معرفی خواص دارویی گیاه شوره گز

10689 بازدید
26 شهریور 97
سمانه
معرفی خواص دارویی گیاه شوره گز

معرفی خواص دارویی گیاه شوره گز

معرفی خواص دارویی گیاه شوره گز یا گز شاهی

از انواع درخت گز است نام محلی آن در جنوب خراسان و کرمان گز شاهی و شوره گز و در بلوچستان باهوگزا می باشد. در کتب طب سنتی اثل نام برده می شود.

مشخصات شوره گز

درختی است کبود رنگ صاف به بلندی حدود 10 متر، برگ های آن ریز دارای غلاف و انتهای آن نوک دار می باشد. گل های آن خوشه ای باریک پر پشت با پایک کوتاه و گال هایی در گره های شاخه های درخت در ابعاد یک نخود ایجاد می شود. این درخت در مصر، عراق، عربستان، ایران، افغانستان و پاکستان انتشار دارد. در ایران در مناطق خشک و بی آب و علف جنوب و برازجان، دالکی، بوشهر تا جاسک و بمپور و سیستان و بم و طبس می روید. چوب آن سفید و شکننده است و در این مناطق برای جلوگیری از پیشرفت شن های روان کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی شوره گز

در گال های درخت گز شاهی مقدار فراوانی در حدود 43 – 36 درصد تانن وجود دارد و در پوست آن حدود 10 درصد و در چوب آن حدود 1 درصد تانن یافت می شود.

 

همچنین بخوانید:  مسمومیت ها و نحوه برخورد با آن ها

 

خواص و کاربرد شوره گز

گال های آن قرمز و خیلی قابض، پوست آن تلخ و قابض است. در هندوستان آن را پس از خشک کردن به صورت گرد در می آورند و مخلوط با روغن و کامالا برای ازدیاد نیروی جنسی و تحریکات جنسی به کار می برند. کامالا گردی است که از کپسول میوه خشک شده و کوبیده درختی گرفته می شود. گال درخت را نیز با نام گز شاهی و اثل می نامند.

درخت گز شاهی از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک است و از نظر خواص معتقدند که شاخه و برگ آن بازکننده انسداد و گرفتگی های مجاری طحال و مقوی کبد است. ورم کبد را نرم می کنند و برای جلوگیری از سفید شدن مو مفید است. مزمزه آن برای رفع درد دندان نافع می باشد. خوردن پخته ریشه و شاخه و  برگ آن با سرکه برای تقویت کبد و نرم کردن ورم آن مفید است. دود دادن آن 7- 8 بار برای لقوه و سقوط دانه های بواسیر و آبله نافع است.

دیگر خواص شوره گز:

گرد خاکستر آن برای قطع خون اعضای بدن نافع است. مقدار خوراک از دم کرده آن تا 125 گرم و از عصاره آن تا 150 گرم است. معده را ضعیف می کند و از این نظر باید با صمغ عربی خورده شود، جانشین آن از نظر خواص میوه سرو است که به جوزالسرو معروف است. گال های آن مقوی چشم و لثه و معده و کبد و طحال است و از خون روی و اخلاط خونی سینه جلوگیری می کند و خونروی را قطع می نماید و برای قطع اسهال صفراوی و رطوبی و یرقان و رطوبت رحم مفید است.

اگر آن را در گلاب بخیسانید و صاف نموده در چشم بچکانید برای افزایش دید چشم مفید است. جویدن گال ها و یا مزمزه با آب دم کرده آن برای تقویت لثه و دندان ها نافع است و خوردن دم کرده آن برای جلوگیری از اخلاط خونی سینه و قطع ترشحات خارج از اندازه عادت ماهیانه و سیلان خون از بواسیر و اعضا مفید است. خوردن 30 گرم از دم کرده یا خیسانده این گیاه در آب گرم با شکر برای یرقان و ترشحات رحم مفید است. اگر آن را در آب گرم خیس کرده و 3-7 روز مرتبا بخورند برای تقویت مسلولین نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق پنيرک را با خواص نرم کننده، ضد سوختگي، ضد سرفه، کاهش آبريزش بيني، ملين، پادزهر قوي گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0