها پرداخته شده است که بد نیست بدانید.

 

بثورات پوستی در کودکان و علائم این بیماری ها

بثورات پوستی در کودکان و علائم این بیماری ها

 

بثورات پوستی در کودکان و علائم این بیماری ها

1- آبله مرغان

آبله مرغان (Chickenpox) توسط ویروس زونا یا هرپس زوستر (Herpes zoster or Shingles) که از گروه ویروس های تبخال است و حاوی DNA می باشد، ایجاد می شود.

علائم بالینی

بعد از یک دوره اولیه ۲۴ ساعته که با بی حالی و تب خفیف همراه است، بثورات پاپولو وزیکولر (Papulovesicular) به صورت گروهی و در عرض ۳ تا ۵ روز ایجاد می شوند. بثورات مشخص به صورت وزیکول های (کیسه پوسته مانند درون سلولی) نازک قطره اشکی شکل در یک زمینه قرمزی ایجاد می شوند. وزیکول ها بعدا به پوستول (تاول کوچک همراه با چرک بر روی پوست) تبدیل و به مرحله دلمه بستن می رسند که همزمان بثورات را در مراحل مختلف می توان مشاهده کرد. تمایل بثورات به مرکز بدن برخلاف آبله است که حالت گریز از مرکز دارد. علاوه بر این، مخاط گلو و دهان در اکثر بیماران مبتلا نیز مشاهده می شود.

عوارض: در موارد بسیار نادر ویروس آبله مرغان ممکن است باعث عوارضی نظیر آنسفالیت (التهاب یا عفونت مغز)، التهاب عضله قلب (میوکاردیت)، عفونت ویروسی چشم، التهاب مفاصل و آبله مرغان برق آسای خونریزی دهنده (Fulminant) در افرادی که دچار ضعف ایمنی هستند، شود.

مصونیت: یک بار ابتلا به آبله مرغان مصونیت دائمی در برابر خود آبله مرغان ایجاد می کند ولی در برابر زونا (در بزرگسالی) مصونیت نمی دهد.

سرخک

سرخک (Measles) به وسیله یک RNA ویروس که جز پارامیکسو ویروس ها است، ایجاد می شود.

علائم بالینی

این بیماری پس از ۳ تا ۴ روز که علائمی چون تب بالا، بی حالی، سرفه، آبریزش بینی، چشمان متورم و قرمز دارد و همچنین، بثورات نقطه ای و قرمز رنگ نیز ظاهر می شود. دانه های مخصوص به صورت دانه هایی سفید شبیه ذرات نمک در روی مخاط گونه ها مقابل دندان های آسیا، قبل از پیدایش بثورات پوستی ظاهر می شوند.

بثورات معمولا از پشت گوش ها شروع و سپس به صورت، تنه و اندام ها گسترش یافته و برای ۲ تا ۵ روز باقی مانده و سپس ناپدید می شوند. نقاط قرمز بهم پیوسته و نواحی نامنظم ایجاد و سرانجام از بین رفته و نقاط پوسته دار کمرنگی به جا می گذارند. در اوج بیماری، بیمار احساس بدحالی کرده و سرخ فام به نظر می رسد. تب مقاوم نیز نشانه عوارض بیماری است.

عوارض: شایعترین عوارض بیماری سرخک عفونت های تنفسی مثل برونشیت، برونشیولیت (التهاب نایژک)، خروسک، سینه پهلو (حدود ۴ درصد) و چرک گوش میانی می باشد. عارضه نادر ولی مهم سرخک نیز التهاب مغز (آنسفالیت) وکوری است.

مصونیت: سرخک مصونیت دائمی می دهد (واکسیناسیون به طور همگانی در ۲ سالگی انجام می شود).

 

همچنین بخوانید:  پایین آوردن تب کودک به هنگام ابتلا به آبله مرغان، دیفتری و سرخک

 

سرخجه (سرخک آلمانی)

سرخجه (Rubella) توسط یک ویروس RNA که جز دسته توگا ویروس هایی است که میزبان بندپایی ندارند، ایجاد می شود.

علائم بالینی

سرخجه بیماریی با تب خفیف، دانه های پوستی و بثورات ماکولر (لکه پوستی) مجزا و علائم اولیه کم یا بدون علائم اولیه است. نقاطی که ابتدا مبتلا می شوند شامل سر و صورت است و به دنبال آن در همه بدن منتشر و برای یک تا سه روز باقی می مانند و بثورات به همان ترتیبی که ایجاد شده اند، ناپدید می شوند. رنگ صورتی بثورات سرخچه از رنگ قرمز روشن بثورات سرخک متفاوت است. یک علامت مهم در سرخچه بزرگی غدد لنفاوی پشت سر، پشت گوش و گردنی است. ممکن است بزرگی غدد لنفاوی قبل از ظاهر شدن بثورات وجود داشته باشد، ولی بلافاصله پس از ناپدید شدن بثورات کوچک می شوند.

عوارض: معمولا عوارض بیماری سرخجه نادر است، اما اگر زن حامله در اوایل حاملگی دچار این بیماری شود، اختلالات مادرزادی در جنین ایجاد می کند.

مصونیت: سرخچه مصونیت دائمی ایجاد می کند.

بیماری پنجم (fifth disease)

امروزه بر این عقیده اند که بیماری پنجم یا اریتما اینفکتیوزوم (Erythema infectiosum) به وسیله پارواویروس انسانی (parvovirus B19) ایجاد می شود.

علائم بالینی

یک بیماری خفیف و حاد بثوری است که اغلب کودکان را مبتلا می کند. بثورات قرمز و ماکولر اغلب از صورت شروع و حالتی را شبیه صورت سیلی خورده ایجاد می کند. مشخص ترین شکل بیماری به شکل بثوراتی در تنه و اندام ها ایجاد می شود که از وسط بهبود یافته و حالت شبکه ای ایجاد می کند. علائم جانبی بسیار نادر است گرچه درد مفاصل نیز در آن شایع است. بثورات در عرض یک هفته ناپدید، ولی ممکن است مجددا ظاهر شوند. این کار به فاصله یک روز یا یک هفته و به ویژه پس از حمام گرفتن و در معرض آفتاب بودن، تکرار می شود.

روزئولا اینفانتوم (سرخ جوش)

روزئولا اینفانتوم (Roseola infantum)، سرخ جوش یا بیماری ششم، بیماری بثوری و خفیف دیگری است که توسط هرپس ویروس انسانی (Human herpes-virus 6) و اغلب کودکان زیر سه سال ایجاد می شود.

علائم بالینی

در این بیماری که کودکان از هر جهت سالم هستند، سه روز پیاپی تب بالا وجود دارد. هنگامی که تب پایین آید، بثورات صورتی و سرخکی شکل موقتا ظاهر و در عرض ۲۴ ساعت ناپدید می شوند. در این بیماری ورم خفیف دور چشم و بزرگی غدد لنفاوی ممکن است دیده شود. همچنین، تشنج به علت تب ممکن است از عوارض این بیماری باشد.

مونونوکلئوز عفونی (تب غده ای)

بیماری مونونوکلئوز عفونی (Infectious mononucleosis) که به بیماری بوسه نیز معروف است، توسط ویروس اپشتین بار ویروس Epstein–Barr virus (EBV)ایجاد می شود.

علائم بالینی

این بیماری معمولا در بالغین و نوجوانان دیده می شود. بیماری با تب تدریجی، بی حالی، سر درد، گلو درد، التهاب و ترشح لوزه ها و بزرگی غدد لنفاوی منتشر، مشخص می شود. در این بیماری بزرگی طحال شایع است و در اکثر بیماران آزمایشات عملی کبد مختل شده است. همچنین ممکن است یرقان شایع باشد. بثورات پوستی در ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران در روز چهارم تا ششم بیماری ایجاد می شود و شبیه بثورات سرخکی شکل می باشد. ندرتا ممکن است بثورات کهیری و یا شبیه اریتم مولتی فرم (Erythema multiforme) یا همان قرمزی و التهاب پوست ایجاد شود.لازم به ذکر است که از مصرف آمپی سیلین در این بیماران باید خودداری شود چون ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران مونونوکلئوزی به این دارو حساسیت دارند و بعد از ۵ تا ۸ روز که از شروع دارو گذشت، بثورات قرمز و ماکولوپاپولر ظاهر می شود.

نکته: اکثر بثورات پوستی شایع در کودکان نیازی به درمان ندارند و خودبخود بهبود می یابند، اما در موارد شدیدتر مصرف داروهای آنتی هیستامین خوراکی مانند ستریزین البته با دستور پزشک، می تواند به درمان کمک کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عنبر نسارا (سرگین الاغ ماده) را با خواص درمان سرماخوردگی، درمان سینوزیت، درمان میگرن و سردرد، درمان کهیر، اگزما، هر نوع خارش پوستی، در درمان و بهبود زخم ختنه، زخم های پس از سوختگی، در درمان خون دماغ، گوش درد و عفونت گوش، بهبود علائم صرع، کاهش خونریزی و کوتاه کردن دوره عادت ماهیانه بانوان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0